Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard Fått målt kortisol i spytt

Hei

Jeg har målt kortisol i spytt og fått følgende svar:

08.00: (3,5-27) 12,5
    12.00: 7,3
    16.00: 2,7
    23.00: (<6) 0,7

Jeg har også tatt kortisol i døgnurin, men finner ikke svaret akkurat nå. Den var innenfor referanseområdet, men noe lav ifølge legen min.

Legen mente forøvrig at prøvene var lave selv om det ikke ser slik ut når jeg ser prøvesvarene. Er det noen her som kunne tenke seg å hjelpe meg å tolke?

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard Sv: Fått målt kortisol i spytt

Kom på en ting til:

Jeg sliter med trøtthet/ utmattelse/ fravær av energi - eller hva man nå enn skal kalle det.

Spesielt har jeg problemer etter klokka 11-12 på dagen. Legger meg for å sove om jeg har mulighet til det, eller går i tåke på jobben og har problemer med å tenke og snakke. Kan lav kortisol forklare dette? Og kan det stemme med kortisol"profilen" min?

Verdiene mine var for øvrig under Balder sine anbefalte grenser ved to av måletidspunktene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Dahlia Vis post
    Jeg sliter med trøtthet/ utmattelse/ fravær av energi - eller hva man nå enn skal kalle det. Spesielt har jeg problemer etter klokka 11-12 på dagen. Legger meg for å sove om jeg har mulighet til det, eller går i tåke på jobben og har problemer med å tenke og snakke. Kan lav kortisol forklare dette? Og kan det stemme med kortisol"profilen" min?
    Det mener jeg sagtens kan stemme. Ruth har også fået at vide, at hendes cortisol lå indenfor normalen, men så langt ned mod den nederste, at hendes læge behandler hende nu for binyrebarksvigt.

Det er så indlæg nr. 53 og 54 i tråden HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene? men hele tråden er værd at læse igennem for enhver i din situation.

God bedring Dahlia
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Takk for svar:-)

Fant også tallet for fritt kortisol i døgnurin

U-Fritt kortisol (45-272)

Denne er jo heller ikke overvettes høy. Ut fra hva jeg leser ser jeg at DHEA sulfat er relevant, og her var svaret

S-DHEA-Sulfat (1,7-15,0) 3,8

Virker jo heller ikke akkurat betryggende høyt.

Har også en et svar på prøvearket jeg ikke skjønner. Det står:

Kortisol i spytt (3,5-27,0) 0,7M

Eneste spyttprøven jeg har tatt er den jeg referer til i første innlegg. Hva kan dette prøvesvaret bety? Hva kan M bety?

Er SÅ GLAD for at dere gidder å svare meg på alt jeg går å grubler på

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    78

Tror det er best du finner ut referanseverdiene dine på resten av prøvene.. (spytt) ellers er det vanskelig å si...

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd litt hckrem, minidose morgen, minidose tolv..og øke litt forsiktig..det kan gi deg svar..

feks.5ml krem i sprøyte er ca. 5mg cortisol.

begynn litt mindre..2,5mg.

kjøp boka stop the thyroid madness..

live
    Hadde jeg bodd i USA hadde jeg fått behandling for lavt stoffskifte. Nå har jeg kjøpt meg ARMOUR og skal prøve ut dette alene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Kortisol skal produseres når det trengs. Opp til 10 ganger døgngjennomsnittverdien skal de klare. Og blodkrtisolet skal falle til halv verdi om kvelden - og bygge seg opp igjen om natten.
    Og det er stoffskifteaktiviteten om natten som sørger for det.

Så enkeltverdier - enten de er totale eller frie verdier er ikke så mye å tolke etter.
    Så har du jo også for lavt stoffskifte da...........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Spyttprøve:
    resultat referanseområde
    Kortisol kl 07-09 0,28 0,27-1,18
    11-13 0,16 0,10-0,41
    15-17 0,11 0,05-0,27
    22-24 0,06 0,03-0,14
    DHEA kl 07-09 51 71-640
    DHEA/kortisolratio 182 115,1-1188

Kommentar fra laben: Kortisol er innenfor normalområdene, men helt i nedre skikt. DHEA er redusert. Slike funn kan man se ved tretthet og kronisk stress.

Mine svar så slik ut, Dahlia.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Takk alle sammen, veldig glad for tilbakemeldinger fra dere alle sammen!

Vigdis - ser at dine referanseverdier er helt annerledes enn de jeg har fått oppgitt. Noen som vet hvorfor? Og er det mulig med en omregning fra "dine" verdier til "mine" verdier (om det var forståelig?). Kunne vært interessant å sammenligne.

n'Finn - Når det gjelder totalverdien for kortisol jeg referer til, så er den samlet i døgnurin. Det burde jo si noe vettugt om den totale produksjonen av kortisol? Jeg synes selv den virker lav, men er jo innenfor. Legen mente også at den var i det laveste laget.

Livene - Aker operer bare med de referanseverdiene jeg oppga i første innlegg, altså for morgen og kveld. Legen min hadde noen andre, og også for de to prøvene tatt midt på dagen. Etter hans referanseverdier (Balder) lå jeg nedenfor nederste verdi for to av tidspunktene. Kanskje noen andre her vet hvilke områder de opererer med på Balder?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Er nok en liten "uteblivelsesdjevel på ferde" - verdien er ikke oppgitt for døgnurinprøven - bare ref-området.

At det produseres for lite samsvarer med at stoffskiftet er for lavt. Prøv å få opp det og ta ny måling.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Er nok en liten "uteblivelsesdjevel på ferde" - verdien er ikke oppgitt for døgnurinprøven - bare ref-området.

At det produseres for lite samsvarer med at stoffskiftet er for lavt. Prøv å få opp det og ta ny måling.
    Vanskelig å holde tunga rett i munnen for meg

Det jeg skulle skrive var:

U-fritt kortisol (45-272) 95

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kortisol
    Av Vilde i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 12-05-10, 13:08
  2. Spytt prøve for binyrene - hjelp? det haster!
    Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 03-06-09, 21:36
  3. Kortisol
    Av shayfie i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 23-06-08, 15:00
  4. Svar: 4
    Siste melding: 12-04-07, 11:12
  5. Spørsmål om kortisol
    Av sandra i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 27
    Siste melding: 30-11-06, 15:09

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn