Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
16-09-05, 14:15 #1Gjest
Lavt stoffskifte og overvekt
Bare lurte på om alle som har lavt stoffskifte er overvektige. Selv har jeg diagnosen lavt stoffskifte iallfall, men jeg er ikke overvektig. Er det mulig å være slank og ha lavt stoffskifte eller er det ikke det?
-
16-09-05, 14:25 #2
Jeg la på meg bare få kilo til å begynne med. Så holdt jeg dette i flere år før det steg sakte men sikkert litt over en kilo i året. Dette tross stor målbevisst forsiktighet med kaloriinntaket.
Etter ett år på Armour forsvant 17kg og nå er jeg tilbake der jeg var.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-09-05, 14:31 #3
Jeg er ikke overvektig, men har lagt på meg 15 kilo på 6 år med masse trim og moderat matinntak. Jeg var altfor tynn en stund, men jeg ligger an til å bli overvektig og da vet jeg at det kommer til å rable fullstendig for meg. Har imidlertid en venninne som har gått med lavt stoffskifte mye lenger enn meg. Hun tygger Levaxin og Liothyronin og er sylslank. Så det går an å være slank JA. Og gjett om jeg er misunnelig.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
16-09-05, 16:38 #4
Er det noen som vet om det er noen sammenheng med lavt stoffskifte og kronisk utmattelse. Er det vanlig å få lavt stoffskiftet av å være kronisk utmattet? Så vidt jeg har lest har jeg lest at TSH verdiene kan bli utenfor normalen når man er sliten. F.eks i harde treningsperioder eller når man er inne i andre deler av livet som suger krefter?
Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
16-09-05, 18:13 #5
TSH verdiene øker når vi trenger ekstra thyroxin fra kjertelen og kan ligge en stund ganske høyt. Derfor er "normalgrensene" så rommelige.
Man kan tenke seg opptil flere livs-situasjoner som dette er aktuellt i, men det som burde stått med ganske stor skrift under TSHprøven, er at TSH ikke kan være vedvarende høy.
TSH er bare høy en stund for å bringe stoffskiftet opp igjen, og da går TSHverdien ned igjen.
Den vanligste grunnen til lavt stoffskifte er jo en kjertelbetennelse igangsatt av en feireaksjom tra kroppen, en autoimmun reaksjon.
Den nest vanligste er visst å få det etter en fødsel.
Har ikke sett noe sted at stess kan påføre noe permanent.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-09-05, 19:59 #6
Ble helt sliten når min TSH gikk over 2 dengangen.
Før hadde den vært akkurat på 2 og jeg greide meg på et vis.
Det har ikke noe med referasneområdet å gjøre, men med hver sin terskelverdi.
en med TSH på 2 kan være like syk som en med en TSH på 20.
-
16-09-05, 20:28 #7
Dr. Durrant-Peatfield mener at ME/kronisk utmattelse henger sammen med binyrebarksvakhet.
Opprinnelig skrevet av sportyBoy
http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html#symptomer (scroll litt ned.)
Jeg har også sett at noen refererer til "nyere forskning" som viser at lav binyrebarkfunksjon kan føre til lavt stoffskifte.Noen av symptomene pasienter med ME (myalgisk encephalitt) klager over, er veldig like, noe som leder til en velbegrunnet mistanke om at ME henger sammen med lav binyrereserve.
Jeg har begynt å lure på om mange av disse diffuse sykdomstilstandene som brer sånn om seg i vår del av verden, egentlig i mange tilfeller skyldes binyrebarkproblemer (ME, kronisk utmattelse, utbrenthet, angst/depresjon osv.)...?
-
16-09-05, 22:44 #8
Har lest linken din kris. Ser at DHEA og Pregnenolone er nevnt for å støtte binyrebarken. Jeg smører med disse kremene. Om det skulle være slik at jeg har svak binyrebarkaktivitet så hjelper det kanskje? Det blir gjetning uansett. Må bare kjenne etter hvordan en har det. Forstår ikke at noen leger kan sy sammen noe så innfløkt. De bør jo kunne det, men ser for komplisert ut.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
17-09-05, 01:31 #9
Jeg var ikke overvektig selv om jeg hadde hatt ubehandlet lavt stoffskifte i mange år.
(Kan ha noe sammenheng med at jeg i perioder var for sliten til å lage meg mat. Bare det å smøre meg en brødskive ble for mye.. )
Men jeg har lagt på meg rundt 12 kg etter at jeg begynte med levaxin for litt over et år siden. :x
Så nei, man behøver ikke være overvektig selv om man har lavt stoffskifte.
-
17-09-05, 07:48 #10Gjest
hmhm, nei jeg bare lurte på det. Selv er jeg ikke overvektig å jeg går på armour og levaxin nå. Var heller ikke overvektig før jeg startet på medisinen.
Er det slik at alle med lavt stoffskifte har problemer med binyrene?
Er veldig interessant det med ME, utmattelse og slikt. Det er ingen som vet om noen behandlingsformer, og kasnkje er det slikt at lavt stoffskifte er årsaken til de lidelsene? Symptomene er faretruende like da og alle vet at referasneverdiene for å måle stoffskiftet ikke alltid tilsvarer normale verdier hos enkelte folk. Da kan det hende at en person går med lavt stoffskifte uten å vite om det.
Svar med sitat
Bokmerker