Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    1

Standard Hva betyr for høy T3?

Hei,

Helt nybegynner, men har mange symptomer som kan stemme med stoffskifteforstyrrelser. Venter på svar på div. blodprøver på mandag og er spent på om noe slår ut. Har en nydelig datter på snart 4 mnd. Under graviditeten fikk jeg merkelige symptomer fra ca. uke 12 som ingen hadde noen forklaring på: begynte med trykkende hodepine på et punkt, nummen følelse i venstre arm og legg samt prikkende følelse. Etterhvert også samme følelse i ansiktet, spes venstre side.

Fikk også vond nakke med stråling utover mot skuldre og kuldefornemmelse spes. i korsryggen. Pga søster med MS ble det anbefalt MR av hodet - har tatt dette nå- alt OK. Tok imidlertid blodprøver som viste kraftig jernmangel, samt lave kalsium og magnesium verdier, og etter en tid på tildskudd ble jeg bedre og hadde to supre mnd med mye energi før fødsel.

Ca 6 uker etter fødsel begynte de samme symptomene å komme tilb, men nå også med brennende tunge, et par tilfeller av 'glødende' tråder i sidesynet(over på noe min.), og er mye kvalm og svimmel (dette har vart sammenhengene i over 4 uker nå). Begynner å bli desperat etter en forklaring - datteren min vokser og utvikler seg, men jeg henger ikke med!

Kom nylig til å tenke på at legen som tok blodprøvene under graviditeten nevnte at stoffskiftet var høyt og at jeg burde følge med på dette etter fødsel, men han tilla ikke dette noe vekt i forsøket på å forklare symptomene mine.

Har tatt noen nye prøver i sommer som viste normal TSH og TSH4, men har nå fått sjekket at det som ga utslag under graviditet var forhøyet T3: 3,6 (ref.verdier: 1,2-2,6).

Spørsmålet er jo om dette kan forklare noen av mine rare symptomer? Noen som vet hva KUN høy T3 kan bety? Er så spent på legetimen mandag - vet ikke hvilke prøver legen har tatt så vet jo ikke om jeg blir så mye klokere....

Takknemlig for synspunkter =)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hva betyr for høy T3?

Det er helt sikkert en fordel at du leser deg opp på stoffskiftesykdom.
    Da står du bedre rustet i møtet med helsevesenet.

Jeg kan ikke vurdere din situasjon, og å forklare stoffskiftet er så omfattende at du hadde sovna på halveien.

Men T3 er kroppens stoffskiftehormon.
    Kroppen skaffer seg dette på to måter :
    1. Det meste kommer fra omdannelsen av prohormonet T4, som kjertelen produserer. Molekylet har 4 stk jodatomer - derav 4-tallet, osv.
    Denne omdannelsesprosessen (de-jodinasen) sørger for jevn tilførsel av den grunnleggende mengden stoffskiftehormon kroppen trenger.
    2. ca. 20 % kommer fra kjertelen og er raskere regulerbar og sørger for at kroppens skiftenede behov dekkes.

T3 som kommer fra de-jodinasen binder seg til et blodprotein i en dag eller så, og bare 0,3% av disse blir frie fra sitt bindeprotein og det er kun når de er frie de kan "jobbe".
    Blodprøven T3 som du har tatt er en måling av all T3 - både den lille frie fraksjonen og de som er bundet og ikke brukes.

Denne prøven har lite å si, og man er gått helt bort fra den.
    Nå måler man kun den frie fraksjonen og prøven heter fritt T3 (fT3)

Den avgitte forklaring er forenklet og modellskapt.
    Virkemåten er uhyre med komplisert og dette er også bare en forsvinnende liten del av en helhet.

Du vil sikkert søke mer på dette og da kan kanskje søkeord som "post partum thyreoiditt" brukes til å komme igang med.

Flere kommer i ustabile situasjoner i forbindelse med graviditet og fødsel.
    Du burde følges opp med blodprøver, og i noen tilfeller møter man desverre liten interesse. Prøv likevel å stå på selv.
    Det kan jo være viktig.

måling, og selve verdien av både fritt T3 og TT3 er forsåvidt u-intressante - iallfall enkeltstående.
    Det som er viktig for deg å få fastslått, er jo om kjertelen er påvirket av antistoffer.
    Krev måling av både anti-TPO og TRAS.
    Det ER viktig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Hva betyr disse prøvene?
    Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 2
    Siste melding: 29-04-08, 22:37
  2. T3, T4 - TSH - Hva betyr de?
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 26-08-06, 21:27
  3. Hva betyr dette ?
    Av gjest i forumet Blodprøver
    Svar: 3