Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Grunnen til at jeg spurte om plan var at jeg hadde mistanke om at man prøver å få igang det som er igjen av kjertelen.
    Hvis så er tilfelle, kan du jo ikke ha antistoffer, og den kan heller ikke være for atrofiert, så en ultralyd kanskje kunne være lurt å ta for å se etter.
    Så er jo betingelsen at TSH får en verdi, elles blir jo ikke kjertelen stimulert.

Så vet jeg heller ikke om det er mulig.
    Det jeg har hørt, er at hypotalamus har høyere afinitet (følsomhet) for Levaxin enn for egne hormoner. Altså at TSH-systemet reagerer mer på Levaxin enn egne hormoner, noe som får den konsekvens at når man tilfører Levaxin, så senkes TSH såpass at kjertelen ikke stimuleres.

Så vet jeg jo at du ikke bruker Levaxin, men jeg har ikke sett noen steder om Tyroid er bedre i så måte. Det kan være verre for alt jeg vet.
    Basert på observasjoner på meg selv tyder det på at det kan være verre.
    Altså at Thyroid senker TSH mer enn Levaxin.

Og stemmer noen av de tankene jeg fremsetter er det vel like greitt å skippe den tanken om å få igang det som er igjen av kjertelen ?
    Heller basere seg på en fulldosering og få det livet det kan gi ?

Nå som du er oppe i 3Grain tviler jeg på om du har noen TSH i det heletatt ?
    Og da vil kjertelen jo ikke klare å ta over.

Den tiden du nå har vært i (er i) har jeg også vært i.
    Jeg kuttta Levasxin helt i 12 uker i et forsøk på om TSH kunne få igang kjertelen etter noen år på Levaxin.
    TSH kom da opp i 160 og fT4 ble null.
    Symptomene mine var enorme og det ble med det forsøket....

Så du er vel i tenkeboxen Vigdis ?
    n´Finn: Det er noe som heter HPA-axis (mener det er Hypotalamus-Pittuary-Adrenal). Mine leseferdigheter sank jo til null under den verste seniliteten, men er nå litt på vei opp. Men jeg har en følelse av at HPA-axis kan være viktig for oss med trøbbel i binyrene=Adrenal, altså en bit av denne hormonaksen. Noen som har lest noe? Jeg må lese mer. Det er begrenset hvor lenge jeg orker å lese hver dag, må hvile mye. Og i natt hadde jeg en sånn natt med nesten ikke søvn. Da blir dagen, og konsentrasjonen på tungt medinsk lesestoff deretter.

Gunnda: Jo, jeg tviler på om den endoen jeg var hos mener jeg lider av noe som helst. Han vil sikkert ikke gi meg noe som helst av papir, eller medisin. Han er vissnok god på å sette ME diagnose på de stoffskiftepasientene han ikke gidder mer med...

Problemet for mange er jo at de er for syke til å krangle med systemet, og de har gjerne dårlig økonomi i utgangspunket. En spiral som er vanskelig å komme ut av. Jeg håper du finner ut av hvilke grep du kan gjøre for å bli bedre. Jeg har forstått det slik at vi må regne med oppturer og nedturer i rikt monn før vi kjenner bedring. Jeg, som er et meget utålmodig menneske, må lære meg tålmodighet....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

HPA-aksen....ja: Hypotalamus-hypofyaen-binyrene.
    Mitt inntrykk er at det er den endokrinologene går etter, og er den ok, så er vi friske. TROR den slår ut først ved ALVORLIG mangler= ADDISON og CUSHING. Vår ACTH er ofte mormal selv om kortisolnivået ER LAVT!!
    NOE av vårt problem er at ACTH er innen normalen selv on kortisolnivået vårt er lavt.
    Er vel en av grunnene til at legene her til lands kun ser på akser, og ofte bare en og en.(Det er det fastlegene er lært opp etter også--de ulike aksene har de hørt om). Hørt om flere som er blitt møtt med at når aksen/e er tilsynelatande normale, ER pasienten frisk!!!
    Vigdis ...få legen din til å dokumentere utgiftene dine, og søk på grunnstønad eller hjelpestønad. Tror bare en av dem eksisterer i dag...forsøket verdt?!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg synes jo at når alle får vite at de har hypotyreose. Så burde de få masse info. Jeg fikk ingen info. Av tre leger. Deretter burde de få vite at det finnes mange medikamenter, syntetisk T4, Syntesisk T3 samt naturlig tyroksin som innholder begge i naturlig form, pluss litt av mer (og noe vi ikke vet hva er , Hertoge) stoffskiftehormon og calcitonin. SÅ burde pasientene få velge! Og teste! I tillegg burde det være god kontakt. Mellom psykiater/psykolog og lege. "Pasienten er depressiv, skal vi prøve T3, hva tenker pasienten om dette?" Mellom fysioterapeut og lege: Kan muskulatur påvirkes av for lite T3 etc etc.

Alle behandlere burde kunne symptomer, og vite om at selv om pasienten tisynelatende responderer på behandling, så foreligger det kroppslige bevis på det motsatte. Og da bør lege og pasient gå inn i detektivrollen. Som jeg gjorde i dag, og så at jeg var krraftig underdosert.

Jeg vet dette høres ut som et drømmescenario. Men hvem vet? Etter år hvor vi dytter?
    Det findes altså nogle steder i verden, at lægerne begynder "se lyset", men jeg har mine tvivl om flertallet af læger overhovedet gider at følge denne tanke, idet de jo alle vegne mener i realiteten, at der er ikke noget så enkelt o "lige til" som at behandle hypothyreose. Så længe denne skrone fortrænger lægevidenskabelige kendsgerninger - vil vi alle lide under det.

Selv om det foregår langt fra hvor vi er - kan du se i den tråd jeg har postet tilbage i maj, at der er enkelte fagfolk som har fattet pointen: Genoptræning af endokrine patienter. Det er bare synd, at det ikke er vores læger, der tænker disse tanker.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, det er fint at du minner oss om den teksten på nytt, Anisa. Den er vakker! Sånn vil vi ha det!

Noe annet: Etter å ha snakket med legen min om at Cortef gjør deg speeda, og ikke bør tas for sent, har vi innført følgende: 1 Florinef + 10 mg Cortef morgen og deretter 10 mg Cortef kl 14. Jeg sliter veldig med å få nok søvn, så lysten på å ta Cortef sent, som jeg gjorde ved å lytte til STTMboka, har minket. Jeg har frem til nå tatt min Nature-Throid på morgenen.

Men jeg blir jo trøttere og trøttere mot kvelden, og legger meg kl 21, sånn omtrent. I dag har jeg forsøkt å dele opp tyroksindosen i tre, morgen + kl 12 + 14, og det samme med Cortef. Hva slags erfaringer har dere andre? Jeg vet jo hva du vil si n`Finn, det store hormonsleppet er på morran, og da bør hele tyroksindosen tas!

Jeg har prøvd begge deler, både ta alt på morran og ta det i 2-3 doser, fallende i styrke. Og en annen ting, jeg merker at på kvelden må jeg fininstille meg på å lytte til kroppens behov for hvile og søvn. I går kveld lyttet jeg ikke så nøye, satt og sløvet litt foran Tv. Resultatet var en natt med lite søvn. Så lytte og følge kroppens signaler tror jeg er helt nødvendig for komme seg ut av denne grøftekanten med binyreslurr.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo Vigdis - HPA og HPT er nevnt som akser. Jeg vet nesten ikke hva en akse er i forhold til dette.
    I min bok er en akse en rett line mellom 2 punkter, men her er det snakk om tre - og jeg synes vel man har mer enn nok med å forstå hva som skjer, og en trenger ikke å innføre begreper som trenger ytterligere etterforskning.

Øverst i aksen er Hypotalamus - under der Hypofysen, og under der igjen, den hormonproduserende kjertel - men den hormonproduserende kjertel har jo på en måte en akse tilbake til Hypoptalamus - så det må bli en trekant ut av det.
    Denne siste linjen er tilbakekoblingslinje (feedback line). Uten denne hadde det ikke fungert.

For skjoldkjertelens vedkommende (samme for alle kjertler) - vil jo hormonene denne produserer avføles av hypotalamus.
    Om den feks produserer for mye, vil hypotalamus produsere mye TRH som gjør at hypofysen produserer mindre TSH. (derav begrepet negativ feedback)
    Og da produserer jo kjertelen mindre. Systemet finner en balanse der TSH er rundt 1.

Hypotalamus er atså en sensor som føler av nivået for flere hormoner og gir så styringshormonprodusenten Hypofysen beskjed om hvor mye styringshormoner den skal produsere til hver enkelt kjertel.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

I dag har jeg forsøkt å dele opp tyroksindosen i tre, morgen + kl 12 + 14, og det samme med Cortef. Hva slags erfaringer har dere andre? Jeg vet jo hva du vil si n`Finn, det store hormonsleppet er på morran, og da bør hele tyroksindosen tas!
    Det er det samme som Helge Oftebro jobber etter, at man skal fordele thyroxindosen utover dagen. Da jeg gikk hos han gikk jeg på samme dose som idag, 300 mikrogram. Men den dosen måtte jeg fordele utover 6 ganger om dagen. Nå tar jeg alt i en.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Når det gjelder søvn har jeg funnet ut at det eneste sikre som virker for meg er å være i søvn før klokka elleve om kvelden. Dette skriver Wilson i boka også. Men jeg hadde erfart det samme selv lenge før jeg leste boka eller ante at jeg hadde binyreproblemer. Så lenge jeg har sovnet innen klokka 23, sover jeg minst en tre-fire timer før jeg våkner igjen. Men ligger jeg våken etter 23, får jeg ofte problemer med å sovne. En annen ting jeg har erfart (og det står i boka også) er at søvnen mellom 7 og 9 på morgenen er en veldig verdifull søvn. Klarer jeg å sove på dette tidspunktet, får jeg ofte en ok dag. Derfor er jeg glad at jeg har en ordning med jobb som innebærer at jeg kan starte når jeg vil, så lenge jeg jobber riktig antall timer hver dag. Da slipper jeg stress om morgenen, og klarer ofte å få sove de verdifulle morgentimene.

Nå forsøker jeg å ta siste cortefdose i sekstida om kvelden. Jeg legger meg oftest 2130 pluss/minus en halvtime. Jeg tar cortef slik: 10mg når jeg våkner, 10 mg ca 12, 5 mg ca 15, 5 mg ca 18. Thyroid deler jeg i tre. Tar når jeg våker, ca klokka 12-13 og ca kl 15-16.

Men det jeg ahr funnet ut er at de dagene jeg ikke føler meg trøtt, sover jeg dårlig på natta. Jeg er nemlig ikke så trøtt og søvning på dagen (det var jeg alltid før). Jeg er heller ikke veldig sliten slik at jeg må ligge på sofaen, jeg er dårlig på litt andre måter (uvel etc). Så i dag har jeg en slik dag der jeg nesten ikke har vært trøtt, da kan jeg forvente meg en våkenatt. Men får forsøke å legge meg slik at jeg sovner før elleve.

Vel, det ble en litt lang utlegning om mine søvnvaner. Dette er jo svært individuelt. Kortison er jo kjent for å gi søvnmangel, selv om jeg tror det er binyrene og ikke kortisonen lenger som gir meg disse søvnproblemene. Melatoninen har ikke gjort noe for meg ennå ihvertfall.

God natt
    Sist endret av Admin; 14-08-10 kl 15:27 Begrunnelse: Teknisk fejl i signatur rettet

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, Rufus. Søvn er et eget kapittel for oss. Jeg har det sånn nå: Begynner å bli trøtt allerede i sjutida. Klokka åtte spiser jeg et lett kveldsmåltid, en halvtime til en time etter det tar jeg melatonin. Kl halv ti (!) ligger jeg som oftest i senga. Det er skjelden jeg sover en hel natt. Ofte våkner jeg ett sted mellom ett og to. Dersom jeg kjenner uro i kroppen står jeg opp. Seng nr to står klar i stua. Der forstyrrer jeg ingen. Hvis jeg kjenner at søvnen er langt borte, leser jeg, broderer (veldig rolig og ikke avansert, nærmest meditativt beroligende), drikker varm urtete eller spiser om jeg er sulten. Så blir jeg gjerne trøtt etterhvert, og siger overende. Med so-i-ro i ørene, og maske foran øynene, slik at lys og lyder ikke er det som gjør at jeg våkner. Jeg har en lang hvileøkt etter tolv på dagen. Den er jeg helt avhengig av. Ligger i senga og forsøker å sove. Klarer å sove litt enkelte dager. Men det er viktig å bare hvile. Så er det flere små hvilepauser spredt utover. Hvile før jeg lager middag. Og hvile etter vi har spist, da er jeg sliten.

Har nettopp snakket med Karin Münsterhjelm. Vakker stemme, høres ut som Stina Ekblad (Ismael) i Fanny og Aleksander. Hun er full og tar tyvärr inte emot nya pasienter.

Men jeg er full av mot! I går kjedet jeg meg! Fantastisk å kjede seg! Det betyr at energinivået er økende. Da er det bare å langsomt trappe opp viktige kortsoløkende aktiviteter, som trening og turgåing med sig i knærne a la 80 åringer. I går gjorde jeg hagearbeid for første gang på noen måneder. Og så tungt det var! Enda så lite jeg gjorde, og så lett arbeid jeg utførte. 30 minutter. Men jeg som elsker å ha hagen som et sted for avkobling, nøt det. Håper det kommer flere slike dager! Det er litt trim i sånt også.

Jeg øker nå Cortef, 2,5 mg denne uka og 2,5 mg neste uka. Slik at jeg da har 25 mg Cortef som døgndose neste uke. Har økt tyroksin til 3,5 grain nå.

Legen sier vi skal dosere etter symptomer. Jeg ba ham gjenta det, så jeg var sikker på at jeg hørte riktig! Det er som en vakker symfoni, jeg suger på setningen som en deilig pastill, den setningen har jeg lengtet etter.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg har forstått det slik at vi må regne med oppturer og nedturer i rikt monn før vi kjenner bedring. Jeg, som er et meget utålmodig menneske, må lære meg tålmodighet....
    Ja, nu tror jeg selv på også, at det er en rigtig tanke - Vigdis. Det er godt nok barskt, men jeg vil sige, at de mennesker (jeg kender), som har mindst gavn af binyre-behandlinger også er de, som ikke kan håndtere deres egen, medfødte utålmodighed. Jeg kender nogen, der hellere "flipper konstant ud" af utilfredshed med, at "det ikke virker", samtidigt med, at det faktisk er dem selv, som er deres værste fjender på det punkt. Det er også dem, som tror på, at blot de kender forklaringen, har fundet løsningen (HC-tabletterne) og har viljestyrken, da kan de "besejre" deres binyresvigt, mens det forholder sig direkte modsat: man bør lade sine binyrer i fred, idet man kan jo ikke "argumentere" og snakke med sine binyrer, så de makker ret. Det gør de ikke. De skal have fred og tid til, i sin egen tempo og på sine egne præmisser at komme sig.

Denne mennesketype jeg hentyder til plejer at fare op i hidsighed og "kæmpe" med deres egne binyrer, for at "tvinge" behandlingen til at virke. Og når den så ikke virker - hidser de sig endnu mere op, og derved presser deres binyrer "tomme" endnu mere end de var til at begynde med. Så går hele HC-binyrestøtten til spilde på at udligne dette yderligere behov for cortisol, der direkte er forøget af deres hidsighed og ærgrelse. Disse mennesker er meget svære at nå igennem til og få til at erkende, at det er deres utålmodighed/psyke, som her slider lige så meget på deres binyrer, som hypothyreose gjorde i forvejen. De lytter. Så brokker de sig (igen) alligevel, som om de fortsat ikke kan fatte, at her vinder de ikke med viljestyrken. Det er trælst. Dem er jeg nødt til at slippe fordi det er simpelt hen for trist og gør ondt.

Det er meget hårdt at stå og være vidne til og jeg er derfor lykkelig for, at du har fundet selv ud af det og har forstået sammenhængen mellem egen psyke-kontrol og binyrenes trivsel, indtil de igen, en dag, kan fungere ordentligt og kan leve op til en temperamentsfuld personlighed.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Denne mennesketype jeg hentyder til plejer at fare op i hidsighed og "kæmpe" med deres egne binyrer, for at "tvinge" behandlingen til at virke. Og når den så ikke virker - hidser de sig endnu mere op, og derved presser deres binyrer "tomme" endnu mere end de var til at begynde med.
    Ja, det er så sant, det du skriver, Anisa!! Selv om jeg ikke tror at jeg er en slik type av natur, har jeg tendensen til å kjempe eller ville for mye til tider. Det er spesielt i perioder der ting går dårlig. Da blir jeg deppet og irritabel og det gjør mer skade enn gavn. Og det er jeg jo fullt klar over, så til og med tanken på å heller slappe av gjør meg stresset... Da er det ikke greit, nei...

I pms perioden er det ille (slik som nå). De siste tre nettene har jeg sovet ca 10 timer tilsammen! Er jo helt zombie. Måtte bare gå hjem fra jobb idag, hadde ingenting der å gjøre. Søvnen er spesielt dårlig i denne perioden. Og det blir jo en veldig dårlig sirkel. I dag har jeg tatt høy dose Cortef, da jeg føler jeg trenger det pga søvnmangelen. Har hele tiden tenkt at sovemedisin skal jeg holde meg unna. Men er det noen som har prøvd innsovningstabletter - de er jo mildere enn sovepiller og de gir vel ikke hangover? Jeg har ikke problem med å sovne på kvelden, jeg bare våkner midt på natta og er lys våken i flere timer, noen ganger sovner jeg ikke igjen heller. Kunne det ha hjulpet å ta en innsovningstablett når jeg våkner? Eller er det dumt? Søvnmangel kan jo få deg til å gå helt fra konseptene, så jeg er klar for å prøve det meste. Venter fortsatt på effekt av melatonin (etter fem måneders bruk merker jeg ikke noe ennå).

Har bestilt progesteronkrem (naturlig). Håper det kan hjelpe meg med pms generelt. Jeg har også problemer med at jeg svetter mye på natta i den perioden. Skyldes kanskje progesteronmangel? Vil vel ha påvrikning på søvnen også? Håper nå på det ihvertfall.

Enn "Holy Basil", noen som har prøvd det (nå vet jeg ikke det norske navnet på urten)? Ser det nevnes i STTM som en hjelper for søvnproblemer. Har ellers sett det nevnes i forbindelse med behandling for stress. Bestiller meg det og prøver i hvertfall. Så får vi se hvordan det fungerer.

Rufus

Side 12 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn