Side 2 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 94
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:

Link til interessant artikkel som eg fann ved å google litt på linken som n'Finn la ut.

http://hypo2.info/diagnostisering/sa...er-oevervaegas

Sida den står på verkar også fin, men nå må eg rydde.... får lesa seinare.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Standard Sv: Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:

Et skudd i blinde.... ?

Nå har jeg gått på Levaxin en tre ukers tid, og vet jeg må vente i måneder eller år før jeg merker effekten. Men jeg klarer ikke la være å tenke på Armour/ Erfa, siden min fornuft og et utall av personlige erfaringer sier meg at oddsen for at dette vil fungere bedre, er svært stor.

Jeg går nå siste år på yrkesrettet utdanning- nå er det straks «vinn eller forsvinn». Det virker som mange føler at tankene glir lettere på annet enn Levaxin. Jeg er for tiden ganske motløs- i min nåværende tilstand tviler jeg på at jeg står i min praksis og på mine eksamener. Og så skal jeg bruke denne tiden på å prøve og evt. Feile med levaxin- jeg har myyye mer lyst å prøve og feile med Armour (eller Erfa, som det vel blir).

Så... legen vil jeg skal prøve levaxin frem til slutten av februar, da er jeg oppe i 75mg. Da har jeg ny time. Men jeg har fryktelig lyst å PRØVE å få en time før for å be om å bytte til Erfa.... Dette er sikkert helt «crazy» og jeg blir overrasket om det går, men jeg føler at jeg må forsøke for å gi meg selv de «beste odds» for å klare å fullføre utdanningen min. Jeg har samlet noen artikler og lest meg opp en del, men kanskje dere har noen slående argumenter dere kan dele? Det blir vel ekstra vanskelig å overtale legen siden jeg ikke har gitt Levaxin en sjangs først. Men hvorfor ikke begynne med det beste alternativet
    Jeg har forresten fått tak i navnet på i alle fall en lege som skriver ut Armour her i området, så jeg har kriseplan en under planlegging!

Og- det tegnet dere bruker etter dosetall, betyr det mikrogram?

Ønsker alle et godt nytt år- nye muligheter og evt. Nye kjempeforståelsesfulle dyktige leger ;)

Fant forresten en artikkel jeg syntes var fin! Dette skal jeg pugge før jeg besøker legen.. skrevet av en lege som skriver, sort på hvitt, at mange har fordel over Armour over annet.:
    http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/9/2/157.pdf

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Ja, vi skulle vært kommet så langt, i 2010, at voksne, tilregnelige mennesker kunne få et ord med i laget når det gjaldt egen sykdom og behandling. Det er jo nedfelt i pasientrettighetsloven da, men dessverre finnes det endel arrogante leger der ute....
    Hvis jeg skulle gitt deg et tips, så måtte det være å skrive en liten dagbok om hvordan du har det på levaksin nå. Skriv opp dagsformen på en skala fra en til ti. Ta tempen hver morgen. Skriv opp alle symptomene, og ta i bruk en skala der også. Det er så mye lettere når du skal over på Thyroid. Da kan du følge med på hva som evt bedrer seg. Det er ikke så lett å huske alt nemlig!

Du kan jo ta i bruk noen hvite løgner hos legen da.... Si at du kjenner noen personlig som har blitt bedre av Thyroid e.l. Men det virker som du er veldig bestemt på å prøve Thyroid, så jeg regner med at det ordner seg
    Lykke til iallefall!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Tegnet µ (my), får du ved å holde AltGr-tasten (til høyre for mellomrum) nede mens du trykker på M-tasten.

Vi skal være litt nøye med å bruke riktig "suffiks".
    1/1000 en tusendel kalles milli og suffikset er m
    1/1000.000 en milliontedel kalles mikro og suffikset er µ
    1/1000.000.000 en milliard-del kalles nano og suffikset er n
    1/1000.000.000.000 en billiard-del kalles pico og suffikset er p

Av dette følger feks at 0,1m = 100µ.
    Her er det mulighet for sammenblanding !

Andre blodprøver bruker mere spesielle betegnelser, og her er det svært vanskelig å orientere seg om størrelser.
    En størrelse som brukes er feks. MOL : http://no.wikipedia.org/wiki/Mol_(enhet)
    Refområdene kan feks være :
    Total T4: 60-150 nmol/L
    Total T3: 1,1-2,5 nmol/L
    Fritt T4: 10-24 pmol/L
    Fritt T3: 6,0-9,0 pmol/L

Omregningsfaktor: ng/mL x 1,25 = nmol/L
    Molekylvekt for natriumlevotyroksin = 798,9 g/mol

For å se litt på Kjertelproduksjonen, vil man måtte måle alt som blir produsert. All T4 er produsert av kjertelen, både det som er bundet til proteiner og det som er fritt. For å måle dette bruker man målemetoden :Totaltyroxin, eller TT4 og en omtrentlig måling er 100nanomol. De T4 som noen gang blir frie fra sin proteinbinding er 20 picomol - altså mye mindre enn en tusende del av kjertelproduksjonen går videre til å bli stoffskiftehormoner !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Knokkel, dagbok var ikke dumt! Jeg er dessuten fæl til å glemme.. Det er i grunnen helt absurd hvordan enkelte mennesker har blitt behandlet. Heldigvis har vi internett og andres erfaringer!!

n`Finn, takk, det var veldig oppklarende. Og så fikk jeg lært noen nye ord (passer bra, jeg skal bli tolk). Jeg visste heller ikke at så lite av kjertelens produksjon ble til stoffskiftehormoner! (Er det snakk om t3-2-1 her, eller har jeg misforstått?)

Var hos fastlegen og fikk utskrift fra mange av prøvene. Samtidig spurte jeg om hun skrev ut Armour- det visste hun ikke hva var (lovende??), og ville i alle fall ikke gi det til meg om endokrinologen ikke ville. Jeg tør ikke å legge all min tro på leger lenger. Vet om en fastlege som har skrevet ut, først prøver jeg lykken hos endo, om det mislykkes blir det ny fastlege. Urk..

Ellers har jeg kjøpt "Stop the thyroid madness", så jeg er godt i gang med å "ta ansvar for egen helse" eller noe i den dur..

Jeg er forresten veldig, veldig fornøyd med dette forumet! Tjoho!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Kjertelen består av to produksjonslinjer. Hver av dem produserer egentlig bare T1 og T2 - så kobles disse to linjene sammen på slutten og en fra hver linje kobles sammen. Det produseres flest T2, og dermed blir det 75% T4.
    Så hender det at en T2 og en T1 kobles sammen og da blir det T3 i 20% av totalproduksjonen. Enda mindre mengder med de resterende T-variantene og av Calsitoninet.

Det er jo kun fT3 som er stoffskiftehormonet.
    T4 er bare lagervare som må bearbeides før bruk.
    T2 har også oppgaver i stoffskiftet man kjenner, men ellers er det meget sparsomt med viten.
    Calsitoninet har kompliserte oppgaver i benstoffskiftet - som jo Levaxinbrukerne klarer seg uten. Hvor bra (helst dårlig) dette er, har jeg ikke klart å få noe særlig rede på.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Aha! Det visste jeg heller ikke, takk. Jeg fant omsider ut at du jo har en hel side med innlegg n`Finn, så nå har jeg lest til øyet ble stort og vått!

...så fant jeg en side med hvor de har plukket ut div. positivt om armour fra tidsskrift og bøker som jeg skal skrive ut til legen min. (H*n blir nok kjempeglad)

http://www.altsupportthyroid.org/dt/dtmedrefs.php
    Sist endret av Rosin; 05-01-10 kl 21:36 Begrunnelse: red. for å legge til webadr.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Jeg samler argumenter for Armour, og lurer på om jeg kan bruke det at t3 er under ref. (2,1) mens t4 (12,4) ikke er det. Fant et utsagn fra en lege:

2. John Dommisse, MD: "Unique Theories About Hypothyroidism Treatment" (May 2002)

If I start out with a T4/T3 combination like Armour Thyroid (because the free-T3 level in that patient is significantly lower, relatively-speaking, than the free-T4 level), this becomes the only treatment, again, in a minority of cases. In most cases, the free-T3 level will be elevated higher than the free-T4 level by Armour Thyroid. In that case, I add small to moderate daily doses of T4 — whatever is required to optimize both the free-T3 and free-T4 levels.
    (Fra http://www.altsupportthyroid.org/dt/dtrefs2.php)

Egentlig blir jeg jo glad hvis legen går med på å gi meg Armour i tillegg til Levaxinen. Har funnet noen utsagn og noe i forskning som sier at t4+t3 bedrer kognitive funksjoner. Jeg trenger å fungere optimalt for å klare studiet.:idea:

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Jeg samler argumenter for Armour
    Hej Rosin

Kan ikke huske hvem () havde postet linket til artikel Empirical use of Armour® Thyroid. Hvis du scroller nederst i dokumentet, findes der en hel del referencer til diverse kilder inkl. videnskabelige artikler om emnet. Det kunne jo være, at deriblandt kunne du finde noget mere ammunition til dit næste lægemøde?

Du er nødt til at spille bolden over på lægens side og medinddrage lægen i ansvaret for dine studier (iblandt). Såfremt der findes noget man kan forsøge at optimere dine chancer med - ja, så er det et rimeligt krav at stille over for lægen. Han skal blive klar over, at hans beslutning om f.eks. fravalg af en mulighed - for dig udgør forskellen mellem succes og fiasko! Det skal du omhyggelig sørge for at lægen er klar over og at han dermed bærer medansvaret for din fremtid! Uanset om han kan lide det eller ej.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Takk Anisa! Artikkelen har jeg lagt ut link til tidligere i denne tråden Den er skrevet ut til legen da den sier bla.:
    "The reason Armour Thyroid is the preferred preparation for thyroid-replacement is simple: as Barnes pointed out it sometimes achieves better results for a wider range of symptoms than levothyroxine."

"....probably five or more patients prefer Armour Thyroid for every one that prefers levothyroxine. In many cases, the therapeutic advantage of Armour Thyroid is pronounced." (s.170)

Men referansene som er oppgitt har jeg ikke klart å finne på nettet.
    Det du sier om legens ansvar osv. var veldig fint!! Jeg klarer liksom ikke helt å sette ting i perspektiv på egen hånd..
    Jeg har nå samlet en del utskrifter og har begynt å skrive brevet jeg skal legge ved. Om noen melder seg frivillig til å lese det og gi tilbakemelding, er det supert!! En god del av dere har jo (desverre) erfaring med å konfrontere leger..
    Rop ut, så sender jeg brevet på mail eller på privat mld her på forumet

Side 2 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. Min erfaring med lavkarbodiett
    Av NoraH i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 12
    Siste melding: 11-12-09, 01:19
  2. Nykomling som søker svar
    Av HeiDisign i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 13-01-08, 09:46
  3. Min erfaring med operasjon
    Av Juliemor i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 1
    Siste melding: 21-11-06, 11:03
  4. Er det noen her som har erfaring med homeopati?
    Av Thyr i forumet Alternativ behandling
    Svar: 3
    Siste melding: 01-09-06, 11:34
  5. Når på dagen dere tar levaxin ?
    Av ung mor i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 13
    Siste melding: 06-04-05, 22:21

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn