Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Sikker diagnose?

Eneste medisin jeg vet om som ødelegger stoffskiftet er Lithium.
    Men det er flere som kan være uheldige å bruke.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    33

Hva med Zeldox?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er vel ziprasidon ?
    Brukes for omtrent samme tilstander, men påvirker ikke stoffskiftet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    33

Ziprasidon ja.

Det var godt å høre.
    Jeg vil nødig slutte med den medisinen, nemlig.

(Men må bare påpeke at Zeldox er et antipsykotikum, og medisiner med lithium er stemningsstabiliserende. De brukes ikke på samme tilstander.)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Maxern, du har helst sikker lavt stoffskifte, særlig når du kommer med resten av symptomene nå i ettertid.

Grunnen til at vi ikke var sikre var at vi manglet historien og restena v symptomene.

Vi pleier også å få oppgitt ft4 og ft3 og anti-TPO.

Ft4 og ft3 er selve stoffskiftehormonene.

De trengs for at rna i cellene kan lage de stoffene de skal.
    Også for å lage signalstoffene i hue.

Det er for eksempel veldig veldig vanlig å ha depresjon når ft4 og ft3 blir for lave for en. Ofte skjer det med ft4 og ft3 fremdeles innenfor referanseområdet, for eksempel når de er lave inennfor.

Grunnen til at du bør begynne å lære bittelitt om hva de forskjellige ting betyr, er at du kan bli psykis velidg dårlig hvis du skulle begynne å trenge høyere dose og det ikke oppdages, eller så kan det vise seg at din TSH blir veldig lav ved riktig dose, eller at din lege flytter.....noen leger ser bare på TSH.

Du må bare finne ut hvor ft4 og ft3 skal være. Da vil også dine andre medisiner fungere mye bedre, og du vil kanskje kunne trappe ned på en elelr annen medisin.
    Kun Lithium har noe med stoffkskiftet å gjøre, og det vet legene.
    Den soden som man trenger for å få dem dit, kan nemlig variere over tid.
    Det er vanligst å trenge ft4 og ft3 fra 50% til 75% eller mer innefor referanseområdet. Sånn to tredeler er en grei start å prøve på.
    Det var det viktigste.

Håper du blir bedre snart.
    Hilsen
    nora

Hildemor Gjest

"Kun Lithium har noe med stoffkskiftet å gjøre, og det vet legene."

Nora hvis du med dette mener at det kun er Lithium som påvirker stoffskiftet av medisiner mot psykiske lidelser, så er dette helt klart feil. Flere AD-preparater(SSRI) og AP'er påvirker stoffskiftet vårt i stor grad. Noen i så stor grad at det kan utvikle seg til stoffskiftesykdom.

Dessverre er det slik at det tilbakeholdes mye informasjon rundt bivirkningene av disse medisinene. Zoloft feks har hypotyrodisme oppgitt i pakningsvedlegget som en mulig bivirkning. Produsentene av Zyprexa (AP) har i åresvis tilbakeholdt informasjon om alvorlige bivirkninger, deriblant stoffskiftesykdom.

Nå er det jo imidlertid ikke slik at alle rammes av bivirkningene av et preparat, i hvertfall ikke de som betegnes som mindre hyppige - men muligheten er der ved bruk av disse preparatene. Og det er det viktig at både leger og pasientene selv er oppmerksomme på. Får man feks en vektoppgang på et slikt medikament har det noe med forbrenningen å gjøre (stoffskiftet), altså endringer i det. Det betyr ikke nødvendigvis at man utvikler sykdom på sikt men i noen tilfeller kan det altså gjøre det.

Så får man som ved bivirkninger ellers, veie fordeler opp mot ulemper

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg savner at det skilles mer mellom bivirkninger, og at bivirkninger spesifiseres nøyere.
    Det er jo stor forskjell på å oppleve en bivirkning mens man bruker preparatet, og at bivirkningen forsvinner når man stopper å ta preparatet.

De bivirkninger som man risikerer å få varige men av, burde etter min mening vært tydeligere.
    Men da fikk man vel ikke solgt dem ?
    Det er vel bare på sigarettpakkene man får opplyst slike bivirkinger ?

Og hva er en bivirkning ?
    Lithium har den "bivirkning" på stoffskiftet, at 50% av brukerene får ødelagt kjertel innen 2år.
    Er det en virkning, eller en bivirkning ?

Det er ikke så mange åra siden jeg advarte ei ung jente som jeg traff endel på nattevandringer jeg var på da.
    Hennes psykolog hadde spurt henne om hun ville prøve lithium.
    Jeg sa noe sånnt som at det du driver med nå kan du slutte med - det kan du ikke med Lithium.
    At personer i svært vanskelige livssituasjoner får slike valg syns jeg er for jævlig !

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Ja, andre medisiner har også stoffskifteforstyrrelser som bivirkning, leste om det også.

Nå må vi holde tunga rett i munnen, fordi han som spør er ganske engstelig av seg og blander alt sammen og kanskje tror at han ikke kan ta levaxin sammen med de antidepressiva han tar.

Men noe av det motsatte skjer jo når man tar levaxin: da endelig justerer de dosen levaxin til ft4 blir liggende høyt i referanseområdet samt ft3 også (hvis de har greie på det, men oftest så har psykiatrene god greie på det)
    Hvis noen av hans medisiner har lavt stoffskifte som bivirkning, da blir det jo effektivt oppveid av levaxin og evt. liothyronin.
    Men det kan han jo ikke vite.

Side 2 av 2 Først 12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn