Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Tråd: Hypothyreose og slanking
-
09-06-05, 00:26 #1
Hypothyreose og slanking
Følgende står å lese i nettmøtet som VG arrangerte med legen Anna Stavdal om slanking:
Synes egentlig dette var et ganske bra svar, jeg.Det er riktig at forbrenningen går ned ved lavt stoffskifte.
Allikevel er prinsippet om å forbruke mere energi enn man tar inn for å gå ned i vekt det samme, hypotyreose eller ei.
Vektnedgangen kan nok gå noe saktere, men det er først og fremst avhengig av hvor i sykdomsforløpet en er, og hva hypotyreosen skyldes. generelt gjelder: Er hypotyreosen tilstrekklig behandlet , skal du ha tilnærmet normal forbrenning!
Jeg vil gi følgende råd til dere som ønsker å gå ned i vekt og som er under behandling for hypotyreose:
Oppsøk fastlegen din og få en gjennomgang av sykdomsforløpet. Hva er bakgrunnen for ditt lave stoffskifte?
Er dosen du tar riktig? Blodprøvesvarene oppgis i forhold til et referanseområde, det betyr at såkalt normale prøver kan variere over et spekter. Er det grunnlag for dosejustering?
HVordan er din kliniske tilstand- alstå " hvordan har du det?" med hensyn til alle de andre symptomer man kan ha på hypotyroese. Jeg pleier å si at det er "virkeligheten som er virkelig"- altså hvordan pasienten selv har det når det gjelder alle kroppsfunksjoner og organer som kan påvirkes av lavt stoffskifte. Er du f.eks nedstemt og tung og oppfatter at dette er et resultat av ditt nedsatte stoffskifte, er det grunn til å vurdere å justere dosen thyroxin.
Eller er det slik at du er tung av andre årsaker? Snakker vi om en depresjon som ikke har med stoffskiftesykdommen å gjøre?
KOnklusjonen er: Har du hypotyreose og ønsker å gå ned i vekt, er det ingen gurnn til å la være! Sjekk ut med legen din at det ikke er medisinske grunner til å utsette prosjektet.
Det gjelder generelt for folk med kroniske sykdommer - og dem som bruker medikamenter: Sørg for klarsignal og etabler et samarbeid med legen din slik at hun raskt kan sette seg inn i saken om det blir behov for det.
Hilsen anna stavdal
Nå kjenner ikke jeg noe til Anna Stavdal, annet enn at jeg danset i en folkedansgruppe som hun ledet for mange år siden, mens hun studerte medisin. Men kanskje hun er en av de som er litt oppegående blant legene? Det er jo lov å håpe...
Nettmøtet kan leses i sin helhet her:
http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=405Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
09-06-05, 10:31 #2
Så på artikkelen.
Dama kan ikke ha tittet på levaxinflasken på flere år, siden hun skriver at hun tar 0,1 mikrogram 1 x per dag. Det har vært 0,1 mg før, nå heter det 100 mikrogram. Hun er sykepleier og jeg la merke til at pasientene alltid får hele tabletter, enten 1x 50 µg eller 1x 100µg.
Den statistiske sannsynligheten for at alle pasienter skal ha hele tabletter er ganske liten.
Og det har vært noen som postet at legen ikke kunne gi dem mer enn 100µg fordi det var maks tablettstørrelse (det er slik med så å si alle tabletter på sykehuset, unntatt marevan, at de får hele tabletter. Det faller dem kanskej ikke inn at man anpasser doen til kg. En stor mann får samme smertestilende eller antibiotika somen liten dame. Det er faktisk slik. Så at noen gir it levaxin i hele tabletter forekommer nok også)
Min teori er at hun ikke er godt nok regulert, at hun tar levaxin slik at ikke TSH blir for lav, noe hun oppfatter som symptom på hyper. Eller når man tar 2 tabletter, da blir man nok hyper....
Det fins nå 125-µg tabletter. Ikke sett dem på sykehus.
(Nå var jeg nok alt for sarkastisk angående helsevesenet og tabletter, samme tablett for alle, vel?)
Det andre vi vet her, er at mange ikke bir kvitt vekta før de kommer på Armour. Stadig noen postinger på de utenlandske forumene også.
Det har vært noen postinger nå på thyroid.about.com forumet nå om at de mister overvekten sin når de deler opp dosen thyroxin til morgen og ettermiddag. Hmm.
nora
Svar med sitat
Bokmerker