Viser søkeresultater 141 til 150 av 210
Tråd: kris sin loggbok!
-
04-07-05, 01:28 #141
Ferdig!
(Tror jeg...)
Faktisk ble det mest klipp-og-lim fra innleggene mine her! Nå skal jeg sette meg ned og ta tiden på hvor lang tid det tar å lese dette... ;)
-
04-07-05, 01:39 #142
9 minutter.
Det vil si at han kan bruke halve konsultasjonen på å lese, og resten på å hente kaffe, svare telefoner og se på utsikten (som han pleier...). Og så får jeg forsøke å få tid til å stille kravene mine før jeg går, da.
-
04-07-05, 13:18 #143
Er spent på hvordan det gikk hos legen for deg idag.
-
04-07-05, 16:55 #144
Tja - hva skal jeg si? Kan vel kalle det en 'betinget seier', kanskje?
Jeg var på kontoret en times tid etter avtalen, og ventet halvannen time til - så det var vel som vanlig... Det som i hvert fall viste seg, var at det var et sjakktrekk å ha skrevet ned det meste på forhånd - legen leste faktisk gjennom alt sammen, og kikket på Shames-boken og en artikkel fra MedScape jeg hadde printet ut. Så jeg kunne konsentrere meg om å holde treåringen i ånde den tiden. Men da jeg begynte å snakke med legen, slo selvfølgelig poden seg rimelig vrang, og det endte med at jeg tiltet der og da på legekontoret og sendte ham på utsiden av døren...
Og så kom han inn igjen og sa han måtte tisse - så jeg måtte gå fra kontoret og ut på toalettet en tur.
Men da fikk jeg forklart og pratet litt ordentlig med poden, og da vi kom inn igjen la han seg faktisk ned på gulvet og var helt musestille.
(Vi snakket om et av symptomene mine etterpå, lav toleranse for stress - og da mente legen at jeg hadde nå mer enn normal toleranse ut fra det han hadde sett...
Jeg forklarte at det var mer de kroppslige reaksjonene jeg mente, da.)
Denne timen opplevde jeg i hvert fall at legen tok meg på alvor! Og resultatet av timen var at jeg fikk med meg en henvisning til Endokrinologisk Poliklinikk, hvor han skrev ganske utførlig om symptomer og prøveresultater. Han målte blodtrykk og puls også, og jeg har fremdeles lavt blodtrykk (107/80 - puls 64) - til tross for lakrisrot, og til tross for at jeg fremdeles var ganske giret etter krangelen med sønnen min. Så han var enig i at jeg bare kunne fortsette med lakrisrot - og kom faktisk med forslag om at jeg kunne forsøke Bovril eller Marmite også! (Konsentrert kjøttbuljong, først og fremst et engelsk fenomen - kjent for å være potensielt farlig for folk med høyt blodtrykk, siden det øker blodtrykket ytterligere.) Jeg prøvde å presse ham litt på å skrive ut hydrokortison, men der ga han seg ikke. Han mente at det var mange flere prøver som burde tas før det var riktig å gi meg det. Jaja.
Faktisk var jeg inne på kontoret hans i over tre kvarter (med innlagt tissepause, da). Fikk ingen ny time, men han fortalte når han var på kontoret i løpet av sommeren, og sa at jeg bare kunne ringe ham på mobil hvis jeg hadde behov for ny time.
Alt i alt ganske fornøyd, jeg. Og nå må jeg vurdere hva jeg skal gjøre med den henvisningen jeg allerede har fått til endokrinolog...
-
04-07-05, 22:21 #145
Etter å ha tenkt og rådført meg litt, har jeg kommet fram til at jeg skal prøve å ringe den endokrinologen jeg allerede er henvist til og rett og slett forklare situasjonen - og høre hva han tenker. Kanskje vil han si at 'Ja, på Haukeland har de mye bedre kompetanse på akkurat dette enn jeg har - og de har bedre laboratorieteknisk utstyr der oppe' eller noe sånt. Kanskje vil han si at 'Vel, faktisk mener jeg at jeg vet mer om akkurat dette enn noen av legene der oppe fordi...'. Eller kanskje vil han si at 'Nei, dette må du avgjøre selv. Både jeg og legene der har mye kompetanse på dette temaet.'
Faktisk vet jeg at de sitter på mye kompetanse på dette på Haukeland. De har jo et forskningsprosjekt gående på Schmidts syndrom (eller PGA syndrom, type II), som er nettopp autoimmune sykdommer i bl.a. skjoldkjertel og binyrer. Hvorvidt jeg har den autoimmune varianten i binyrene er jo uvisst ennå - og jeg lurer på om jeg får noe hjelp i det hele tatt dersom jeg ikke har det. Jeg er jo innenfor de hellige referanseområdene ellers, så...
Og så må jeg riste litt på hodet over hvordan jeg beskriver tingenes tilstand... Tenk å omtale legetimer i termer som 'seier', 'tap' og 'slagplaner'. Men det er faktisk helt sant - da jeg satt her i går kveld og forberedte meg til denne timen, følte jeg det virkelig som jeg satt og forberedte meg til en rettssak hvor jeg måtte være min egen advokat. Eller som jeg forberedte meg til et strategispill med legen og meg som motstandere... Trist at det skal være sånn! :(
-
05-07-05, 12:05 #146
Hvis det er henvisning til to ulike endo'er, hadde jeg kanskje latt begge gå sin gang og ikke gjort noe før jeg fikk time... Så frekk er jeg da...
Ellers så er det godt at legen tok til vettet, til tross for innlagt tissepause og tålmodighets strekk med poden
Fortalte du at du har fått time på Balder ?
-
05-07-05, 12:27 #147
Hmmm... Mener du at du ville møtt opp til timer hos begge endo'ene, Leya? Må tenke litt mer, tror jeg, så jeg ringer nok uansett ikke i dag.
Og nei, jeg fortalte ikke at jeg har fått time på Balderklinikken. Jeg tenker at jeg heller vil vurdere om jeg vil fortelle det etter å ha hatt timen - da vet jeg noe om hva som kommer ut av det.
Glemte forresten å skrive at jeg er sykmeldt en måned til. Nå har jeg altså vært 100% sykmeldt siden 14. mars - det nærmer seg et halvt år, det...
-
05-07-05, 12:52 #148
Nei, jeg mener at jeg hadde ventet og sett hvem jeg fikk time hos først. Er det hos "feil" endo, så hadde jeg begynt å mase om time der hvor jeg hadde mest lyst til å gå.
Evnt, still opp hos den første og se hvordan legen er, det kan jo være du ikke liker legen
Jeg var igjennom en runde ifjor ifm ryggen min. Legen sendte først henvisning til sykehuset østfold, men pga lang ventetid fikk jeg han til å sende ny henvisning til en annen ryggspesialist.. Den siste legen og jeg kom overhodet ikke overens, så når jeg fikk time på sykehuset østfold dro jeg dit også jeg.... :o
-
16-07-05, 17:26 #149
Nå har jeg fått time på Haukeland - den 3. oktober...
Har ennå ikke hørt fra den private endokrinologen - og har ikke tatt kontakt selv heller. Formen er ganske elendig for tiden, for å si det som det er. Tør liksom ikke å ta noe særlig av hydrokortisontablettene mine, men 'sparer' dem til dager hvor jeg virkelig trenger dem... (Og av og til glemmer jeg helt å ta dem når jeg absolutt kunne ha trengt dem - snakk om 'Catch 22'-tilstander...)
-
17-07-05, 14:24 #150
Hei igjen kris! Jeg slenger med en link her fordi det står noe om binyrebark og stress og tretthet og cortisol. Mulig du har lest den eller at du har vært innom temaet tidligere. Begynner å bli mange sider her på temaet ditt - så jeg har ikke lest igjennom alt i dag. Har nok lest alt "langsmed" hele tiden, men glemmer så utrolig fort.
Jeg søkte litt om progesteron og overgangsalder, og det var mye "aha" her, men så fant jeg altså litt om binyrebarktretthet og mangel på progesteron. Aner ikke om jeg er på villspor, men her er den altså.
http://www.futhark.no/Progesteron.htm
God bedring forresten
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Svar med sitat
Bokmerker