Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard Stemmer det at det ikke er vits å ta stoffskifteprøver...

oftere enn hver 3. mnd, da det ikke vil slå ut endringer på f.eks 3 uker?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har mitt eget syn på dette.
    Blodprøver er fine til å begynne med - til du lærer litt om hvordan det er å ha lavt stoffskifte.
    De kan rettlede deg til verdiene kommer nogenlunde inærheten av der du bør ligge.
    Men de kan også mislede deg - du kan justerere dosen slik at verdiene er "mitt i øgat", men det er ikke sikker at det er der de skal være.
    Så blir du gående å mistrives tross dine fine verdier.

Derfor mener jeg at man må finne den beste dosen selv ved hjelp av at man prøver seg forsiktig fram med å endre dosen og kjenne etter.

Jeg hadde forresten nytte av å gå lenge med en litt for høy dose før jeg gikk ned på den som passer - kanskje andre også har det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Mine prøver beveger seg mye raskere enn det. Jeg kan være både lav og så høy og tilbake til lav i løpet av 3 mnd ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard

6-8 uker er "regelen". For meg stemmer det godt, for selv om blodprøvene skulle stemme på et tidligere tidspunkt tar det lenger tid for kroppen å henge med. Det betyr at om jeg justerer dosen, tar blodprøve etter 4-5 uker og så justerer dosen etter det kan det fort bli feil, fordi kroppen ikke har skjønt den nye dosen riktig enda.

Og det samme gjelder ved skifte som skjer i kroppen uavhengig av doser - jeg må ha vært i en tilstand så mye som 6-8 uker, av og til mer, før kroppen følger etter prøvene.

For meg stemmer blodprøvene alltid veldig godt bare jeg tar dem til riktig tid. Hver gang jeg mistenker over- eller underdosering får jeg det alltid bekreftet av blodprøver, i den grad at jeg sjelden endrer dosen uten å ta en prøve. Jeg kan godt justere, og så ta en prøve innenfor den samme uken, side jeg uansett er sikker i min sak, men prøvene bekrefter det altså, vanligvis med for høy FT3 (jeg tar kombi armour+levaxin)

Lignende tråder

1. "Normale" stoffskifteprøver
    Av Abra i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 42
    Siste melding: 19-05-16, 18:49

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •