Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    7

Standard Har de ikke peiling, eller?

Kenneth har fått brev om at han skal ta ny test av ATCH, da de forrige prøvene viser forhøyet morgenverdi. Men alle steder jeg leser så står det jo at morgenens prøver SKAL være forhøyet? Eller i allefall høyere enn på kvelden?
    Derfor har han nå fått tabletter i posten, som skal tas kl 23 i kveld, og blodprøve skal tas i morgen tidlig kl 08.
    Tablettene heter Dexametason.
    Oppgitt og forvirret over at det er så mange forskjellige svar på dette.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Har de ikke peiling, eller?

Jeg kjenner ikke noe til dette, men hvis det finnes en referanseverdi for ATCH, altså et intervall prøven bør ligge innenfor morgen og kveld, så er det kanskje et avvik på morgenprøven? At den er for høy i forhold til det som anses for innenfor "normalverdier" ? Ikke forhøyet i forhold til kveld, men forhøyet til å være morgenverdi?

Jeg fant denne, så det virker som om de skal teste for mistanke av hyperfunksjon:
    http://www.unn.no/laboratoriehaandbo...895-14289.html
    Sist endret av Eirin; 14-06-09 kl 21:45

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

ACTH er et hypofysehormon som styrer blodkortisolet.
    Man anser som en hovedregel at blodkortisolet om kvelden bør ha fallt til under halvparten av morgenverdien.

Jeg vil anta at det samme gjelder ACTH verdiene.
    At dette er for høyt i forhold til hva binyrene klarer å levere av kortisol er det all grunn til å undersdøke nærmere.

Du har rett i at dette er for speialister......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    7

Ah, da ble alt en del klarere, og jeg er betydelig mye mer positiv til prøven. Han fikk litt panikk da tablettene antydet kreftbehandling via felleskatalogen.
    Han har vært sykemeldt siden November, skrev et innlegg her for flere mnd siden, da legen sier de ikke kan gjøre stort mer.
    Det er spesialist som har bedt om denne ekstra testen.
    Siden sist er levaxin økt til 150 mkg pr døgn, og det er svaaaaak bedring, men fortsatt slår de dårlige dagene fullstendig knockout på de få gode hvor hverdagen er til å leve med. Skulle det være så at det kan være noe med binyrene som påvirker den fysiske formen, så må det jo finnes ut av.
    Takk for hjelp!
    Sist endret av Admin; 15-06-09 kl 08:26 Begrunnelse: Link til tråd tilføjet
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Lignende tråder

1. Har jeg ubalanse i binyrene eller ikke?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 76
    Siste melding: 16-05-08, 08:33
  2. Operasjon eller ikke
    Av Dahlia i forumet Operasjonssalen
    Svar: 5
    Siste melding: 30-04-07, 18:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine