Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Mine verdier
-
19-07-05, 22:30 #1Gjest
Mine verdier
Hva syns dere om disse verdiene?
fritt T4: 16
T3(total): 5,4
TSH: 9,7
anti tpo på 1116
Blir medisinert sakte men sikker oppover..
-
20-07-05, 09:54 #2
Du har jo antistoffer som gjør at kjertelen gradvis vil slutte å virke. Når den slutter å virke helt, må du ha en full dose Thyroxin. Inn til da må dosen avpasses, slik at du får noe fra kjertelen og noe fra tabletter. Det blir ofte nødvendig å øke dosen for å følge utviklingen i kjertelen.
Jeg syns du bør kjenne litt på dine symptomer og se litt på blodverdiene når du bestemmer dosen.
Nå sier din TSH at fT4 er for lav. Det betyr at du bør øke dosen for at denne skal komme opp til et nivå som du trives med.
Det er nok lurt å måle verdiene hver mnd. Det er ikke så lett å dosere i denne fasen fordi det tar så lang tid før dosen tar effekt. Om du kan, så prøv å være litt "føre var" med dosestørrelsen. Det er bedre at dosen er litt høy enn litt lav.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-07-05, 10:01 #3Gjest
Hva med T3 som er samlet tyroxin i kroppen? Skal ligge på max 2,6- stemmer det? vil ikke det si det samme som at kroppen har nok tyroxin i kroppen?
-
20-07-05, 11:48 #4
Totalverdier er vanskelige å tolke og man må vite flere andre verdier for å kunne nyttiggjøre seg disse.
Hele kjertelens T4 produksjon binder seg til proteinet albumin og er bundet i 2-3uker. Dette måles som total T4.
Nå starter en prosess som kalles "dejodinasen". Fra dette totalthyroxin "løsner" så 0.003promille ! og disse og kalles fritt T4. Det er kun denne forsvinnende lille delen av kjertelens T4 produksjon som går videre i stoffskiftesammenheng.
Av den frie delen fjerner så dejodinaseprosessen et av jodatomene slik at det bare blir 3 igjen og det bindes på nytt til albumin. Dette er det totale T3.
Etter kort til løsner så den frie T3. Dette er det egentlige forbrenningshormonet og er også bare en forsvinnende liten del av det totale T3.
Det er mye man (les jeg) ikke vet i denne prosessen. Bla vet man ikke hvordan det bestemmes hvor stor del av det totale T3 som skal bli fritt.
Noe av det frie T3 blir til innaktivt "rT3" (-T3) ved at en av jodatomene bytter plass. Dette vet man litt mer om, men har ikke noe fullstendig bilde.
Selve stoffskiftet kommer igang når det frie T3 kommer inne i cellene, der deres oppgave er å åpne for tilgang av oxygen.
Husk også å vurdere blodprøver som det det er !
Det kan jo godt "sveve" så mange hormoner som helst rundt i blodet - det hjelper jo ikke OSS hvis de ikke slipper inn i cellene !
Det jeg sier, er at disse kan jo måles å skape både sure og blide legefjes.
Men det er jo ikke sikkert at de gjør noe bare fordi de er der !
Og DET merker jo vi - ikke legen !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-07-05, 12:05 #5
Tar av meg hatten for deg n`Finn. Du skal slippe å svare, men jeg lurer nå på om du er lege.
Jeg får noe stoffskiftemedisin fra noen som er i Ungarn. Mulig jeg er i feil tema igjen. Dette er skikkert naturlig thyroxin. Får dette om ca 5 dager. Kommer til å gjøre et forsøk - uten legekonsultasjon. Bør jeg bråstopp med Levaxin og LIothyronin? Vet ikke ennå om dette kan skaffes fast fremover. Er så lei denne Levzxinen :(• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
20-07-05, 12:54 #6
Neida Yvette. Lege ?
Intressant prosjekt dette fra Ungarn. Vet du noe mer om det ?
Da jeg gikk over til Armour bråstoppet jeg med Levaxinen og hadde ikke problemer med det. Jeg fikk faktisk noen helt symptomfris dager !
Jeg visste ikke hvor stor dose Armour jeg skulle ta, og begynte nærmest fra null. Det vil jeg ikke anbefale - start på nesten full dose av det du skifter til.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-07-05, 13:06 #7
Foreløpig vet jeg bare pr tekstmelding fra en venninne som skriver "jeg har funnet medisin for stoffskiftet ditt". Jeg ba henne snoke litt før hun reiste, og jeg er veldig spent! Legger ut et innlegg når jeg får den. Prøver som deg å kutte brått og brutalt Levaxin. Kan jo alltids gå tilbake til den. Og så må jeg selvfølgelig sjekke om jeg kan få tak i den fremover. Men uansett så prøver jeg.
Lege? Du kan tydeligvis tilby deg som assistent for fastlegen din. Jeg har selv - enda jeg kan mye mindre enn deg - vært fristet til å foreslå dette.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
20-07-05, 22:01 #8Gjest
Å starte på full dose - som du anbefaler, Finn - er mer enn noen lege som bruker Armour noen gang har anbefalt. Dette er, Finn, noe av det verst tenkelige man kan gjøre med tanke på alle disse som har en uoppdaget underfunksjon i binyrer, eller har gått så lenge at de av den grunn har problemer der. Å følge ditt råd på dette er som å be om bråk.
Merete
-
21-07-05, 12:01 #9
Hei Merete. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene. Har lest igjennom kris sin loggbok om binyrebarkproblem. Har vært usikker selv, at jeg har problem altså, men med motsatt fortegn. At jeg i tilfelle produserer for mye cortisol. Pga stress o.a. Ikke for lite mao. Har tatt 24-timers døgnurin, men ikke fått resultatet ennå. Forstår også av kris at den kanskje er ubrukelig. Så jeg vet ikke så mye om desse binyrene mine.
Mener du å si at de kollapser med høye doser av medisin? Jeg går nå på 100µg Leaxin og 10µg Liothyronin pr dag. Er ikke det såpass høyt at jeg kan skifte rett over på høyt naturlig thyroxin?• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
21-07-05, 12:10 #10Gjest
Naturlig tyroxin er langt mer biologisk aktiv dvs. det konverteres og tas opp i cellene i langt større grad enn syntetisk tyroxin gjør. Derfor vil en omregnet dose i veldig mange tilfeller bli altfor stor i startfasen, og dermed gi symtomer på overdosering + øke stresset på binyrer (kortisol til konvertering).
Det er en grunn til at leger som jobber med dette sier: start med små doser, øk sakte.
Merete
Svar med sitat
Bokmerker