Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Gjest Gjest

Standard Levaxintrøbbel ?

Begynnte på 25 mikrogram Levaxin etter eget ønske for 4 mnd siden. Etter 3 uker begynnte jeg å merke en forverring av symptomene og sluttet. Har siden prøvd igjenn ett par ganger med samme resultat. Før start var TSH ca 4 og anti TPO ca rundt 1000. Nå er TSH 3.01. Tok siste tbl for tre dager siden men føler meg voldsomt groggy spesiellt på morgenen og om jeg stresser. Pulsen ved frokostbordet i dag(!!!) var 105 men roet seg etter 30 min til 85. Har diare hver morgen og depper. Er dritt nervøs og har lyst til å isolere meg. Noen med ide om hva som bør gjøres?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

25 µg er akkurat en så liten dose som ikke gjør noe annet enn å senke TSH noe, og da lage kjertelen mindre hormon, slik at du får mindre totalt. Tilført thyroxin påvirker nemlig hypofysen mere enn din egen ser det ut som.

Tør du prøve med 50 µg om dagen, som er normal dose å prøve med?

Hjertebank etc kan komme av en adrenalinreaksjon, når binyrene stresser fordi du har lavt stoffskifte og de må steppe inn istedenfor.
    Det blir forverret ved lavt ferritin. Her snakker vi om lavere enn 50-70.

For å bli bedre må man komme opp på riktig dose en god stund, ofte flere uker eller måneder.
    En TSH på 3 er neppe riktig dose. Se på www.capiolab.no og da står det at ft4 skal i øvre halvdel og TSH ganske lavt ned.

De fleste mennesker har en TSH på veldig tett ved 1, så når du hadde prøver som viste "normal" TSH så var du allerede hypothyroid den gangen.
    De skal senke referanseområdet til 2,5 en gang i framtiden.

Vil du ringe legen og spørre om du kan øke til 50µg for å se hva som skjer?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Er enig med deg i det meste du svarer nora, foruten en ting.
    Dette erfarte jo jeg også når jeg begynte. Jeg begynte riktignok med 100µG/dag, men da det ikke ga forventede resultater økte dem dosen enda mer. Det ble jo aldri bra hos meg - ikke før jeg fikk Armour i fjor.

Anti-TPO sier jo klart ifra at kjertelen er utsatt for en autoimmun reaksjon, så det er bare et spørsmål om hvor langt dette har kommet og hvor mye tilleggsthyroxin som skal til for at kroppen får det den skal ha.
    Litt thyroxin skulle jo være bedre enn ingenting når TSH er så høy ?

Etter reaksjonen tror det kan være en mulighet for at Levaxin ikke er tingen.
    Hvorfor ikke prøve Armour istedenfor ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest Gjest

Standard Levaxintrøbbel

Takk for svarene begge to.Skal til legen kommende onsdag men tror jeg tar sjansen på å prøve 50 mikrogram allerede fra i dag av. Kan ikke bli verre. Tror jeg kommer til å be om nye binyreprøver. Hadde forhøyet kveldskortisol for tre år tilbake, pluss en måling med hyperkalemi.Dette ble målt fordi jeg var en stund plaget med blodtrykksfall på morgenen. Når jeg presenterer mine symptomer for legen pr i dag er dette visst helt uvesentlig. Noen som har erfaring med spyttprøve i forhold til kortisolmåling.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Spyttprøve er mye bedre enn blodpprøve, siden den er nøyaktig, og måler fritt cortisol. Den totale cortisol viser ikke noe nøyaktig, Kun fritt cortisol er aktiv.

Høyt kalium kan være lavt natrium som er forbundet med lavt cortisol.
    Legene sier aldri noe om disse tingene siden det er så vanlig på sykehus, halvparten alvalle postoperative pasienter har slike avvik uten at de gjør noe med det.
    Lavt kalium gjør de noe med hvis en pasient skal opereres. Lavt kalium er vanlig etter tarmtømming. Risikoen er hjerterytmeforstyrrelser. De gir da flytende kalium i et drammeglass til å drikke.
    Mot høyt kalium har de ikke noe, har sett at de prøvde insulin enda blodsukkeret var normalt.

Hvis du kar lavt cortisol, og reagerer på lavaxin a v den grunn, må du øke veldig langsomt. Men det merker du vel.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    21

Standard

Hei Nora.

Ville bare kommentere at lavt og høyt K/Na kan ha så mange forskjellige årsaker og det er dette de ser på når de behandler det, hvis de gjør det. Insulin tilsatt vanlig infusjonsløsning brukes til å få ned kalium - og det virker. Det har ingenting med blodsukker-behandling å gjøre i en slik sammenheng. Høyt kalium kan jo være veldig farlig og dette sees spesielt hos pasienter med nyresvikt. Akuttbehandling her kan være bl.a. infusjonsdrypp tilsatt insulin, eller dialyse, men da er kalium som regel over 6.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja du har rett.
    Vi hadde jo her på Romerike den saken med terapeuten som ga alle sine klienter kaliumtabletter.
    Og det var da en dame som fikk hjerterytmeforstyrrelser, og hjertestans etc, og overlevde og ble helt ufør. Terapeuten nektet skyld og sa at hun jo kom til ham fordi hun var dårlig i utgangspunktet.

Jeg oppfattet med høyt kalium hos den som skrev her at den var akkurat utenfor, og da gjør dem ikke noe på sykehuset eller hos legen.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn