Viser søkeresultater 41 til 50 av 105
Tråd: Hashimoto's, hypotyreose
-
07-03-09, 11:09 #41
Sv: B-12 og hypotyreose?
Hej svicath

Af alle B-vitaminer er B12 det, der ER fedtopløseligt og kan dermed deponeres i kroppen, men mig bekendt ligger den øvre grænse så højt, at det er ikke lykkedes mig endnu at finde beskrivelser af overdosering hos mennesker (kun i forsøg med rotter, hvor mængden af tilført B12 var astronomisk).
Her på forummet er der nogle flere B12-temaer og kan findes ved at følge disse links:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6118
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6055
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5261 (indeholder et "dødt" link)
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5183
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4931
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7192
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7462
Og nogle eksterne links på "skandinavisk"
B12-vitamin (af Carsten Vagn-Hansen)
B-vitamin B12 - Cyanokobalamin - Methylcobalamin
VITAMIN B12 (Cobalamin)
Større behov for B12-vitamin
Anæmi som følge af mangel på vitamin B12 eller folinsyre (inkl. perniciøs anæmi)
Diagnostik af vitamin B12-mangel
B12 er yderst vigtigt for stofskiftesyge, derfor god fornøjelse med læsningen
Sist endret av Anisa; 07-03-09 kl 11:28
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-03-09, 12:43 #42
Hi Anisa,
På de linker på nettet som jeg sjekker, som inneholder fakta om B12, så står det at de er vannløslige:
http://www.nettdoktor.no/helseraad/f...inerhvilke.php
Hva gjør B12-vitamin?
Godt for: B12-vitamin (cyanocobalamin) er nødvendig for produksjonen av røde blodlegemer og nervenes nydannelse
Mangeltegn: Blodmangel (Perniciøs anemi), tretthet, nervøsitet og tilbaketrukkenhet
Finnes i: Kjøtt, egg, melk, ost, lever og fisk. (Vegetarianere har ofte mangel på B12)
Anbefalt daglig dose: 2 mikrogram
2,6 mikrogram for ammende
Forgiftning: Ingen forgiftninger, da de er vannløselig
Fiender: Vann, sollys, alkohol, østrogen og sovepiller
Artikkel: Fakta om vitamin B12
Jeg har ikke hatt tid til å gå igjennom alle linkene du postet, men jeg skal gjøre det ved senere anledning :-)
-
07-03-09, 13:08 #43
Jo, det står der - men i så fald er der noget, der ikke er så logisk, som de forskellige forklaringer på udskillelsen via nyrerne tyder på... Disse forklaringer fremhæver, at når et vitamin er vandopløseligt - kan det ikke overdoseres fordi overskuddet vil blive fjernet med urinen.
Det stemmer meget lidt med B12-vitaminets egenskab, at blive deponeret i kroppen, som værende en nødvendighed for at opretholde helbredet....
Hvis B12 vitaminmanglen skyldes en nedsat produktion af Intrinsic Factor, eller har man andre optagelsesproblemer i tarmen, skal man have indsprøjtning af B12 vitamin i en muskel. Behandlingen skal gives livslangt. Når kroppen har fået opbygget et depot, skal man regne med en indsprøjtning hver 3.-4. måned.
Hvis B12 manglen er kostbetinget (f.eks. veganer), kan man tage B12 piller. Hvis man ligger meget lavt, vælges der tiltider at fylde depoterne op vha. af indsprøjtninger med B12 vitamin.
Jeg er altid gået ud fra, at hvis et vitamin først skal konstant befinde sig i kroppen dvs. være deponeret til et kontinuerligt brug - må det nødvendigvis være fedtopløseligt, for overhovedet at kunne danne et depot, da det vandopløselige ellers jo bortskaffes fra kroppen i den mængde, der aktuelt, for den specifikke dag er overflødig, FORDI det nemlig ikke kan deponeres...
Det er faktisk meget interessant at finde ud af, hvad skal der til for at gøre et vandopløseligt stof egnet til oprettelse af et depot i kroppen, så det beskyttes mod at bliver udskilt gennem nyrerne.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-03-09, 16:59 #44
Jeg bruker B12 sugetabletter som jeg kjøper hos VitaViva. Mye enklere enn å være avhengig av sprøyter, synes jeg. Det er lov å kjøpe til eget forbruk i 3 måneder. Billigere blir det også, særlig om man som jeg aldri kommer opp i frikort.
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
07-03-09, 17:40 #45
Men det er jo ikke så lett å forstå hvor det er riktig å ligge på B 12 skalaen!
Hva går dere ut fra? Formen? Tallene?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
07-03-09, 18:19 #46
Mange får påvist lav (subnormal) B12.
Er det noen som har fått tilbud om en Schillings test ?
Eller hvilke kriterier har man gått etter for ordinering ?
Og B12 er jo et leverdepot vitamin.
Depoet er på opp til 5.000 µg = 5milligram.
Finner ikke mye om dette, men litt her :
http://209.85.129.132/search?q=cache...ang_no|lang_sv
Må bla ned til side 16 og utover.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-03-09, 18:20 #47Hildemor Gjest
Jeg mener du ikke har noen spesiell grunn til å bekymre deg for B-12 jeg da, med den målte verdien du har. Ennå har ingen kommet med noen forklaring til at vi skal kunne trenge høyere verdier selv om vi er stoffskiftesyke og jeg tror de fleste leger vil anse at 355 ikke gir noe spesiefikt grunnlag for at du trenger mer.
Jeg anbefaler deg imidlertid hvis du føler for et tilskudd å ta 2 b-kompleks (fås kjøpt på apotek reseptfritt). De har økt min b-12 fra 148 til 374 på siste måling.
-
07-03-09, 18:56 #48
Takk for svar fra både n`Finn og Hildemor!

Godt med store søstre og brødre som vet og kan litt mer enn meg. Fint å diskutere og tenke høyt sammen!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
08-03-09, 12:09 #49
Jeg har lest innlegg på diverse forums om at noen personer trenger store tilskudd til tross for "normale" verdier.
Legene som behandler autisme osv med vitaminer, har en forklaring på hvorfor, og det har vel med medfødte feil i methylasjonen (= metallstoffskiftet) å gjøre. Alle har forresten minst en mutasjon i dette, og noen har flere samtidig og da må tilskuddene skreddersyes.
Noen trenger altså store tilskudd med B-12.
355 er akkurat under nederste anbefalte nivå, forresten.
Man kan få kjøpt B-12 ampuller til injeksjon over disk i apotek i tyskland. I USA tar man injeksjonene subkutant, og gjør det selv. Den injeksjonsformen de bruker i Norge med lange nåler og dypt i en muskel i rumpa, er egentlig bare den første man gir ved alvorlig persnisiøs anemi for å få den til å virke fortere.
Senere er det ikke noen logisk grunn for å gi den på denne måten, samme effekt å gi det med kort nå i mageskinnet, eneste forskjell er at det virker litt langsommere.
Og så er det forskjell på methylkobalamin og de andre former.
Det fins plaster også.
-
18-03-09, 09:02 #50
Gladmelding! Nå er jeg våken til jeg skal legge meg!
Gladmelding: jeg har vært hos endo. Etter ca 18 år som hypo. det var på tide

Han sa at det er ikke uvanlig at en som har fjernet deler av kjertelen ikke får nok T3.
Den tilbakemeldingen har jeg ventet på. Hørte dere det! Det er ikke uvanlig!
Han var riktignok ikke begeistret for at jeg bruker Armour. Men han sa at det er ikke noe rart at jeg er mye bedre nå, med Armour. For den gir meg jo T3.
For meg er det akkurat det samme om jeg går på syntetisk T4 og T3 eller Armour. Jeg vil ha noe som virker. Så jeg kommer til å teste ut begge deler.
Jeg vil, når alt er blitt dønn stabilt og det viser seg at jeg ikke er depressiv, men har manko på T3, gå tilbake til fastlegen min og si: ta lærdom av dette til neste pasient. Mistolk ikke mangel på T3 med depresjon!
Fastlegen min sa at T3 ville bare gi meg angst. og at forskning vste at det ikke var noe ok for pasientene. Når de ikke kan nok om stoffskifte, bør de jo heller sende oss videre!
Jeg har jo hele tiden trodd at min potetsekk/puddingtilværelse på ettermiddagene var depresjon!
Nå er jeg våken til jeg skal legge meg! For en overgang!
Det er helt vidunderlig
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Lignende tråder
-
Hashimoto's encephalopathy
Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 07-05-13, 10:50 -
hashimoto encehalopati
Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 28Siste melding: 07-05-13, 10:50 -
Hashimoto og jod
Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 8Siste melding: 27-08-11, 21:44 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44

Svar med sitat

Bokmerker