Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    45

Standard Sjøgren og SLE

Er det noen av dere som har fått noen av disse diagnosene i tillegg til hypothyreose?

Etter hva jeg har lest er ikke dette uvanlig, og jeg har begynt å lure på om jeg har en reumatisk sykdom i tillegg til lavt stoffskifte.

Bakgrunnen for dette er at jeg for ca 10 år siden, ble dårlig etter en penicillinkur. Jeg gikk da i over 1 år og var trett/svimmel og hadde leddsmerter. I tillegg haddde jeg problemer med vekselvis rennende/tørre øyne, munntørrhet, Raynauds fenomen, hudforandringer i ansiktet osv. Var da til reumatolog, men det ble ikke funnet ut noe.
    På dette tidspunktet ble det tatt TSH og FT4, som var henholsvis 2,27 og 9,5.

Etterhvert ble jeg bedre, men jeg har hatt episoder med vonde ledd og stort sett konstant stivhet i rygg og nakke.

Nå, etter noen mnd på Levaxin har disse plagene kommet tilbake for fullt. Leddsmertene "vandrer" rundt om i kroppen, og jeg er fryktelig stiv (må "knekke" ryggen, for å løse opp muskulaturen).
    Ser en del likhetstrekk med de nevnte reum. sykdommene, og er blitt henvist til reumatolog igjen.
    Blodprøver tatt i februar i år (RF-latex-test, RF-IgA, Anti-CCP, ANA, ANCA, MPO-ANCA, PR-3-ANCA) var alle negative.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Gjest

Standard Re: Sjøgren og SLE

Sitat Opprinnelig skrevet av mona
    Bakgrunnen for dette er at jeg for ca 10 år siden, ble dårlig etter en penicillinkur. Jeg gikk da i over 1 år og var trett/svimmel og hadde leddsmerter. I tillegg haddde jeg problemer med vekselvis rennende/tørre øyne, munntørrhet, Raynauds fenomen, hudforandringer i ansiktet osv. Var da til reumatolog, men det ble ikke funnet ut noe.
    Anbefaler deg å lese litt om diagnosen ME/Postviralt utmattelsessyndrom/CFS som også kan forklare mange av disse symptomene...

Sitat Opprinnelig skrevet av mona
    Nå, etter noen mnd på Levaxin har disse plagene kommet tilbake for fullt. Leddsmertene "vandrer" rundt om i kroppen, og jeg er fryktelig stiv (må "knekke" ryggen, for å løse opp muskulaturen).
    Hvis du mener at det er Levaxinen som kan være årsak i oppblomstringen av disse plagene (tror flere på forumet her har erfaringer med lignende opplevelser), så kan det være verdt et forsøk å prøve Armour istedet for Levaxin?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Tror det finnes mange slike tilstøtende diagnoser, men her er to av dem.
    http://www.addison.no/
    http://www.me-forening.no/
    Jeg vil også nevne at når jeg fikk diagnosen så startet jeg også med 100µG/dag og jeg kjente det ikke. Ikke før det var gått flere måneder, og da hadde jeg blodprøver som indikerte for høyt stoffskifte. Da startet en 17år lang beg og dalbane.
    Ny lege trodde han skulle fikse dette med å regulere dosen.
    Jeg var så dum å lot dem holde på i 17år !
    Etter et år på Armour er alt stabilt. Kroppstemperaturen øker og magan minker i omfang. Men jeg skal ikke skryte enda - men er det like bra neste år . . . . .
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    61

Standard

Hei Mona.

Det er mulig at du kan ha gikt. Noen av dem er autoimmune og når man får en autoimmun sykdom så får man gjerne flere av dem. Bechterew er en av dem.

baremei Gjest

Standard

Jeg har en antatt ikke-autoimmun variant av stoffskiftesykdom, ingen anti-tpo noengang eller noen andre, men jeg har Bechterew og genet HLA-B27 (som egentlig forteller svært lite, den er bare en bekreftelse når diagnosen allerede er stilt utifra andre kriterier).

Poenget her? "Gikta" ble mye bedre på Armour. Den er der, jeg har smertefulle og stive og slitne dager, men i mye mindre grad enn før.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn