Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
-
21-09-05, 10:54 #1
Forskjellige prøvesvar fra forskjellige laboratorier
Jeg har ringt Hormonlaboratoriet ved Aker og spurte etter deres referanseområder for TSH og FT4.
TSH. 0,5-3,6
FT4 8-20
Jeg spurte om hvorfor det ikke er en standardisering av prøvesvar, og viste til de laboratoriesvarene jeg har fått oppgitt, hvor TSH går helt til 5.
Jeg fikk til svar at det kom an på hvordan de forskjellige laboratoriene utførte prøvene, og hvilke reagenser som ble brukt. Hun ville altså ikke gå med på at det er noen forskjell i prøvesvarene, selv om Aker bruker øvre referansegrense på 3,6 miE/l og et annet laboratorium 5 miE/l.
Jeg presierte at det er samme måleenhet som blir oppgitt i svarene, men det hadde visst ingen betydning!
Nå er jeg forvirret. Kan jeg stole på dette, at alle laboratorier som utfører stoffskifteprøver har referanseområder som tilsvarer det de bruker på Aker, selv om tallene er helt ulike? Det betyr utrolig mye for om pasienter får behandling eller ikke.
Vi skulle ha hatt noen på forumet her som er laborant og som kan svare på dette.
-
21-09-05, 19:28 #2
Jeg tror du fikke et god-dag-mann-økseskaft- svar.
Til kalibrering av TSh-prøven så brukes et standard TSH. (Etter det jeg vet)(har lest det et sted)
Prøvene skal vise samme TSH på forskjellige lab.
Men ft4 på forskjellige lab skal være forskjellig fordi referanseområdet er forskjellig, slik at et som viser ft4 på toppen i et lab også skal vise tislvarende på et annet lab.
Jeg har erfart at maskinen som brukes på Ahus viser høyere ft4 enn maskinen de bruker til å analysere prøver fra legekontorene som kjøper tjenesten på Ahus. Bare noe jeg synes, siden disse prøvene alltid viser andre tall hos meg.
Jeg synes prøvene fra Fürst stemte overens med mine symptomer bedre enn de på AHUS.
-
21-09-05, 19:29 #3
Referanseområder lages ved scanning av mange antatt friske personers blod. Disse analyseres med ett bestemt apparat (type) med en bestent analysemetode.
De grensene man da får gjelder KUN dette "oppsettet".
Samme blodprøve som feks. ligger på øvre grenseområde, viser at den ligger på øvre grenseområde uansett hvilket system som brukes.
Samme gjelder for nedre område.
Måleresultatet varierer altså med analysemetode, men alle som er innenfor med en metode er det også om samme blod analyseres med en anne metode - men tallverdien vil variere.
Tallverdien kan altså ikke sammelignes direkte med tallverdien fra en prøve utført med en annen metode.
Nå samkjøres alle labber etterhvert så det ska bli mer likt, men dette skjer forskjellig for de forskjellige prøver.
Sånn som Engelskmenna som skal gå over til det metriske system.
De gjør det inch by inch.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-05, 19:52 #4
TSH skal være likt.
Forresten er det et arbeid på gang for å få samme tall og svar på alle lab i norden, NORIP heter prosjektet.
Hormonlabben satte end referasneområdet etter HUNT-undersøkelsen. Det er artikler om dette i www.tidsskriftet.no .
TSH-grensen skal gå ned til 2,5 i fremtiden. Endokrinologene har bestemt det på kanferanser, men laboratoriene henger etter.
-
22-09-05, 08:01 #5
Med fare for å høres sur ut (Jeg er ikke sint på dere Nora og n'Finn) så har jeg hørt dette om HUNT før. Og artikkelen du henviser til sto i nr 10/2002. NORIP er også gammelt nytt. Når skal dette praktisk gjennomføres???!!!
Hva hjelper det at vi her på forumet er så enige alle sammen, og henviser til flere år gamle artikler, så lenge pasienter der ute møter hverdagen, dvs en TSH som går til 5? That's it!
Laboratoriet på Aker vil ikke si noe ufordelaktig om andre laboratorier. men hvis det du sier stemmer Noraså ble jeg feilinformert. Dette de sa om forskjellige reagenser og måter å behandle blodprøvene på gjelder ikke for TSH. Det om FT4 og forskjellig referanseområde høres logisk ut. Det vises aldri til noe tall for FT4 når lavt stoffskifte skal behandles, kun til "høyt i referanseområdet".Til kalibrering av TSh-prøven så brukes et standard TSH. (Etter det jeg vet)(har lest det et sted)
Prøvene skal vise samme TSH på forskjellige lab.
Men atter igjen, hva hjelper det at vi vet at vi har rett? De fleste leger ser på prøvesvarene fra laboratoriet, og tviler ikke på det, uansett hvor mange linker vi slår i bordet.
Jeg er sint i dag!
Grunnen til at jeg er så sint er at den nedslående sannheten har gått opp for meg: Det hjelper ikke at jeg henviser til artikler i Tidskrift for Den Norske Legeforening, eller EYR, eller HUNT, eller NORIP. Og amerikanske endokrinologer? Ha. Ha. *tørr latter*
Det er totalt bortkastet så lenge laboratoriet har en TSH som går til 5. Jeg engasjerer meg på vegne av en venninne med TSH på 3,5, og det er håpløst. Jeg kunne like gjerne anbefalt henne å slakte en sort hane ved midnatt og smøre blodet på halsen. Det hadde kanskje hjulpet mer?
Den informasjonen jeg skaffer henne blir bare ignorert av legen. Og hun blir usikker på hva hun skal gjøre. Hun oppfatter legen som forståelsesfull, vennlig og "faderlig". Han gjør ikke narr av det jeg har funnet, eller blir sint. Han bare avviser det høflig men bestemt. Og viser til at laboratoriene har forskjellige måter å regne ut verdiene på, ergo må han stole på svaret fra laboratoriet.
Så da kan vi sitte på forumet her og ingenting av det vi finner eller sier har noen hensikt. Vi har null troverdighet hos legene uansett i forhold til laboratoriet.
-
22-09-05, 11:43 #6
Du ewr ved sakens kjerne, og det er derfor det er så mange pasienter med hypothyreose som er ute på internett.
Det er disse hersens TSH-prøvene.
For det første viser de bare en sannsynlighet, for det andre er referanseområdet for vidt.
Det som virkelig teller og burde telle, er symptomene.
Ang. anbeidet for å samordne referanseområder:
De henviser til laboratoriet hele tiden.
NACB er en organisasjon som jobber med gode laboratoreisstandarder. HUNT-undersøkelsen brukte materiale derfra og brukte deres metoder.
Mer om bra praksis ang. laboratorier finner du på flere dokumneter, word og pdf, på www.nacb.org
Ang. legen som henviser til en lokal TSH-grense på 5:
Han er kanskje redd for å bli forfulgt av andre leger når han gir et menneske medisin enda prøvene ligger innenfor referanseområdet.
En slik forfølgelse fins ikke i Norge.
I England har man nettopp et slikt system.
Det vaar i sommer en mindre sak hvor en endokrinolog og stoffskifteforendingen i england innklaget en lege for å ha gitt pasienter thyroxin enda deres TSH var innenfor referanseområdet.
Det er flere postinger om det på UK forumet hos thyroid.about.com .
Sakan verserte for GMC samtidig som det var en sak mot en lege som fikk mange foreldre dømt for å ha drept barna sine mens de døde i krybbedød.
Anklagen er alltid å ha ødelagt legestandens omdømme.
Så når han ga pasienter thyroxin og de ble bra, mens disse pasienter ikke fikk hjelp av andre leger, ødela han legestandens omdømme. Altså de andre lager var ikke bra.
Vi har altså ingen slik instans.
Her kan vi som pasient forlange å få levaxin.
-
22-09-05, 12:23 #7
Kan vi det? Hvordan skal legen tvinges til å skrive ut resepten? Noen kreative forslag?Her kan vi som pasient forlange å få levaxin.
Fastlege kan man skifte 2 ganger i året. Det kan gå noen år før en får hjelp. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Når et menneske er trøtt og apatisk, så skal det noe til å ta kampen opp mot legen, spesielt siden en ikke vet om det blir noe bedre hos en annen lege.
Jeg ble litt satt ut av svaret fra Aker. Jeg hadde håpet å få bekreftet at TSH skal være likt, slik at jeg kunne henvise til det. Men laboratoriene beskytter tydeligvis hverandre. Hvis legene får samme svar, så er det ikke rart at vi blir sett på som masete tullinger.
Derfor er jeg så oppgitt. Jeg hadde Aker som mitt siste håp. Flere linker og diskusjoner på andre forum kan ikke gjøre noe mer for å overbevise legen. Dessverre, Nora. Jeg vet du mener det vel.
-
30-09-05, 12:38 #8
Her er noe nytt om TSH:
http://www.altsupportthyroid.org/new...gid=10&id=1773
[quote]Subject: new publication on the normal TSH Post 1
mike
2005-09-30 00:40:44
Post 1 of 3
21 lines
This is just an abstract of another paper on the new normal TSH levels
(0.4 - 2.5) in "Thyroid" (journal of the Amer. Thyroid Assoc.):
Optimal Thyrotropin Level: Normal Ranges and Reference Intervals Are
Not Equivalent
Thyroid, Sep 2005, Vol. 15, No. 9: 1035-1039
Richard A. Dickey, M.D.
Private Practice, Hickory, North Carolina.
Leonard Wartofsky
Department of Medicine, The Washington Hospital Center, Washington, DC.
Stanley Feld
Dallas, Texas.
This paper marshals arguments in support of a narrower, optimal or true
normal range for thyrotropin (TSH) of 0.4 to 2.5 mIU/L, based on
clinical results and recent information on the relatively stable and
narrow range of values in patients without thyroid disease. The
terminology used for TSH results is clarified in an attempt to help
physicians interpret, explain, and respond to TSH test results for
their patients.[/quote
Om magasinet Thyroid:
http://www.thyroid.org/professionals/publications/
http://www.liebertpub.com/publication.aspx?pub_id=55
http://www.medscape.com/viewpublication/906_index her er gamle artikler .]
-
05-10-05, 21:48 #9
Jeg sendte også en mail med min venninnes prøvesvar til Aker.
Ferritin 17 MIKROG/L (10-167)
Folat, serum 9 NMOL/L (6-25)
Fritt T4 13,4 PMOL/L (12,0-24,0)
Glukose 5,1 MMOL/L
Hb 12,5 G/100 ML
HDL-kolesterol 1,0 MMOL/L (1,0-2,7)
Kolesterol 7,4 MMOL/L (3,3-6,9)
Levcocytter 8,5 10**9/L
Magnesium, serum 0,9 MMOL/L (0,7-0,9)
Triglyserider 4,7 MMOL/L (0.5-2,6)
TSH 3,5 MIE/L (0,3-5,0)
Vitamin B12 373 PMOL/L (150-650)
Og refererte til HUNT, og at Aker hadde senket TSH til 3,6 osv osv. Jeg fikk svar på mailen i dag:
Det virker ikke som om det går an å få noen laboratorier til å innrømme at referanseverdiene for TSH er for høye ved enkelte lab.Hei.
Beklager litt sent svar på spørsmålet ditt.
Jeg vil anbefale din venninde å få målt Anti- TPO.
De fleste som har lavt stoffskifte i Norge har en autoimmun sykdom som årsak til hypothyreosen.
Antistoffer mot thyroksinperoksydase (Anti- TPO) vil da være målbart i blodprøve.
Har din venninne forhøyet Anti- TPO i blod sier det noe om økt risiko for å utvikle lavt stoffskifte.
Dersom hun ikke har forhøyet Anti- TPO i blodprøve er det liten sannsynelighet for at hun vil få lavt stoffskifte.
En sjelden gang kan man få lavt stoffskifte av andre grunner enn autoimmunsykdom, feks store knuter i thyreodea som ikke produserer hormon.
Grunnen til at referanseområdene på de ulike laboratoriene er ulike kan være at analysemetodene er forskjellig.
Aker sykehus analyserte prøvene fra Hunt undersøkelsen og vi har justert ned vår øverste referansegrense for TSH til 3,6 mIE/l.
Vennlig hilsen
Louise Koren Dahll
(lege på thyreoideapoliklinikken på Aker SH).
Etter at disse prøvene ble tatt tidlig i sommer, ba jeg min venninne om å ta Anti-TPO. Den var ikke forhøyet.
Jeg reagerer på at denne legen sier at det er liten sannsynlighet for å utvikle lavt stoffskifte med så lav FT4 og en TSH på 3,5. Jaja. Det er vi nok uenige i, men igjen, vår mening betyr ikke noe. :(
-
05-10-05, 21:55 #10
hallo Marge!
Ferritin 17 MIKROG/L (10-167)
Folat, serum 9 NMOL/L (6-25)
Fritt T4 13,4 PMOL/L (12,0-24,0)
Glukose 5,1 MMOL/L
Hb 12,5 G/100 ML
HDL-kolesterol 1,0 MMOL/L (1,0-2,7)
Kolesterol 7,4 MMOL/L (3,3-6,9)
Levcocytter 8,5 10**9/L
Magnesium, serum 0,9 MMOL/L (0,7-0,9)
Triglyserider 4,7 MMOL/L (0.5-2,6)
TSH 3,5 MIE/L (0,3-5,0)
Vitamin B12 373 PMOL/L (150-650)
Den som eier disse prøvene har dårlig lipidsammensetning og bør vel vurdere en kostomlegging eller kolesterolsenkende medisiner også!
liisa
Svar med sitat
Bokmerker