Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 32
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Binyrebarksvikt har flere stadier.

Det er omtalt flere steder, f. eks her:
    http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/86/7/2909

After the appearance of antibodies to the adrenal cortex and/or to 21-hydroxylase (21-OHA), the first evidence of adrenal insufficiency is usually an increase in PRA after patients have been recumbent for more than 0.5 h. The raised renin level is due to a failing zona glomerulosa with salt loss, with low-normal or low plasma aldosterone concentrations (27). Zona fasciculata dysfunction can become evident months to years later, first by raised afternoon serum ACTH levels, then by decreasing serum cortisol responses to (ACTH) stimulation, and finally by decreasing basal serum cortisol concentrations and the appearance of symptoms (Fig. 5). Thus, these autoantibodies are useful markers for the prediction of the development of Addison’s disease, particularly so for children (28). There are two types of antibodies detected by microscopic immunofluorescence: AAs reacting with only the adrenal cortex and steroidal cell antibodies (SCAs) that react with all steroid hormone-producing cells. One autoantigen is involved in reactions of AA is the protein of P450 21-OH enzyme, with epitopes in the central segment of the enzyme and the C-terminal portion (29, 30). Component antigens for SCA have been recognized to be other P450 enzymes, 17-{alpha}-hydroxylase (17-OH) (31) and SCC enzyme (32). Almost all patients with both Addison’s disease and gonadal failure have positive 17-OH and SCC antibodies and APS-1.
    http://jcem.endojournals.org/cgi/con...ull/83/10/3507 om stadier
    http://www.dld-diagnostika.de/diseas...-addison_e.htm

Se også http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/4/1598
    http://jcem.endojournals.org/cgi/con...tract/86/2/675
    http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/84/5/1762
    http://author.emedicine.com/PED/topic47.htm
    http://www.medscape.com/viewarticle/406491_print

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Jeg kan også bekrefte at det ikke er eget valg for FT3 på prøverekvisisjonen, som skal til Haukeland. I begynnelsen svarte legen på min undring, at FT3 ikke var viktig!! Men nå er "lyden" heldigvis en annen. Hun ber meg sjekke om hun har fått med alle kryssene og hvis ikke så kan jeg selv krysse av/skrive inn, dersom hun har "glemt" noen.

Hvorfor er det så ulike oppfatning om betydningen av FT3? Jeg begriper ikke at man skal måtte bruke tid på å argumente her..Leser jo også på ulike steder at denne prøven ikke har betydning!! Etter mitt syn er det helt ulogisk å ikke ta med FT3.

Jeg tenker med gru på personer som ikke har hatt anledning til å sette seg litt inn i problemstillingene rundt stoffskifte. Som stoler på legens svar om "normale" prøver og godtar dette.
    Jeg møter dette også hver gang. Siste jeg ringte inn ble jeg fortalt av damen som tar telefonen (utdannelse?) at mine prøver var helt normale siden jeg brukte medisin. Jeg ble kjempesint, prøvene mine var skikkelig ille.....Når jeg kom inn til legen og hun også sa det sammen, ja da blir det nærmest helt uvirkelig. Er vi på samme klode eller er jeg blitt gal?
    Det er vanskelig å si imot en lege og som oftes har jeg ikke med meg skriftlig argumentasjon. Opplever at når leger for høre at man leser/innhenter informasjon på nettet, ja da himler de med øyene eller rister på hodet....Legen min bruke kun NEL(?) for oppslag. Når jeg forsøkte å få vite hva hun mente en full doseringsdose er når vi ikke produserer selv, ja da var det helt normalt med en daglig dose på 75mikro!!
    Hjelp - jeg blir så prvosert. Kanskje jeg skulle ta med den bærbare pc og ha klar all dokumentasjon neste gang.
    Uff, måtte bare blåse ut

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg mener jeg vet hvorfor ft3 ikke synes å være viktig ved testing:

Det er ved screening for hypothyreose at ft3 ikke er viktig. Det er fordi ft3 vil holde seg høyt ganske lenge enda ft4 går ned og ned. (men det går ned til slutt)

Ved behandlet hypothyreose er det ikke så viktig hvid pasienten har det veldig bra. Da følger man ft4 og TSH, de skal være henholdsvis høyt og lavt i referanseområdet.

Men hvis pasienten ikke blir bra, må man jo for all del se hvor ft3 er. Den skal ikke være ettellerannetsted , men omtrent like så høyt som ft4.
    Mange pasienter beskriver dette.
    Hele internett er smekkfult av pasienter som skriver om at de trenger t3-medisiner og at ft3 skal være minst halvveis opp.

legene burde en gang iblandt bry seg om hva pasientene skriver om på nettet. Det er ganske likt det de beskriver. Altså at ft3 er viktig.

Noen sier at testen ikke er særlig pålitelig.
    Men hos meg har den alltid stemt overens med hvordan jeg hadde det.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Det samme hos meg. Testen har alltid stemt overens med hvordan jeg føler meg. Nå som jeg har fått Liothyronin blir det for meg, kjempeviktig med FT3prøve, for å sjekke OM det gir utslag eller ikke. Dette viste seg sist gang, da FT3 sto helt stille/uendret, tross T3tilskudd. Årsaken til at den ikke var forandret, vr at Levaxin dosen ble redusert fr at jeg skulle få Liothyronin.FT4 prøven viste stor reduksjon fra 17 til 10,5. Med begge prøvene kunne jeg se at her hat T4 spist tilskuddet med T3, på grunn av for lav dose Levaxin. Det ble enkelt for meg å se at nå må Levaxin dosen økes, og som jeg holder på med nå.
    Nok en pinlig episode hos legen, der forslaget til løsning, var at jeg skulle øke Liothyronin til det dobbelte. UFF - fullstendig bak mål...at det går an. Igjen er jeg takknemlig for at jeg har fått litt kunnskap, nok til å takke nei til forslaget. UFF igjen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg ble satt på en megadose på 40µg Liothyronin pr dag, så jeg satt bare og ristet. Men jeg hadde jo tigget meg til den. Måtte gå ned på Levaxin sa legen før han gav meg Liothyronin. Jeg reduserte selvfølgelig Liothyronin (pga skjelvingen og tips her på forumet). Så jeg havnet på 10µg. Pga reduksjon av Levaxin viste neste prøve - etter to mndr - reduksjon av fT4 fra 22 til 13. Så jeg doset meg opp igjen på Levaxin til 150µg, og fikk etter to mndr igjen fT4 til 17. Han ville ta bort Liothyroninen, men jeg har ikke gjort det. Spent på neste måling. Aner ikke når? Hvor ofte tar dere? Har jo blitt ofte med meg fordi det er første året. Men nå aner jeg ikke. Ble ikke avtalt noe sist gang.

Må legge til at jeg har informert ham hva jeg går på. Han mener jeg har ikke nytte av Liothyroninen, men jeg er ikke enig og jeg fikk det som jeg ville.

Måtte ta den bort et par dager nå pga skjelving, men det viste seg å være inntak av kelp. Men det er en annen historie.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

10 Mg liothyronin og ikke gå ned på levaxin var jo det jeg sa )fordi folk på de andre forumene sa det, og jeg selv har erfart det)
    Det er altdå helt vanlig.
    Det er ikke vanlig å trives med 40 liothyronin og halve dosen levaxin.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Nei jeg fant ut det. Var nok etter tips fra deg Nora, og jeg synes dette fungerer rimelig bra: 150µg Levaxin og 10µg Liothyronin. Takk og pris at du er her på forumet! (Bare vekta da.. )
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av JoJo
    Jeg kan også bekrefte at det ikke er eget valg for FT3 på prøverekvisisjonen, som skal til Haukeland. I begynnelsen svarte legen på min undring, at FT3 ikke var viktig!!
    Jeg var og tok blodprøver på Haukeland i dag, og benyttet anledningen til å spørre hvorfor både FT3 og 21-OH-antistoff har havnet på baksiden av skjemaet. Først påstod hun at det var de nå slett ikke - men måtte jo medgi at det stemte når hun fikk sett litt nærmere etter. Hun var nå helt sikker på at hun hadde sett avkrysningsmuligheter for i hvert fall FT3 på noen skjemaer. Jeg sa hva jeg trodde, nemlig at man har endret på dette for et års tid siden - og da hun tenkte etter, trodde hun kanskje det kunne stemme. "Men hvorfor?" spurte jeg - "Er dette prøver som er spesielt kostbare eller ressurskrevende?" "Nei - det var det ikke" mente hun. FT3 ble kjørt på samme maskin som FT4, og burde dermed ikke være verken dyrere eller mer arbeidskrevende. "Noen ganger gjør de ting her som ikke vi skjønner helt heller..." sa hun.

Jeg tenker med gru på personer som ikke har hatt anledning til å sette seg litt inn i problemstillingene rundt stoffskifte. Som stoler på legens svar om "normale" prøver og godtar dette. Det er vanskelig å si imot en lege og som oftes har jeg ikke med meg skriftlig argumentasjon. Opplever at når leger for høre at man leser/innhenter informasjon på nettet, ja da himler de med øyene eller rister på hodet...
    Sånt tenker jeg på mange ganger også... Jeg ser på meg selv som et rimelig oppegående og ressurssterkt menneske, jeg har dessuten akademisk utdanning som gjør meg i stand til å lese og i hvert fall delvis forstå medisinsk litteratur, og jeg har faktisk samarbeidet med leger i yrkessammenheng tidligere. Og likevel sitter jeg der som et spørsmålstegn mange ganger, fordi ting jeg har lest og mener jeg har forstått blir snudd på hodet eller avvist bryskt og momentant. Et lite eksempel fra endotimen som denne tråden startet med; jeg sa at det var én prøve jeg veldig gjerne ville at hun skulle rekvirere til meg, og det var 21-OH-antistoff. "Jammen, det er ingen antistoffprøve det," sier legen. "Mener du DHEA, kanskje?" "Nei, jeg mener denne" klarte jeg heldigvis å si, og viste fram artikkelen jeg hadde med. Hun kastet bare et blikk på utskriften, og så antakelig at den var hentet fra det skumle internettet. (For å være helt ærlig virket det som hun ikke ante hva den prøven var. Jeg så hun lette litt rundt på skjemaet - ja, på forsiden! - men siden hun selvfølgelig ikke fant den der bare "glemte" hun det hele...) Så kom argumentasjonen jeg skrev om i første innlegg, med at det uansett bare var nødvendig med denne prøven dersom de andre var klart unormale. (Men i Lab-håndboka står det som indikasjoner: "Utredning av påvist eller mistenkt binyrebarksvikt"...)

Legen min bruke kun NEL(?) for oppslag.
    Hva er NEL...?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Bare en tanke--hvis vi kunne kontakte NEL om hypothyreose og partiell addison...Det mangler åpenbart noe der hvis legen som brukte NEL hevdet at ft3-prøve var unødvendig og at 21-OH prøve var unødvendig.

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn