Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Urinsyre i blodet
-
28-01-09, 14:18 #1
Urinsyre i blodet
Ok, så hvis man skal ta alt man hører om stoffskiftesykdom og problemer med nøtter alvorlig.. Da er det ikke mange nøttetyper igjen?
Jeg har dessuten fått beskjed om å ha et base-kosthold, dvs. at jeg skal kutte ut alt med syre. Dvs, all juice (unntatt appelsin, fordi den blir til base i blodet!), kjøtt (herregud, kjøtt som var en av de få tingene som var igjen som jeg "kan spise") og mye annet.. Inkl de fleste nøttetyper. Så hvilke nøttetyper er igjen? Det var en hard nøtt..
Fra jeg begynte med Levaxin i 1997 skulle jeg ikke få i meg: sukker, alkohol, melk, frukt, hvit ris osv, hvitt mel.
Og så var det snakk om at jeg kanskje kunne ha glutenallergi, som fører til stopp av: alle melsorter, brød, pizzabunner, hamburgerbrød, sauser, ferdigmiddager, alt med gluten!
Og nå: Ikke noe med syre; kjøtt, juice, nøtter osv.
Snart har jeg bare salatbladet og vann igjen. En variert diett som løfter opp hverdagen! Fy faen.
-
28-01-09, 16:51 #2
Sv: Nøtter
Fortvivl ej Thomas. Fat mod.

Du må lære at skille skidt fra kanel og ikke tage alle disse kost-religioner, man læser om, alt for bogstaveligt. Det bliver man kun "plim" af.
Selvfølgelig skal du ikke nøjes med salatblad og vand. Hvis du holder dig til LowCarbKost kan du trives fint, uden at sygdommen trigges værre, men endda måske bliver bedre. Her er mit favorit-site med samling af svenske blogger om LowCarb: http://www.lowcarbkost.com/index.php og hvis du spørger Nora - kan hun sikkert henvise til norske sites om samme gode LowCarb kost.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-01-09, 17:20 #3
Takk for feedback!

Jeg har prøvd å leve etter LowCarb i snart 12 år. Det er ok. Noen ganger har jeg spist en del junk-food (highcarb) men det har gått bra!
Problemet dukket opp i fjor: Jeg har kanskje gluten-allergi. Da kan jeg ikke spise brød/korn lenger.
Problem 2: Jeg har høyt nivå med urinsyre i blodet. Da kan jeg ikke få i meg for mye syre. Mat som danner syre i blodet.
Så nå ser dietten dårligere ut enn noensinne. Hvis jeg skal følge alle råd jeg har fått.
:(
-
28-01-09, 18:05 #4
Du kunne måske have nytte af konsultation hos en respekteret diætist. Det er nemlig ikke så sort, som du føler det. Du kan faktisk spise meget mere end du tror.
Faktisk er det nemmere at beskrive hvad du ikke bør spise, end det modsatte. Du bør slet ikke spise indmad som lever, nyrer og brisler.
Du bør spise mindre af eller undgå helt: ærter, bønner, linser, sardiner, ansjoser, torskerogn, kødbouillon og kødsupper.
Du bør undgå industrielt fremstillet mad tilsat gærekstrakt. Gærekstrakt kan findes i industrielt fremstillede varer såsom bouillon, suppe, bouillonterninger og kødboller.
Du kan sagtens spise kød, bare i mindre protioner ad gangen, dvs. den samme mængde kød du plejer at spise om dagen - skal du bare dele i to eller tre dele, for ikke at spise det hele på en gang. Det er den totale mængde som giver den sure reaktion. Er mængderne mindre, vil kroppen også reagere mildere.
Alt med sukker (også juicer osv) bør du fjerne helt fra din kost. Ligeledes alt som er sødet med syntetiske sødemidler.
Du kan roligt spise alle grøntsager f.eks. peber, tomater, blomkål, broccoli, spinat, gulerødder, grøn salat (undtagen ærter, bønner og linser). Du kan spise frugt uanset om det er "surt" eller ikke, f.eks. specielt æbler, abrikoser, bananer, ferskner, ananas, meloner, druer. Du kan spise kartofler. Alle magre fisk ad libitum og kun mindre portioner af fed fisk. Helst ikke fiskekonserves. Æg – hellere kogte end stegte. Ost og mælkeprodukter som f.eks. valle og kefir. Kun små mængder smør og olier. Helst kogt og ovnstegt mad. Væk med pandestegt mad. Frisk frugt- og grønsagssaft, mineralvand, grøn te og alle former for urtete.
Og frem for alt - hellere 6 mindre end 3 store måltider om dagen, da mængderne i sig selv har indflydelse på den sure reaktion i kroppen - ikke så meget hvad man spiser.
Disse kostråd er ikke bare kostråd. Dette er beskrivelse af den kost en god ven fik på hospitalet, hvor han var indlagt med et slemt anfald af urinsyregigt (Podagra) og så langt er du jo ikke selv kommet, vel? Så burde det være en fin kost for dig også. Specielt da du ikke har Podagra, men bare forstadie, som sagtens kan forblive forstadie.
Jeg mener faltisk man godt kan sammensætte spændende kost, selv om man har forhøjet urinsyre i blodet. Håber du kan blive opmuntret af ovenstående, men ellers er det en god idè at kontakte en diætist med ekspertise i kosthold ved sygdom. Ikke en der bare rådgiver folk om vægttab...Sist endret av Anisa; 28-01-09 kl 18:21
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-01-09, 16:45 #5
Sv: Urinsyre i blodet
Jeg hadde et anfall av urinsyregikt/podagra en gang i 2003 etter at jeg spiste en stor svinekotelett. Jeg kunne ikke gå på en hel kveld og måtte ligge i sofaen med store smerter i høyre fot. Etter dette har jeg i stor grad holdt meg unna svinekjøtt.
LowCarb-dietten fikk jeg av en privat stoffskiftespesialist i 1997. Jeg har prøvd den ut, og den har fungert bra. Men jeg syntes det er litt vanskelig å holde seg til den. Men det går OK.
Problemet dukket opp i 2008, da andre leger mente jeg har gluten-allergi, og at jeg nå må også holde meg unna gluten.
Så nå spiser jeg glutenfri diett. Og jeg prøver å spise lite sukker, men det er vanskelig til tider. Det hender jeg spiser 1/2 liter Haagen-Dazs, eller en 100 gr melkesjokolade. Og jeg har kuttet sterkt ned på kunstig sukker. Fra 3 liter Pepsi Max hver dag mellom 1998 og 2008 til 0.5 liter pr helg.
Kanskje jeg burde kutte den HELT ut? 
Når jeg spiser noe godt, som feks. en rikt taco-måltid, så sliter jeg med å spise "lite". Det blir fort en 6-10 tacoshells, istedenfor 2-3. Samme med pizza. Det blir fort en hel (liten) pizza istedenfor en halv. Glutenfri pizza da..
DET er en ting jeg lurer på: Hvor sunt er glutenfri brød/glutenfri pizza/hamburgerbrød??? Sammenligner med hvitt mel/brød? (Hvete)
Jeg trenger kanskje å ta turen innom en erneringsfysiolog.
Takk for tilbakemelding!
Mvh.
Thomas
-
31-01-09, 17:28 #6
Hmm... Thomas. Jeg tør næsten indgå et væddemål om, at denne kotelet var ikke kun stor, men også godt og grundigt pandestegt...

Men ved du hvad? Der er et website om urinsyregigt/podagra, hvor en ældre ingeniør beskriver sit liv med podagra og hvordan han har fundet ud af at hjælpe sig selv. Han havde selvfølgelig ikke stofskiftesygdom at kæmpe med - men da vi faktisk ikke ved om det er hønen eller ægget, der kom først - om det er din stofskiftesygdom der er med til at fremkalde urinsyregigt måske - er det altså værd at udforske nærmere.
Man bør heller ikke synes, at bare fordi folk er ikke læger, at deres viden og erfaring automatisk tæller mindre. Det var også en gammel ingeniør Karl Favrbo, som var den første i Danmark, der begyndte at anråbe offentligheden og myndigheder om D-vitaminmangel - meget længe før det faldt lægerne ind at interessere sig for det. Smut så over på hjemmesiden hos Svend Gammelby Jensen og se om du kan bruge noget derfra til dig selv.
Men Thomas - alfa og omega i alt det man foretager sig omkring nødvendige ændringer i kost, sædvaner osv. er konsekvens. Det kan ikke nytte meget, at man bare en gang imellem lader sig friste til noget, som man ellers ved er skadeligt for een.
Så, i stedet for at liiige at tage sig f.eks. en storburger, "bare denne ene gang" - bør man faktisk helt glemme, at burgers findes - idet netop de er med til at bombe ens helbred langt tilbage, hvis man lader sig friste. Konsekvens = overlevelse = bedring.
• Tak for at du læste mit indlæg.
-
01-02-09, 08:31 #7
Jeg har også urinsyregikt, og jeg har hatt mange anfall. Såpass mange at jeg etterhvert har funnet ut av hva slags mat jeg tåler og ikke tåler. Og jeg har kommet til at det faktisk også utgjør en forskjell på hvilken produsent en matvare kommer fra.
For å ta et eksempel:
Jeg kan godt spise oksekjøtt som pålegg fra Gilde, det går helt fint. Men oksekjøtt fra Thulefjord er ensbetydende med anfall. Det samme gjelder forsåvidt også mat som inneholder reker, jeg kan godt spise rekeost og ikke få anfall. Rett før jul var jeg på thailandsk restaurant i Sandvika og der fikk vi servert noen hvite chips som snacks som jeg trodde var av ris (veldig gode, forresten!). For sent fikk jeg vite at dette var rekechips, og få dager senere hadde jeg anfall. Så det er i høyeste grad forskjell innen produktene også. Nå har ikke jeg testet ut annen skalldyrmat på lenge, men det skulle ikke forundre meg om det kan være forskjell på ferske varer og frosne også.
Jeg drikker ikke alkohol, så det har jeg ikke fått testet ut. Men jeg har hørt fra andres erfaringer at også der er det forskjell. Noen kan fint tåle øl, men ikke vin, eller omvendt.
Jeg tar ikke noen medisiner for urinsyregikten. Mulig jeg burde det, men jeg gidder ikke ta mer medisiner enn jeg alt gjør. Jeg smører på smertestillende krem og tar Ibumetin de 5-6 dagene smertene herjer. Jeg fikk en gang Voltaren fra legen som betennelsesdempende. Men etter at jeg så en dokumentar på Nrk om dødsfall blant idrettsfolk og mosjonister som hadde tatt Voltaren, sluttet jeg. Med tanke på den jobben jeg har, så er ikke dette så fristende akkurat... Da klarer jeg meg heller med vanlig smertestillende og holder ut. Det går jo over!
Jeg fikk sykdommen som bivirkning av vanndrivende tabletter. Disse sluttet jeg med for noen år siden, men likevel har jeg sykdommen enda, selv om anfallene ikke kommer så ofte nå som før. Jeg har blitt rammet både i stortåa, knærne, skuldrene (flere ganger), ryggen, ja til og med i ribbeina i siden har jeg fått påvist anfall!Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
06-02-09, 05:08 #8Hildemor Gjest
Til dere med forhøyet urinsyre
Jeg satt i går og leste mitt Shape-Up blad da jeg kom over en artikkel om Detox-kurer. Da dukket dette opp og jeg kom til å tenke på dere som sliter med dette her inne.
Kvitt deg med urinsyre
Passer for deg: som er plaget med smerter og stivhet i muskler og ledd. og deg som har påvist høye verdier av urinsyre (kan måles hos legen).
Fordi: Denne syren lett kan hope seg opp i kroppen, noe som kan gi smerter og stivhet.
Anbefalt kur: Tart Cherry er en flytende kur som blandes i vann. Den kan brukes som kur eller tas forebyggende året rundt. Du trenger ikke endre kosten, men tar den som et supplement. Den er fin å ta på kvelden siden den gir dyp og god søvn. Hvis du har for mye urinsyre kan du sjekke før og etter, og du vil merke en sterk reduksjon i løpet av en måned. (sitat slutt)
Produktet heter Tart Cherry Consentrate
Under artikkelen står det at produktene fås kjøpt i de fleste helsekostkjedene og i tillegg kan de bestilles på Dgr.no
Vel, jeg tenkte som sagt bare på de av dere som sliter med dette og at det kanskje kan være et forsøk verdt jeg da.
Her er et par linker jeg fant på nettet om nettopp kirsebæret og dets virkning også
http://www.antioksidanter.no/page?id=489&key=25988
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1432478
-
06-02-09, 13:30 #9
Sv: Til dere med forhøyet urinsyre
Hildemor...tusen takk for opplysningen. Jeg skal ta det med neste gang jeg er innom helsekosten.... !!
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
Svar med sitat

Bokmerker