Viser søkeresultater 21 til 26 av 26
Tråd: Endnu en ny fra Danmark
-
22-06-08, 13:16 #21
D-vitaminet har indflydelse på ALT. Så kort og præcis kan det siges. Ikke at kontrollere patientens D-vitamin i forhold til her beskrevet sygdomsforløb, symptomer m.v. - kan kun kaldes med et godt dansk udtryk for lægesjusk!
Opprinnelig skrevet av Giaro
Den mest aktive form for D-vitamin er D3 eller calcitriol (1,25 dihydroxy vitamin), der er et kraftigt virkende hormon. Calcitriol dannes i nyrerne ud fra calcidiol, sådan at det kan udføre sin endokrine funktion: at afbalancere calciumstofskiftet. Det sker via en række enzymstyrede omdannelsesprocesser, der regulerer calciumoptagelsen i indvoldene. I grove træk bliver resultatet det, at kroppen fastholder bestemte niveauer for calcium og fosfor i knogler og blod under medvirken af skjoldbruskhormon og calcitonin.
En række forskellige væv i menneskekroppen kan selv danne og regulere deres indhold af calcitriol. Det er disse D-vitaminfunktioner i forskellige kirtler, der forklarer vitaminets betydning for en lang række kroniske sygdomme.
Mangel på D-vitaminet kendetegnes ved mange fysiske og "psykiske" tegn, der indbyrdes overlapper symptomsbillede i flere sygdomme, så som Multipel Sclerose, Fibromyalgi, Gigt, Falsk Demens samt en hel række andre kroniske sygdommer.
Der er så afgjort ikke tid til at vente på at finde de rette kilder, men fluks skynde sig med at få foretaget en D-vitamin blodtest idet det kan kun gå for langsomt.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
31-07-08, 21:52 #22
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Sted
- Danmark
- Meldinger
- 8
Hej
Det er nu endelig lykkedes at få målt såvel D-vitamin og fri T4 og T3:
1,25 OH Vit D: 156 pmol / l (51 - 177pmol/l)
25 OH Vit D: 68 nmol/l (50 - 178 nmol/l)
P-Thyroxin (frit): 20,8 pM (11,7 - 28,0 pM)
P-Triiodthyronin: 1,5 nM (1,0 - 2,6 nM)
Jeg har jo kigget lidt rundt og læst mere om Vitamin D, og så vidt jeg kan se bør man prøve at få værdien (25 OH vit D) op på omkring 125 nmol/l hos personer med for lavt stofskifte.
Min mor er desværre ikke glad for at opholde sig i solen, så det må være gennem kost alene. Hun spiser almindelige vitamin piller, men jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er nogle der har erfaring for hvilken dosis, der skal til for at øge værdien ?
T4 værdien ligger midt i intervallet, og er vel egentlig OK ?
T3 ligger vel også rimeligt inden for det angivne interval. Jeg kan dog undre mig, idet jeg selv fornyligt har fået målt frit T3, og der var reference intervallet sat til 1,5 - 2,8 nmol/l. Er det dette interval, der er det rigtige ? Så ligger min mors værdi jo på den nederste grænse, og tilskud af T3 kunne jo så være relevant.
Eller måler man ikke på det samme form af T3 på forskellige laboratorier, så det er det, der kan være forklaringen ?
Hilsen GiaroFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-08-08, 09:24 #23
Laboratorier bruker instrumenter av forskjellig fabrikkat.
For å finne referansepunktene undersøker de blod fra et antall antatt friske personer. Det kan være overskuddsblod fra andre undersøkelser. De statistiske referansepunkter man bruker er 2,5 percentil.
Man kan måle hormoner på forskjellig måte, gjerne i to faser.
Hormoner har jo en lagerstatus hvor de er bundet til er protein - og en mer aktiv fase hvor de er frie fra proteinet.
Lagerverdier benevnes ofte med "totalverdier" eller TT for TotalThyroxin eller TT4. Ref.verdier er i området 50-160 nanomol/liter.
Denne måling varierer med antall bindeproteiner og er verdiløs uten samtidig måling av denne.
Det er viktig å presisere hvilken vi mener når vi snakker sammen, men TT verdier brukes ikke mer i Norge, så når vi sier elelr skriver T4 mener vi ofte den frie verdi. Det er mer korrekt å bruke betegnelsen fT4.
Det er ikke lett for ferskinger dette, men det hjelper med litt tolmodighet.
Den frie T4 komponent er de eneste T4 som kan bli stoffskiftehormoner og er derfor av større verdi når stoffskiftet skal vurderes - men dette er altså ikke et stoffskiftehormon - ennu.
Referanseområdet er i området 10-25 picomol/liter.
nano er 10-9 og pico er 10-12, pico er altså en tusende del av en nano, så den frie verdi er bare 10.000 ganger mindre.
Samme forhold gjelder for måilng av stoffskiftehormonet T3.
Den bundene form har refområde rundt 1-3 nmol mens den frie form har refområde rundt 2-7pmol.
Her er den frie verdi det aktive stoffskiftehormon og sluttproduktet i en lang komplissert og dårlig forstått prosess.
fT3 er kun i blodet i få timer og det er jo hensikten med hele denne kompilserte prosess at forsyningen av det frie T3 blir tilstrekkelig.
Det er denne som gjør noe i kroppen - de andre er bare nødvendige skritt på veien.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-08-08, 13:30 #24
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Sted
- Danmark
- Meldinger
- 8
Tak for dit svar, n`Finn.
Nu bliver jeg lidt forvirret, så vidt jeg kan se har de værdier, jeg udtrykkeligt har bedt om at foretaget som måling af frit T3 (både i eget og i min mors tilfælde), i virkeligheden værdier for bundet T3.
Dvs værdier som i virkeligheden ikke kan bruges til så forfærdeligt meget ?
Jeg vil jo gerne stadigvæk se målinger på fri T3, og vil derfor gerne vide om fri T3 også går under en anden betegnelse ? Jeg har udtrykkeligt bedt om FRI T3, og det er jo ikke det der er blevet målt, så måske jeg kunne tydeliggøre de på anden vis ?
Hilsen GiaroFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-08-08, 14:38 #25
Jeg forstår godt at du spør Giaro.
Men jeg tror ikke prøven heter noe annet i Danmark. Spørsmålet burde jo være ilustrernde nok i seg selv, også om prøven skulle hete noe annet.
Det er jo med nogen undring man registrerer en ganske forskjellig tradisjon på stofskiftefronten i våre to så ellers ensartede land.
Jeg er nok ikke den rette til å bedømme hvorfor, og heller ikke om forskjellen skulle representere noen kvalitetsforskjell for brukerene.
Min mening er jo at blodprøver gir svært nyttig informasjon i en diagnostisk fase.
I en behandligsfase mener jeg nytten er betydelig svekket, og at systemet, mot bedre viten, overtolker informasjonen hormonprøvene kan gi oss.
Min stillingtagen bunner i det faktum at to personer med optimale blodprøver kan oppleve sin stoffskiftesituasjon meget forskjellig.
Jeg vet at Norge gikk vekk fra TT målingene omkring årtusenskiftet. Nå er det utelukkende måling av frie hormoner som foretas. De er ikke mer å finne på lab arket, men kan rekvireres i spesielle tilfeller under spesiell påskrift.
Fra tidligere inlegg her på Sonja mener jeg å huske at enkelte laboratorier i Danmark analyserer frie verdier.
Den er muligens søkbar ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-08-08, 16:03 #26
Ja... du kan skrive Frit T3 og Frit T4 på et lap papir og stopper det i hånden på lægen og beder ham om at lære din besked udenad
Opprinnelig skrevet av Giaro
.
Desværre er det en kendsgerning, at de fleste danske læger IGNORÈRER patientens anmodning om måling af Frit T3 og T4, og i stedet gør alligevel hvad der passer dem. Du bliver nødt til at sikre dig, gerne to gange, at lægen erkender dit krav og retter sig efter det.
Mellem os sagt, kun en læge uden forstand på stofskifte kan overhovedet finde på at spilde sygesikringens penge på at måle Totalt T.
held og lykke
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Svar med sitat
Bokmerker