Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Fluor, teflonpanner og overoppheting

Fant ut i dag (føler meg veldig dum nå) at lar man en teflonpanne stå på ovnen mens platen er varm, uten mat eller fett oppi, kan den avgi blåsyregass (cyanid) og man kan dø av dette...

"SPØRSMÅL FRA BJØRN HARALD
    Kan teflonbelagte stekepanner i husholdningen være farlig? Har hørt at panner med riper i kan avgi gasser som er giftige.

SVAR FRA LEIV K. SYDNES
    Teflonbelagte stekepanner, panner dekket av polytetrafluoretylen, kan være farlige hvis de blir utsatt for sterk varme. Det kan skje hvis en slik panne settes på en svært varm plate uten at det er smør, fett, kjøtt e.l. på pannen. Smør, fett, kjøtt e.l. tar til seg varme og hindrer at temperaturen blir for høy. Anbefalt maksimal temperatur for teflon er ca.
    250 oC. Kommer temperaturen over 300 oC, begynner teflonen å forandre seg, og ved ca. 400 oC dekomponerer stoffet til monomeren teflon er laget fra, gassen tetrafluoretylen (F2C=CF2). Denne gassen kan gi ubehag, og det er kjent at dyr som har vært utsatt for gassen, har dødd."

- Jeg har gjort det mye i det siste, latt teflonpannen stå på en varm plate ETTER at jeg har skrudd av platen, men helt til platen har blitt kald. Grunnen til at jeg har gjort dette er fordi at jeg ikke vil at den varme platen skal sende varme rett opp til skapet hvor jeg har medisinene og vitaminene mine. Har så liten leilighet at jeg må oppbevare det i skapet ovenfor og til venstre for stekeovnen.

Håper ikke jeg føler meg så rar i tungen pga. giftgasser fra teflonpannene mine.. Har brukt 2 stk.. En gammel og en ny.. Om hverandre.. De siste par ukene.. Jaja.. Ute av huset et dem nå i allefall! Noen som har noen stekepanner å anbefale? Haha.. Høres merkelig ut! Den tungen irriterer meg.. Den føles rar ut, nesten litt bedøvet, men mest som om noen har dyppet den i kjemikalier.. Juice smaker skikkelig jævlig nå og greier.. Ugh..
    Sist endret av Thomas W H; 02-08-09 kl 21:21

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Teflonpanner og overoppheting

Thomas: Bruk gammeldagse jernpanner! Da får du i deg små mengder jern som et tillegsgode, i stedet for farlige stoffer. Husk bare å kun bruke varmt vann ved vasking av jernpanner, ikke såpe! Har aldri likt teflon. Stål og jern for meg!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Jernpanne under hele oppveksten.. Teflon de siste 15 årene.. Men nå er det jern igjen! Kun jern. Aldri noe mer kunstig dritt!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det var veldig fy og fy mot trefjøler en stund også. Da kom plasten, vi skulle skjære brød og alt annet på plast. Det var hygenisk! Mer hygensisk enn tre! Men alle som har sett ei fjøl, ser jo at noe av fjøla forsvinner. og den plasten, den kommer vel i maten, sammen med tomat, kjøtt og paprika? Nå er det bevist (husker ikke hvor jeg leste det) at tre har antibakterielle stoffer! De gamle kunne det! Det beste er det gode gamle, tresleiver og trefjøler. Det er lurt med en fjøl til kjøtt/fisk, og en til grønnsaker. Da er vi på den sikre siden med hygiene! Nei, Thomas, vi holder kjøkkenet rent for kunstigheter! Mat er mat og skal ikke blandes med hva som helst
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har (nesten) alltid verdsatt latskapen. En viktig egenskap med det menneskelige legeme.
    Uten den hadde nok ikke oppvaskmaskinen blitt oppfunnet.....

men, det hadde kanskje ikke Levaxinen heller ?
    Det er jo enklere, og fremforalt mer økonoimisk forutsigbart, å ha en liten putteremaskin borti er hjørne (eller to) som lager så og så mange i timen - døgnet rundt.
    ENN :
    Å holde styr på en grisebinge med avlslinjer, foring og det som verre er ?

Teflon er forresten aller først et resultat av medisinsk forskning. Man ville lage et materiale som kunne erstatte menneskelig vev, og det første produktet var kunstig aorta.
    Men så tok vel stekepanneindustrien over - og etterhvert nesten alt, tom. turtøy.

Risikovurderingen som gjøres på vegne av oss er slik :
    http://www.google.no/url?q=http://ww...HXG9KO4tl51tOA
    Den er laaang, men ender i en konklusjon så rull heeeelt ned.
    Det er ikkenoefarligidetheletatt.

På tross av lovord om stoffets bestandighet mot alt en ikke har i maten, er det lettpåvirkelig av salt, og det hender kanskje at noen strør noen saltkorn i panna ? Det virker som at risikovurderingen ikke har tatt hensyn til at man vanligvis har mat i panna. Interaksjon med det er ikke vurdert ?
    Og er det virkelig så at risikovurderingen ikke tenkte på salt ?
    http://no.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluoreten
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    På tross av lovord om stoffets bestandighet mot alt en ikke har i maten, er det lettpåvirkelig av salt, og det hender kanskje at noen strør noen saltkorn i panna ? Det virker som at risikovurderingen ikke har tatt hensyn til at man vanligvis har mat i panna. Interaksjon med det er ikke vurdert ?
    Og er det virkelig så at risikovurderingen ikke tenkte på salt ?
    Måske fordi dem, som skriver artikler, laver ikke maden selv? Og saltkorn i panna er nok ikke det værste... selv om det er slemt nok. Det værste er så vist alle disse gryder og kasseroller med en "slip-let-belægning" af teflon, hvor forbrugere koger deres mad i - supper, saucer, sammenkogte retter, der jo alle - mere eller mindre - indeholder salt. Som den gode, gammeldags mad, der skal simre i timevis på lavt blus.... i en slip-let-gryde? Det er bare skrækkeligt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Jeg får sånne nyhetsbrev fra mercola.com, og han nevnte en stund siden noen som var dårlig og han fant ut at vedkommende brukte teflon-kjøkkenting. stoppet teflon og følte seg bra etter et par uker. Slemme saker.
    Har to jernpanner, en polaris-stålpanne, og en ny polarispanne med noe som ser keramisk ut, må finne ut hva det er.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Det "verste" er at det er SINNSYKT enkelt å kutte ut teflonpanner. Bare kast dem! Ferdig med den saken. Alle har jernpanner også.. Og har man ikke det, så har alle råd til å kjøpe en jernpanne som varer livet ut, uansett.

Jeg kjører mer og mer naturlig stil her i huset.. Jeg har byttet ut allle vaskemidler (klær) og håndsåper, oppvasksåper osv. med naturelige såper, som verken skader meg eller naturen. Litt dyrere er det kanskje, men det er verdt det i lengden. I lengden er det faktisk MYE billigere, da man kan forbli/bli frisk, og jobbe mer og tjene mer penger hvis man kjøper naturlige ting nå! Slik tenker jeg!

Vi får se om jeg blir noe bedre fremover uten teflon. Jeg stekte mat i teflonpannen minst 3 ganger daglig til nå... Herregud, håper jeg ikke har ødelagt megselv permanent med teflonen!

Skal ta en fluor-prøve hos fastlegen snart. Han sa det var serum. Men han måtte finne ut hvilket lav som analyserte fluor før jeg kunne ta prøven.

Mennesker er så dumme. De ondeste ødelegger livet til mange mennesker. Deretter har vi de intelligente men ignorante. De ødeller også mye, uten at de skjønner det engang. Og så har vi eliten da, de få som vet litt mer om sannheten, og velger å gjøre noe med det.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Sv: Fluor, teflonpanner og overoppheting

»Nyheden«, at polytetrafluoroethylen udvikler giftstoffer ved opvarmning, er over 35 år gammel. Nu som før er det farligt at opvarme gryder og pander belagt med plastik for meget.

Af Carsten Christophersen i Dansk Kemi 8/2003
    Techmedia.dk

Hvem har ikke prøvet at glemme en pande eller gryde over varmepladen eller gasblusset et kort øjeblik? Hvis temperaturen stiger over 300°C, kan en sådan forglemmelse få katastrofale følger, når panden er belagt med polytetrafluoroethylen (PTFE). Så dannes en giftig røg, fordi belægningen nedbrydes. Det var nyheden, som brød igennem i medierne i juni måned i år. Men det har været beskrevet i mindst 35 år. Polytetrafluoroethylen er mest kendt under DuPonts handelsnavn, Teflon.

Fugle er følsomme

Risikoen er velkendt blandt fugleinteresserede, fordi fugle er meget følsomme for PTFE’s nedbrydningsprodukter. Før i tiden havde man en kanariefugl i bur med i gruberne for at afsløre tilstedeværelsen af grubegas, som den er meget følsom over for. På samme måde virker burfugle som en sensitiv indikator for de giftige forbindelser, der dannes ved opvarmning af PTFE. Når plastikken opvarmes over 300°C dannes meget giftige dampe. De indeholder fluorofosgen (COF2) og hydrogenfluorid (HF). Fluorofosgen er ligesom fosgen (COCl2) ekstremt giftigt. Fosgen blev anvendt som krigsgas under 1. verdenskrig.

Giftigheden har været kendt længe

Allerede i 1968 beskriver forskere fra DuPonts eget laboratorium undersøgelser, der viser, at Teflon ved opvarmning til 450°C danner partikler, der er meget skadelige ved indånding. Siden da beskriver en række undersøgelser på dyr giftigheden af PTFE, der udsættes for forskellige grader af opvarmning. I 1990 påvises peroxylradikaler med ekstremt lang levetid i partikler dannet ved pyrolyse. Sådanne radikaler, der under normale omstændigheder højst ville leve i størrelsesordenen sekunder, består i partiklerne i lang tid og nedbrydes kun omkring 20% pr. dag. Det er foruroligende nyt, fordi frie oxygenradikaler mistænkes for en lang række helbredsskadelige forhold, bl.a. fremskynder de ældningsprocessen.

Sådan begyndte PTFE

Den 6. april 1938 opdagede Dr. Roy J. Plunkett, der arbejdede i DuPonts laboratorium i Jackson, New Jersey, at en beholder med tetrafluoroethylen havde dannet en hvid voks. Det var PTFE, og handelsnavnet Teflon blev registreret i 1945. Salget steg herefter nærmest eksponentielt, og Dr. Plunkett fik i 1985 plads i »National Inventors’ Hall of Fame« sammen med Thomas Edison og Louis Pasteur. DuPont modtog i 1990 »National Medal of Technology« for bl.a. opfindelsen af Teflon. Medaljen blev overrakt af præsident George Bush.

Kilder

1. K. A. Jensen Grundrids af den organiske kemi 2. Udgave, Polyteknisk Forlag, Lyngby 1976. Side 453 »Ved ophedning af teflon til højere temperaturer end ca. 300° udvikles der flygtige, fluorholdige forbindelser, som er stærkt toxiske«.
    2. R. S. Waritz og B. K. Kwon, Inhalation toxicity of pyrolysis products of poly(tetrafluoroethylene) heated below 500 degrees centigrade. American Industrial Hygiene Association Journal Bind 29, 1968 side 19-26.
    3. W. A. Pryor, S. K. Nuggehalli, K. V. Scherer og D. F. Church, An electron spin resonance study of the particles produced in the pyrolysis of perfluoro polymers. Chemical Research in Toxicology Bind 3, 1990 side 2-7.

Dansk Kemi nr. 8/2003
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Te og fluor
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 12
    Siste melding: 04-10-09, 15:35
  2. Fluor - links
    Av Mod i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 3
    Siste melding: 02-08-09, 22:04
  3. Fluor og børn
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 2