Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 56
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Standard Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling??

Takk først og fremst for alle dere som er inne her å skriver. Dette er nytt for meg. Jeg trenger virkelig råd fra dere som sliter med lavt stoffskifte.
    Har startet på behandling med Isotretinoin orifarm for 1,5 mnd siden. I denne forbindelse er det krav om jevnlig oppfølging med bla blodprøver. Etter forrige prøve fikk jeg en telefon fra legen som hadde mistanke om lavt stoffskifte utfra blodprøven. Jeg fikk beskjed om å komme innom å ta en ekstra sjekk. En telefon på fredag til legesekretæren ga meg et svar på en verdi som var på 410.. Noe mer kunne ikke sekretæren si annet enn at jeg kunne vente et brev fra legen i posten. I brevet mottatt står det "Noe forhøyet antistoff. Du har såkalt latent lavt stoffskifte. Tiden fremover vil avgjøre om det skal startes opp med medisiner. Ønsker en ny kontroll i januar."

For å gjøre en lang historie kort; etter fødsel nr 2 (14 år siden) gikk jeg på en depresjonsperiode, beit tenna sammen og kom meg over det. Har alltid vært veldig aktiv, men i de 10 siste årene har jeg gradvis følt meg dårligere.

Har holdt det for meg selv at jeg tidvis er svært deprimert pga omgivelsene. Jeg er egentlig utadvendt og livlig. Har trenet og vært instruktør lenge. Men, nå er det stopp. Hadde det ikke vært for at jeg trenet et lag hadde jeg trolig ligget på sofaen. Men, som sagt nå er jeg utmattet. Fryser lett (gått med devold undertøy i hele sommer), sovner etter jobb, er tiltaksløs og har et treningsrom som har stått ubrukt et par år.

Følelsen av å ikke strekke til i hverdagen er pt overveldende. Jeg har vondt i musklatur og ledd. Har ikke hatt menstrasjon siden siste fødsel. Er 36 år gammel... Mitt gamle meg svinner hen.. Hvorfor vente med behandling, burde jeg gå til en spesialist, hva betyr 410.., hva betyr noe forhøyet antistoff..

Alle symptomene stemmer med det jeg leser dere skriver. Tårene triller for jeg lurer på hvorfor ikke dette ble fattet for 14 år siden. Hadde også en periode i fjor hvor jeg ble sykemeldt pga "overarbeid". Sa jo til legen at jeg rett og slett trengte å sove 1 uke.. Jeg gjorde det også. Jeg tror nå jeg har slitt med dette hele tiden. Ønsker selvsagt umiddelbart å starte behandling. Hvordan går jeg frem nå.. Jeg orker ikke vente til januar.

Takknemlig for alle innspill...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling?? Hjelp meg med råd..

Første melding ja - velkommen til deg da.
    Du har jo alle symptomer på lavt stoffskifte.

Og - like gjerne først som sist, be om om å få utskrift av prøveresultater (si du husker så dårlig)
    Antistoff som er akltuellt for lavt stoffskifte måles med en test som heter anti-TPO. Er denne over en viss verdi (100 regnes som sikker) så går kjertelen langsomt til grunne iløpent av et par år - og da blir du uten stoffskiftehormoner.
    Disse må du da tilføre ved å spise en helt nøyaktig mendge av dem hver dag.
    Dette er den måten over 90% får lavt stoffskifte på.

Det er i prinsippet så enkelt......

Så - når setter man igang med behandling, når man vet det ovenstående ?
    Jeg mener - hvor lenge lønner det seg å vente med å bandasjere et sår ?
    Og det er vel det samme i begge tilfeller - det lønner seg ikke å vente !

I den tia man sliter kommer det ene symptomet etter de andre og de vokser i styrke - og det er helt sikkert best å slippe denne vente å se perioden.
    Hadde jeg visst det jeg vet idag, så hadde jeg ikke godtatt å gå lenge ubehandlet. Det er kanskje lurt å be om en prøvebehandlingsperiode med lav dose.
    Det lønner seg å starte med lav dose - og da er du igang.
    Det tar et år å justere dosen til max.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Standard Sv: Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling?? Hjelp meg med råd..

Tusen takk for god tilbakemelding.. Ringer legen mandag morgen

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Nå fikk jeg vite litt til;

T4 på 15, THS på 4,5 og T3 ikke tatt.
    Antistoff TPO på 449
    Tolke dette ?

Legen syns det var ok å starte opp med behandling om jeg ville dette.
    Tyroksin laveste dose til å starte med.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Korreksjon: Jeg fikk Levaxin 25 mikrogram

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, men den dosen skal gradvis og langsomt økes. Til du er på et nivå hvor du har det bra, uten symptomer. Blodprøver må noen andre tolke, det er ikke min sterke side.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det tydeligste den blodprøven sier, er at kjertelen din er angrepet av antistoffer. Anti-TPO er positiv - altså, den finner antistoffer.
    Disse antiostoffene ødelegger vevet i kjertelen slik at den ikke kan produsere stoffskiftehormoner.
    Det kan ta laaaang tid før det er helt stopp, det går gradvis nedover i noen år.
    Uten behandling vil du bli sykere og sykere.

Fint at du får behandling ! Takk legen din - han har forstått noe svært mange andre leger ikke har.

Så har det egentlig ikke så stor dioagnostisk betydning hva de andre verdiene er - anti-TPO er viktigst i denne sammenheng, altså for å fastslå om du trenger behandling eller ikke.

Men så kan du glemme den !
    Den prøven har utspillt sin rolle og sagt sitt.
    Det som er viktig for deg nå, er fT4 og fT3. Dette er mengden stoffskiftehormoner i blodet, og du skal dosere slik at de er så høye at du ikke får symptomer.
    For ditt vedkommende, vil du jo vite at fT4=15 er for lavt.
    Og du vil være i den situasjon at kjertelens bidrag til totalen stadig er synkende (litt i rykk og napp kan det gå) - og derfor må dosen økes slik at totalen holder seg.

Levaxin inneholder det thyroxinet som kjertelen produserer mest av : T4.
    Mange klarer seg bra med det - får håpe du er slik, det er det greieste for deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Standard Er det mulig ??

Kan Levaxin allerede ha en virkning? Jeg startet på denne medisinen for bare en uke siden.. Nå har jeg hatt 2 morgener hvor jeg har følt at jeg har våknet uthvilt. (tar kanskje litt i men men) Jeg har kunnet stå rett opp uten å slå på "slumre" knappen på vekkeklokka. Om jeg ikke visste bedre, skulle jeg tro at det skjer "noe" i kroppen. Muskler og ledd er fremdeles stive og jeg blir veldig trøtt etter jobben, men morgenen er ikke som før.. Jeg smørte nista mi i går. Min mann la merke til dette og ville hjelpe/gjøre det som vanlig. Når tanken slo meg (at jeg sto og gjorde dette) trillet tårene.. Jeg orket å smøre nista !!! Ikke lett å være min mann oppi dette Nå opplever jeg enda en slik fin morgen.. Jeg er alene hjemme (les: sovedag) Jeg er tidlig oppe av senga, og det på en fridag..

Jeg forstår at det er en lang vei fram, men er det slik at noen har merket en ørliten bedring etter en sånn kort tid? Kanskje er det håpet om bedring som spiller meg ett puss.. Jeg er skeptisk og undres..

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det var godt å høre
    Nyt fridagen !
    Og det er fint mulig å kjenne endringer i dosen etter en snau uke, og når en kjenner bedring i oppstarten kan du bare glede deg.
    Det tyder jo på at du kan bruke Levaxin.
    lykke til maba !

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Nå har jeg gått 4 uker på Levaxin og jeg mener selv jeg stadig blir bedre. Det er som om jeg kommer i bedre form dag for dag uten å trene. Har hatt et par dager hvor frosten har satt seg i kroppen og trøttheten har tatt litt overhånd, men det vil vel gå litt opp og ned. I morgen skal jeg ta nye blodprøver. Er det slik at jeg ikke bør ta tabletten min i morgen tidlig da? Og hvilke prøver bør jeg be om at blir tatt ?

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 64
    Siste melding: 17-04-10, 12:52
  2. Kvinnedagen og behandling av lavt stoffskifte
    Av Ruth Roland i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 5
    Siste melding: 23-03-10, 19:01
  3. Svar: 9
    Siste melding: 20-12-09, 14:18
  4. IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
    Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 23-10-09, 16:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn