Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Er prøvene heilt normale?

Hei Vigdis
    Jo, jeg har jo med kolesterol - den er klassisk.
    Men jeg tipper du tenker på kortisol ? - fort gjort å skrive en liten Leif her.
    Kalsitrol - kortisol - kolsterol ......... blir jo rene Pompel & Pilt

Jeg tok ikke med det - det blir ikke noe bra med blodprøver og jeg syns salivatester gir bedre info.
    Og det er liksom en annen greie - en annen, meget viktig greie.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Få dem til å sjekke C-peptid og Kortisol, dette er stresshormoner. Dersom alle andre prøver er fine men stresshrmonnivået er høyt tyder det på at det er noe systemisk galt og man må forske videre.

Siste fem dager før blodprøver skal man ikke ta noen mineraler (jern, magnesium osv)

Siste to dager før skal man ikke ta noen vitaminer

Siste tolv timer skal man ikke spise

Siste ni timer skal man ikke en gang drikke vann

Man skal alltid ta fortest mulig om morgenen

Prøv å komme til laben slik at man har tid til å sitte ned og hvile i 10-15 min før prøvene tas

Før man går (når man står opp) skal man ikke drikke vann eller pusse tennene og selvsagt ikke ta noen medisiner

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Få dem til å sjekke C-peptid og Kortisol, dette er stresshormoner. Dersom alle andre prøver er fine men stresshrmonnivået er høyt tyder det på at det er noe systemisk galt og man må forske videre.
    Må erklære mig uenig i dette, på det tidlige for Delisas mand tidspunkt. Det gælder om at springe over de sædvanlige trin, hvor patienten bliver afvist med henvisning til at blod-cortisol i orden. Det er den altid undtagen når ens binyrer er næsten døde. Jeg ser ingen fordel i, at Delisas mand skal igennem "møllen" som alle vi andre har gjort og måske bliver han afmotiveret når han først står over for en læge, der fortæller ham at alt er i orden, ignorerer hans tilstand og sender ham hjem for at "vente og se".

Det er det, som utvivlsomt vil ske, hvis man følger den "autoriserede" fremgangsmåde.... Man kan også have for stor tiltro til lægerne, hvor det er dem, der deler kortene ud. Så længe de gør det, er det også dem som bestemmer, hvad de mener om prøveresultaterne. Hvis man kan, bør man for enhver pris undgå at lade sig trække ind i det spil. Det kan Delisas mand gøre ved selv at sørge for at skaffe sig cortisol-analyser på egen hånd. Det kan nemt komme til at spare ham for 2>3>4+ spildte år + de helseforringelser som han risikerer yderligere at udvikle i løbet af den (spildte) tid.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Du er uenig i at de skal sjekke stresshormoner? Det skjønner jeg ikke. Hvis stresshormonnivået er høyt vil det jo understøtte teorien om at det er noe systemisk galt, for eksempel en (til en viss grad) subklinisk stoffskiftesykdom. Det er uansett viktig å sjekke dette fordi hvis de fremdeles ikke vil medisinere så vil man ha grunnverdier å gå ut fra senere hvis annen behandling ikke gjør ham bedre og verdiene fremdeles er høye.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Du er uenig i at de skal sjekke stresshormoner? Det skjønner jeg ikke. Hvis stresshormonnivået er høyt vil det jo understøtte teorien om at det er noe systemisk galt, for eksempel en (til en viss grad) subklinisk stoffskiftesykdom. Det er uansett viktig å sjekke dette fordi hvis de fremdeles ikke vil medisinere så vil man ha grunnverdier å gå ut fra senere hvis annen behandling ikke gjør ham bedre og verdiene fremdeles er høye.
    Nej, det har jeg ikke sagt. Jeg er ikke uenig i at kontrollere for stresshormoner. Jeg mener blot, at denne kontrol er bedst at gennemføre ved spytprøver ledsaget af en uvildig læges resultatbeskrivelse. Blodkortisol er ubrueligt ved mild eller moderat binyrebarksvigt. Alt som ikke (på)viser Addisons elle Cushing vil blive obligatorisk afvist af lægerne, idet binyreinsufficiens af mildere grad ikke eksisterer i deres verden. Det mener jeg er synd at udsætte Delisas mand for (og alle andre mennesker med).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: Blodprøver for å sjekke tyroideafunksjon ??

Berre ei lita oppdatering herifrå.

Mannen min fekk prøve Levaxin, han brukar ein svært låg dose. Type 75-100 mcg per veke. Meiner han har det noko betre nå, har gått 4-5 veker.
    Blir spennande å sjå om han kan oppnå ytterlegare betring. Håpar

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Sør Trøndelag
    Meldinger
    2

Standard Sv: Sambuaren min. Blodprøver for å sjekke tyroideafunksjon ??

Hallo!
    Hadde vært morsomt å få ennå en oppdatering på hvordan det går med mannen din? Sliter selv med typiske symptomer, men hadde nå sist, akkurat samme blodverdier som mannen din. Derfor vil jeg be legen min om å få prøve Levaxin. Men hadde vært greit med noen referanser.
    Her er mine tre siste prøver om de sier deg noe:
    Sommer 09:
    TSH: 3,09 0,27-4,20
    FT4: 11,9 12-22
    Vinter 09:
    TSH: 4,16
    FT4: 13,4
    I dag:
    TSH: 2,72
    FT4: 14,2
    FT3: 4,5 4-6,8

Har ikke anti stoff.

Eller så håper jeg det går bra med dere begge!
    En som vil, men ikke får det til!

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: Sambuaren min. Blodprøver for å sjekke tyroideafunksjon ??

Hei og velkomen til Sonjas
    Fint med fleire menn her
    Eg kan fortelja kort om sambuaren min, sidan du spør. Han byrja altså med ein svært låg dose Levaxin i januar, type 25 mcg. Trur han går på det same nå som når eg skreiv oppdateringa i tråden her (så kanskje er det 75 mcg + per veke). Han har kort nemnt blodverdiane sine for meg, eg har jo nok med mine eigne greier, så eg hugsar ikkje.
    Veit at legen hans ser på tsh og ft4. Han sa ein gong at legen hadde sagt ft4 skulle opp mot 18-19 og tsh skulle vera ca 1, trur tsh da var litt over 1.
    Det tok ein del veker før min kjære følte seg stabilt betre. Men nå er denne betringa stabil og også synleg for meg slik i det ytre; han ser meir vaken og opplagt ut. Men aller fyrst kjente han seg litt betre etter ein kort periode på Levaxin, så var han tilbake til start, men med litt auke i dose og medan vekene gjekk, har han definitivt vorte betre.
    Han meiner framleis at han har mindre energi enn før. Dette stemmer nok, men kan vel så mykje ha med at han er ein travel mann, som berre roar ned om han verkeleg må. Han har "piska seg" sjølv for lenge, med jobb, ansvar og tung trening i mange år. Dessutan er det kanskje vanleg å bli litt slakkare med åra?
    Det han kan nemne nå er at han ikkje tolar så godt stress. Og framleis føler han seg tung og treig på morgonen, seier han. Om det blir for mykje ein dag, blir han fysisk dårleg. Utmatta etter middagen, må ligge ned, orkar ikkje det han vanlegvis orkar.
    For meg som opplevde han før han gjekk til lege, får eg likevel inntrykk av at han fungerer mykje betre. Men han veit jo sjølv best kvar det enda ikkje stemmer heilt.
    Han vurderer å gå over til Erfa thyroid. Eg veit at han har sjekka binyrene sine i døgnurin. Dette etter forslag frå meg. Han kan spøke med at eg er hans helse-coach og hjelper han å ta tak i ting. Det er jo pga. meg at han i fyrste omgang gjekk til legen og sjekka stoffskiftet. Når hans faste lege (ein han har brukt gjennom jobben) ikkje var med på at han kunne ha mildt nedsett stoffskifte, bytta han fastlege til ein vi visste var kjent med hypotyreose. Denne legen var einig i at sambuaren min kunne ha symptomar pga tsh nærare 3 og låg ft4. Han sette i gang prøvebehandling med Levaxin som dersom det hjelpte skulle bli fast medikasjon (slik eg forstod det).
    Men også denne legen avviste moglegheita av at han kunne ha slitne binyrer. Og med meg som helse-coach blir altså dette sjekka ut nå

Lykke til! Eg håper du kan få hjelp til å finne ut kvar skoen trykker.
    Eg synest du har litt høg tsh og låg ft4, men eg er langt i frå nokon ekspert på dette her. Stå på, bytt lege om den du har nå ikkje tek deg på alvor. Ein verkeleg god lege bør søkje grundig etter årsaka for det nedsette stoffskifte, ikkje berre skrive ut Levaxin. (Dessverre ser det ut til at det ikkje er så mange slike legar.) På same måte meiner eg at legen kort bør undersøkje bakgrunnen for mistanken om psykiske plagar og henvise vidare slik at vedkommande pasient kan få riktig hjelp. Ellers burde jo ein lege veta at det fint går an å ha både f.eks. hypotyreose og f.eks. PTSD.

mvh Delisa
    Sist endret av Delisa; 23-04-10 kl 21:58 Begrunnelse: 2 x leif

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 08-03-10, 10:29
  2. blodprøver
    Av Kari i forumet Blodprøver
    Svar: 9
    Siste melding: 10-07-05, 18:49
  3. Blodprøver
    Av Juva i forumet Blodprøver