Viser søkeresultater 71 til 80 av 117
-
22-09-05, 21:02 #71
Det har du jo rett i, jeg ble dårligere (etter at den gode tia var over) og det er jo fordi kjertelen ikke fungerte og ikke kom igang igjen.
Skjønner godt at du tenker mye over at det også kan være andre ting, men du hadde jo veldig høy TSH, som betyr at din hjerne synes at stoffskiftet var lavt. Det er ikke den høye TSH som gjør deg dårlig. Den sier bare at dine stoffskiftemålinger skulle være høyere enn de skal være, og det er de lave stoffskifteverdiene som gjør deg trøtt.
Har du undersøkt om det kan være feil med pharathyroidea ?
Man måler parahormonet PTH, ionisert calcium og albumin (er det vel?)
Hypercalcemi gir også trøtthet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-09-05, 21:09 #72
Skjønte ikke helt hva du mente der. Mente du at det ikke er høye TSH verdier som gjør at jeg føler meg dårlig?
Ja, TSH verdiene mine har hoppet litt opp og ned. Holder det å bare ha høye TSH verdier for å få diagnose lavt stoffskifte, eller må fritt t4 og t3 også være utenfor normalen? Har ikke helt skjønt alt det der enda :(
Hypercalemi eller PTH har jeg aldri hørt om. Er det noe med stoffskiftet det også eller?Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
22-09-05, 22:28 #73
TSH-hormonet kjenner du ikke noe til uansett hvor høyt det er.
Verdien brukes bare som en indikator på hvordan et står til med stoffskiftet og har intet med selve stoffskiftet å gjøre.
Akkurat som gasspedalen på en bil ikke har noe med selve fremdriften å gjøre, men bare regulerer hvor fort det går.
Om motoren skjærer seg og vi spenner en hest foran til å dra bilen, så vil vår menneskelige gasspedal (TSH) fortsette med å bevege seg slik den gjorde da motoren var iorden. Den dumme hjernen vår fortsetter å "gasse" selv om kjertelen er aldri så død !
Høy TSH=full gass. TSH=null da reduseres farten, og når den er rundt 1 så holdes farten oppe omtrent på fartsgrensa.
Det TSH egentlig gjør er å regulere kjertelens tilgang på jod. Kjertelen er en fabrikk som monterer 4jodatomer på et protein (thyrosin). Derfor T4.
T4 er bare et lager og litt av det omdannes tetterhvert til T3 som er det egentlige stoffskiftehormonet. Det er kun dette som har evnen til å trenge inn i cellene og åpne opp for oxygenet slik at forbrenningen kan foregå normalt.
Man regner den frie delen av T4 som den parameteren som gir best inntrykk av hvordan selve stoffskiftet er. Det er imidlertid bare en blodprøve, og DER foregår det ikke noe stoffskifte. Det måles altå bare de stoffskiftehormonene som svever rundt i blodet og man kan ikke sjekke om disse virkelig gjør noe - bare at de er tilstede.
Eneste metoden som kan indikere om de gjør noe, er å følge kroppens vektutvikling i forhold til kalorinntak og kroppens morgentemperatur, som jo er en direkte følge av at det foregår en forbrenning.
Stoffskiftemålinger må ha ganske vide grenser for det er normalt at det svinger en del. Det som ofte glemmes er at det aldri blir liggende lavt innenfor nedre grense lenge av gangen.
Gjør den det er stoffskiftet lavt.
Er verdien 13 ved flere tidspunkter er det for lavt selv om grensen er feks.10. For noen kan også 15 være for lavt. Og de som fullstendig erstatter sitt eget hormon må ha en enda høyere verdi, for det fremmede virker ikke så godt som ens eget !
Parathyroidea er noen bitte små kjertler som ligger ved skjoldbruskkjertelen og regulerer kalsiumstoffskiftet.
Det er bare helt vanlige blodprøver som sjekker dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-09-05, 07:51 #74
Takk for langt og utfyllende svar!
Det du sier, betyr at selv om TSH verdiene på prøvene er litt for høye så trenger det ikke å være lavt stoffskifte som er årsaken?
Også har jeg også hørt at de som går på stoffskiftemedisiner og kutter ut disse har en tendens til å ese ut som hveteboller. Stemmer dette eller er det bare en myte? Eventuelt hvor lenge må man gå på slike medisiner før dette skjer? Jeg har jo lite lyst til å ødelegge stoffskiftet mitt hvis det er i orden, hehe.Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
23-09-05, 10:25 #75
sportyBoy; nivået ditt av TSH i blodet forteller noe om hva hjernen din (dvs. hypotalamus og hypofyse) mener om nivået av stoffskiftehormoner i blodet ditt. Dersom hypotalamus mener at nivået er for lavt, vil den sende beskjed til hypofysen som øker utskillelsen av TSH. Og vice versa; dersom nivået oppleves som for høyt, vil hypofysen redusere utskillelsen av TSH. TSH i sin tur stimulerer skjoldkjertelen til å skille ut mer stoffskiftehormoner. Egentlig ligger det mye i navnet; TSH står for 'Thyroid Stimulating Hormone' - skjoldkjertelstimulerende hormon.
I de aller fleste tilfeller forteller altså en høy TSH-verdi at hjernen din opplever at stoffskiftet ditt er for lavt. I noen sjeldne tilfeller kan et høyt TSH-nivå skyldes sykdom eller skade i hjernen.
-
23-09-05, 10:55 #76
Det du sier, betyr at selv om TSH verdiene på prøvene er litt for høye så trenger det ikke å være lavt stoffskifte som er årsaken ?
Nei, ikke akkurat.
Det jeg sier, er bare at TSH ikke er et stoffskiftehormon. Det deltar ikke i stoffskiftet, men forteller bare noe om hva "hjernen" (bedre forklart av kris rett over her) synes om antallet stoffskiftehormoner i blodet.
Og at TSH ikke kan kjennes i kroppen. Det er ikke TSH som er årsaken til symptomene.
Når TSH er høy er dette en pekepinn på at stoffskiftet er lavt, og DET er det som forårsaker symptomene.
Ellers er det klart at det ikke er lurt å spise thyroxin hvis stoffskiftet er i orden, men en så liten dose som du tar kan ikke ødelegge en frisk kjertel.
Bråslutter du med thyroxin vil TSH stige på grunn av at antallet stoffskiftehormoner jo reduseres. Er kjertelen i orden, er dette raskeste måten å få den opp i full produksjon på.
Er den ikke iorden, er det også den raskeste måten å få beskjed på at den ikke er i orden !
Men som sagt, din høye TSH før du startet tilleggsbehandling med thyroxin må undersøkes fullt ut. Da mener jeg binyrer og para- undersøkelser for å kartlegge situasjonen best mulig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-09-05, 11:02 #77
Det fins noen få mennesker som normalt hat høy TSH.
Kjenner noen hvis hele familie har en normal TSH på 20.
Men det er ytterst sjeldent.
-
23-09-05, 11:12 #78
Okey, takk for svar. Nå ble jeg veldig mye klokere her iallfall. Det er bra. Skal holde et øye med de høye TSH verdiene mine og få sjekket dette opp nøyere i framtiden.
Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
23-09-05, 11:17 #79
"Bråslutter du med thyroxin vil TSH stige på grunn av at antallet stoffskiftehormoner jo reduseres.
Er kjertelen ikke iorden, er det også den raskeste måten å få beskjed på at den ikke er i orden ! "
Det betyr da at man får symptomer på lavt stoffskifte med en gang man kutter ut medisinene hvis man virkelig har lavt stoffskifte? Er stoffskifte i orden klarer kjertelen å ta opp igjen produksjonen og en frisk person blir derfor ikke dårligere uten medisiner?Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
23-09-05, 16:02 #80
Det betyr da at man får symptomer på lavt stoffskifte med en gang man kutter ut medisinene hvis man virkelig har lavt stoffskifte?
Nesten. Du vil få lavt stoffskifte åkkesom når du slutter.
Er kjertelen i orden vil dette være forbigående fordi den vil ha evnen til å bygge seg opp igjen, men den bruker lang tid på den jobben og tiden den bruker er bla. avhengig av hvor langt den har vært nede.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker