Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    8

Standard Hvilke blodprøver skal jeg be om å få tatt ?

Hei hei.

Fikk påvist sub-verdier i april måned. Er arvelig belastet med lavt stoffskifte, men blodprøver tatt i januar viste helt normale verdier.
    I april var verdiene imidlertid i grenseland for hva som er normalt. Etter samtale med fastlegen om symptomer som trøtthet, verking i muskulaturen og opp og ned i humøret, satte han meg på 50 mq levaxin daglig.
    Skal til ny kontroll i morgen og lurer på hvilke blodprøver jeg skal be de ta.
    Føler meg litt lettere, men har også endel angstplager som tapper mye energi. Ønsker så langt det går å unngå medikamenter for dette, og har heller hjelp av samtaleterapi og turer i skogen.

Håper på oppklarende svar
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De 50 µg er bare en startdose, som skulle vært økt etter 4-6 uker.
    Normal dose er nærmere 125 µg, men med store variasjoner.

Det er vanlig med angst og depresjon ved for lav dose.
    Hender mg noen ganger. Går straks vekk når jeg tar mer levaxin.

De prøvene du må ha nå, er

TSH
    FT4
    FT3 som kan bli for lavt på levaxin

anti-TPO

Ferritin
    B-12 som ofte er lave hos pasienter med autoimmun thyreoditt.

Av erfaring av å ha lest lenge på forumene, kan jeg si at man tilstreber ft4 og ft3 i øvre halvdel av referanseområdet. TSH kan da godt bli lav eller veldig lav fordi exogen thyroxin senker TSH mye.

Poenget er å finne en dose som fjerner symptomene, og dosen er helt individuell.

Det kan tyde på at din dose på 50 µg er for lav med de symptomer du har.

Gjest

Standard

Takk for konstruktivt svar ! Er ikke helt inne i alle de forskjellige referansene og verdiene, så det er fint å få litt veiledning.
    Angsten har nok vært der før jeg fikk konstatert lavt stoffskifte. Føler det noen ganger kan være vanskelig å vite hva som er høna og hva som er egget for å si det sånn.
    Har symptomer som hjertebank og rask og ujevn puls. Ikke plaget så mye av trøtthet lenger, selvom jeg ofte kan våkne om natten av uro og hjertebank. Men dette er jo også symptomer på generalisert angst som jeg har.
    Har nettopp vært ett parr timer på skauen nå , og forsøker å ta vare på alle de gode opplevelsene det gir.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn