Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
23-09-05, 23:58 #1
Sliter du med husarbeidet? Kanskje FlyLady er noe for deg?
Tenkte jeg kunne lage en egen tråd for dette, jeg.
FlyLady er en nettbasert, gratis tjeneste, som hjelper deg å få orden på husarbeidet. Du får tilsendt en rekke e-poster i løpet av dagen som gir deg små påminnelser og oppgaver. Det er enkle, trinn-for-trinn-oppgaver, og poenget er IKKE å få alt gjort på en gang! Man skal ta små, små skritt, og bygge rutiner. Det meste av oppgavene skal utføres på under 15 minutter - og det er en håndterlig mengde tid!
Når du registrerer deg, må du gjøre det med en yahoo-konto. Dersom du allerede har en sånn, bør du vurdere å opprette en ny sånn at du får en egen e-postadresse til FlyLady - det renner inn en del e-post etter hvert. Og det kan være lurt å overveie å bestille den "kondenserte" utgaven så du slipper å få alle e-postene hver for seg i løpet av dagen.
Her er den opprinnelige, amerikanske siden:
http://flylady.net/
Og på denne tilhørende yahoo-gruppen registrerer man seg:
http://groups.yahoo.com/group/FlyLadyMentors/
Og her er en norsk gruppe - det de bl.a. gjør er å sende ut oversettelser av de amerikanske oppgavene litt forsinket, så vidt jeg vet:
http://groups.yahoo.com/group/FLYingInNorway/
Så - da er det bare å gå og polere kjøkkenvasken!
P.S. For å si det med FlyLady selv:
Keep in mind that your home did not get this way overnight and it is not going to get clean in a day.
-
29-09-05, 19:59 #2
Bruker temaet her jeg kris. Har ikke meldt meg inn i dette da jeg tenkte det ble mye kaos hvis e-poster skulle begynne å strømme inn. Men - jeg ble etter hvert veldig inspirert av dette, så i dag har jeg vaskert HELE huset. Vanlig helgevask da, men det er helt supert!
Jeg har ikke vasket slik på flere måneder, men det ene tok det andre, så dette er smittsomt. Nå som det er rent rundt meg har jeg planer om nedvask av kjøkken, bad og soverom. Gleder meg til å kaste klær og ting jeg ikke har bruk for!!
I tillegg til dette har jeg reparert sykkelen min i dag + at jeg har ryddet og systematisert ALLE papirhaugene mine! Det er bare SÅ utrolig deilig!! Aner ikke hvor overskuddet kom fra, men ble som sagt inspirert av denne Fly-greien. :idea:• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
29-09-05, 21:22 #3
Wow, det må jeg si! Så utrolig bra, da!
Faktisk har jeg vært flink selv i dag, jeg - jeg har ryddet en - 1 - hylle på badet. :P
Flink, ja - for denne hyllen har vært nederst på prioriteringslisten i flere år nå, og grodd mer og mer ned av alskens små og store tuber, glass og krukker, hårgreier, smykker, parfymeflasker, sminkegreier osv. osv. - jeg regner med dere damer i hvert fall skjønner hva jeg snakker om.
Jeg har kastet en halv bærepose med gamle greier (bl.a. ekle body lotions og parfymer jeg har fått i gave, som jeg aldri har brukt - men ikke hatt samvittighet til å kaste før nå).
Og dessuten fikk jeg hengt opp en kurvgreie (sånn lang nettingsak fra IKEA, egentlig tenkt til å ha f.eks. leker eller votter og skjerf i, tror jeg) til alle smågreier som ellers har stått strødd rundt badekaret; shampooer og balsam, dusjsåper, badeoljer, svamper osv. Så nå er det brått blitt mye mer ryddig og oversiktlig på badet mitt! Herlig!
(Håper jeg klarer å følge opp nå, og ta for meg ett rom av gangen. Skal snart ha bursdagsselskap for poden, og det hadde vært greit å ha et noenlunde presentabelt hus da...)
-
29-09-05, 22:26 #4
Jepp dette var gøy!
Men jeg kjenner det VELDIG godt i kroppen nå da. Liker ikke det så godt, men slik er det nå en gang. Håper bare at energien ikke daler før jeg får gjort enda mer. Har store planer nå. Joda kris - jeg kjenner meg igjen med alt som samler seg på badet. Tenker jeg begynner der i morgen. Det blir MASSE søppel!
Så takk igjen for tipset med Fly`en
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
30-09-05, 02:26 #5
Det som kan være lurt å gjøre samtidig når man holder på på badet, er å ta en opptelling av hva man har, og hva man trenger å kjøpe nytt. Sjekk shampoo, hårkur og balsam; håndsåpe og dusjsåpe; tannkrem, tannstikkere og tanntråd; dopapir og dorens; deodorant, parfyme, sminkesaker - er det noe av dette som nærmer seg tomt? Skriv det på en handlelapp og ta en tur i butikken/parfymeriet/apoteket i løpet av dagen. Har du vaskemaskin på badet, kan du jo ta en opptelling på vaskepulver og skyllemiddel og sånt også.
Når du skal rydde: Ikke bruk for lang tid, et kvarter holder lenge. Når kvarteret er ferdig, kan du gå og gjøre noe annet en stund, og så kanskje gå tilbake til badet og ta et kvarter til senere. Konsentrer deg om det stedet på badet hvor ting hoper seg opp, og begynn på toppen. Du trenger ikke nødvendigvis komme til bunns i rotet på en dag, det viktigste er at du begynner.
Og kanskje det viktigste; KAST! Kast alt som er gått ut på dato, eller som du aldri har brukt, eller som du bruker men egentlig ikke liker. Gjør det fort og brutalt - ikke stå og diskuter med deg selv om du kanskje muligens kan få bruk for det en gang... Hent en bærepose, gi deg selv fem minutter, og plukk ut og kast minst 25 ting! Og bær det rett ut i søpla etterpå. Du kan også ta en runde til med en ny pose og plukke ut ting du vil gi vekk, kanskje til Fretex el.l.
(Fritt etter FlyLady og en medforumist på et annet forum...) ;)
-
30-09-05, 13:07 #6
Takk for tips kris
Jeg setter i gang. Kjenner at jeg har en opptur av energi i dag også! Helt utrolig deilig! Så lenge siden jeg har giddet slike ting. Jeg har IKKE problemer med å kaste ting. At det hoper seg opp er at jeg ikke orker å begynne, men når jeg er først kommer i gang så går det masse i søpla. Huskelisten på nytt innkjøp var ny :idea: Og smart!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
30-09-05, 20:34 #7
Kris - du er et funn
Jeg har vasket ned hele badet, kastet 2 fulle plastnett med gamle kremer o.l. Utrolig hvor mye som samler seg opp! Dette Fly-opplegget funker skikkelig. Jeg er som sagt ikke medlem, men ta og kikk litt på opplegget dere. For meg var dette et kick, og jeg svever i en euforisk lykkerus
Det gjør vondt i kroppen, men er faktisk verdt det. Nå har jeg planer videre, men best å ikke si for mye. Aner ikke om jeg faller sammen som en filledukke. Det er jo mye bøy og tøy og strekk, så kroppen får svi ja.
Men måtte bare få dele dette med dere. Det er håp. Jeg har ikke vasket slik på LEEENGE!! Og ikke minst det å få ryddet bort unødvendige ting og tang. Det virker jo som å miste noen kilo. Skulle bare ønske det var bokstavelig!!
Men nå kan jeg ta imot gjester altså, men jeg kan ikke å lage mat. Der er jeg fullstendig talentløs, men man kan jo bestille. Verden er litt lysere. Akkurat nå iallefall
Og så har jeg vært på restaurant og spist deilig middag med en god venn.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
Svar med sitat
Bokmerker