Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    4

Standard For lave kalktal

Hej
    Jeg fik for 2 mdr siden fjernet hele min skjoldbruskkirtel og de 3 af biskjoldbruskkirtlerne, det vil sige jeg har kun en biskjoldbruskkirtel tilbage. Jeg (og lægerne) håber at min ene biskjoldbruskkirtel vil kunne overtage arbejdet for de 3 jeg mangler. Det kniber dog noget endnu, jeg har prikken i hænder, læber og fødder næsten hver dag, nogel dage mere end andre (CA2+ er på 1,17 og det er jo lige i underkanten eller på grænsen af det "normale"). Enkelte dage kan jeg ikke styre mine hænder og benene er mærkelige at gå på - da tager jeg mere kalk ( for tiden får jeg Calcium Sandoz 1000 mg x 3 ). Mit almindelige stofskifte fungerer selvfølgelig heller ikke af sig selv - her får jeg 125 mikgr Eltroxin hver dag (TSH på 5 for 14 dage siden)
    Jeg har svært ved at finde ud af mine symptomer - hvilke der skyldes de lave kalktal og hvilke der skyldes stofskiftet. Og jeg ville gerne vide, hvad jeg selv kan gøre for at komme lidt mere til kræfter: Jeg er forfærdelig træt, orker ikke ret meget hver dag. Jeg har forsøgt gradvist at træne mig op til at holde til mere ved at cykle og gå ture, men pludselig for 14 dage siden gik det tilbage for mig igen ( jeg havde da opnået at cykle 7 km) og jeg orker ingenting igen. Kan det passe at fysisk aktivitet har indflydelse på kalkstofskiftet og det almindelige stofskifte så at det bliver lavere??? Er der nogen der har erfaring med det???
    Petersen50
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard Re: For lave kalktal

Hej!

Jeg har selv fået fjernet min skjoldbruskirtel for ca 3 år siden. Jeg havde også problemer med kalkstofskiftet - ja det har jeg faktisk stadig. Jeg får samme dosis som dig mht. kalk - bare i alm tabletform for jeg kunne simpelhthen ikke holde brusetabletterne ud. Jeg har også kalk-tyggetabletter i tasken til at tage,hvis jeg pludselig får symptomer. Derudover får jeg også Etalpha til at øge optagelsen af kalk i kroppen. DEt kan være svært at vurdere, hvilke symtomer der skyldes stofskiftet og kalkstofskiftet. Hvisk kalktallet er for lavet bliver man træt, får snurrens i fingre og om læberne som du beskriver, men jeg får også decideret ondt i benene og lægkramper ved den mindste anstrengelse.

en TSH på 5, og den eltroxindose på 125 pr. dag lyder af lidt, når du har fået fjernet hele skjoldbruskirtlen. Til sammenligning får jeg 200 mg. pr. dag og 10 mg. liothyronin for at få t3 op i den øvre halvdel og supprimere min TSH (jeg er cancerpatient - dog rask :-)

Jeg håber, du får styr på det - det kan tage lang tid at komme på benene igen og få tilpasset medicinen så man har det godt. For eget vedkommende har jeg først fået det rigtig godt efter jeg er betyndt på liothyronin som supplement til eltroxin.

MV H Lene

Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    4

Hej Lene
    Tak for dit svar. Dejligt at høre at det kan komme til at gå godt igen og at det ikke er unormalt at have det som jeg har nu. Så er der jo håb forude Mht. Eltoxindosis er jeg jo nok heller ikke oppe på den endelige - jeg har kun fået taget blodprøver for det en gang og blevet sat op fra de 100 mcg jeg startede med til 125. Om godt en uge skal jeg til endokrinologen igen og så er jeg spændt på hvordan tallene ligger og hvad der skal ske fremover. Mht. til dine kalktal - har du fået fjernet alle dine biskjoldbruskkirtler eller har du stadig nogen (men ikke nok) funktion af dem? Jeg har en forhåbning om at mit problem med kalken er forbigående -har læst at det kan tage op til et år inden kirtelen kan klare det selv (hvis den kommer til det) . Ved du noget om det?? Hvornår begyndte du at få etalpha?
    mht. symptomer på lavt kalktal har jeg faktisk også smerter i mine ben og arme, men ikke lægkramper.
    Har du erfaring med om kalktallet falder når man anstenger sig fysisk (cykler osv) ??
    Petersen50
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Jeg har ikke fået fjernet mine biskjoldbruskirtler efter, hvad operationsjournalen siger, men de virker åbenbart ikke optimalt. Jeg fik også at vide, at det ville rette sig efter et stykke tid. Jeg venter stadig. Jeg begyndte på etalpha for et års tid siden. Det virker, synes jeg. I hvert fald kan jeg holde kalktallet lige på grænsen til normal - altså normalt i den lave ende. Det er jo også vigtigt at kalktallet er normalt ellers afkalkes skelettet. Der skal være kalk i blodet og er der ikke det forsøger kroppen jo at reparere sig selv ved at tage det fra skelettet - og ja så er risikoen på lang sigt knogleskørhed. Ja, jeg har oplevet at jeg får symptomer når jeg har fysisk anstrængelse, men om kalktallet falder ved jeg ikke lige. Det kan også hænge sammen med at kroppen har brug for mere stofskiftehormon ved fysisk anstengelse. Jeg kan heller ikke helt finde ud af, hvad der er hvad.

MVH lene

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Hei!
    Jeg har opplevd det samme som deg! Lave kalciumverdier. Lite PTH(parathyroideahormon). Jeg holdt ut i flere måneder med prikkinger, leggkramper ,twich(leamus) på flere muskler i kroppen. jeg ble helt bra av Calcigran forte tyggetabletter 2 om dagen . De inneholder 500 mg calcium og 400ie vitamin D3(cholecalciferol).
    Hvis du begynner med et alpha eller et annet vit D preparat ,supprimerer du kjertelen ytterligere.
    Hvis du venter og holder ut stimuleres biskjoldbruskkjertlene og pth øker i blodet!!!!
    Håper du allerede er bedre og husk...friske blir også slitne av å trene.
    Synes du skal få ned TSH din under 5.

MVH Lillian

Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    4

Hej Miss
    Dejligt at høre at du har fået det godt blot med kalk og D-vitamin. Jeg er stadig på 3 g kalk om dagen og D-vitaminer fra alm. vitaminpiller og levertran. Jeg kan kun lige holde kalktallet (Ca+) på 1,19 (den laveste værdi inden for normalområdet), men min endokrinolog syntes at jeg skulle give biskjoldbruskkirtelen 3 mdrs chance endnu for at komme til at virke bedre inden han ville give mig Etalpha. Jeg skulle endda prøve om jeg kunne skære ned på mine kalktabletter, så jeg kun tager 2 eller 2,5 g dagligt for yderligt at stimulere kirtelen, så det skal jeg i gang med at forsøge om det går.. Jeg er lidt i tvivl om det gør, for jeg får symptomer hver dag, når det er ved at være tid til at tage kalktabletterne, men vi får se... Ang. stofskiftet er min TSH nu nede på 3,9, men jeg er lige (for 3 dage siden, da jeg var hos endokrinoglogen) blevet sat op i Eltroxindosis, så det kommer vel til at gå den rigtige vej. Jeg er heller ikke nær så træt som jeg har været.
    Hvad med dig Miss, hvor længe siden er det at du blev opereret??

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn