Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Troms
    Meldinger
    13

Standard Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?

Hei. Her er mine siste verdier:

SR: 80
    CRP: 32
    Fritt thyroksin: 19
    TSH: 1,23
    HB: 11

HB'en har blitt lavere og lavere det siste halve året og T4 har ligget på 18 og 19 i det samme tidsrommet; litt høy, men innenfor normalområdet. SR og CRP har vært forhøyet i 8-9 mnd. nå. Diagnosen Subakutt Thyreoiditt er satt, ut fra symptomene mine, men legene sa selv at de ikke har noe mer enn en "educated guess" å gå på.
    Skulle har funnes en maskin man bare fylte inn blodprøvesvar, symptomer og allmenntilstand på, og så satte den en diagnose og gav forslag til behandling! Det er jo stor forskjell på leger hva de har interesser for, spesialkunnskaper om og vilje til å sjekke! Man kan jo bli usikker av mindre...
    Fikk diagnosen Subakutt Thyreoiditt i april 08 og har ventet på å bli frisk siden da... Men nå vet legene plutselig ikke hva jeg har igjen så da er det påan igjen med nye utredninger, og mer venting...

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei Veronica kan du skrive litt mer om hvorfor du har fått denne diagnosen? Du har fibromyalgi. Har legen vurdert annen revmatisk diagnose?? Tenker på dette pga den høye senkningen og crp + lav blodprosent

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Troms
    Meldinger
    13

Standard

Hei. Takk for svar. Skal prøve å gjøre det kort, men bær med meg!

Har over 15 år hatt mye hodepine, muskel og leddsmerter og fikk diagnosen migrene i 97. I okt-nov begynte jeg å oppleve synsforstyrrelser og svimmelhet, smerter utenpå halsen og løs mage på morgenen. Gikk endelig til lege i beg av desember og fikk påvist noe forhøyet senkning. Ble sendt til øye-nese-hals spesialist (en idiot forresten) som påviste struma. Han bestilte MR av hode, hals og lunger, samt ultralyd av nyrer. MR var fin, men UL viste noe forstørret milt. SR steg og allmenntilstanden forverret seg, med slapphet, hjertebank, sliten for ingenting, andpusten, svette, hodepine og muskel-og leddsmerter.

Ble henvist til utredning på sykehuset og fikk komme inn en natt. Ble undersøkt, fikk tatt flere blodprøver, UL og noe med synet før jeg ble sendt hjem med henvisning til revmatolog. Revmatologen spurte noen spørsmål, trykket på noen sinnsykt vonde punkter og sa at han ikke kunne se noen revmatologiske grunner hos meg som skulle tilsi den høye senkningen. Fikk en måned senere rapporten fra han der han skrev at jeg hadde kronisk muskelsmertesyndrom. Slo det opp og fant ut at det var en mer fanzy tittel på fibromyalgi. Er fortsatt usikker på hva dette betyr og om det kan være andre grunner til at jeg har disse smertene.

Ble på nytt henvist til sykehuset for utredning i april, med nye leger, blodprøver og spørsmål. Fikk på morgenen inn en overlege som gav meg diagnosen og sa at jeg mest sannsynlig har hatt et par uker med høyt stoffskifte den perioden da symptomene startet, i okt./nov. (Da jeg tok blodprøver i des var det blitt normalt igjen) Har gått på voltaren siden. Knasker også panodil hver dag for hodepine og andre smerter.

Synsforstyrrelsene og svimmelheten avtok på nyåret og har nå siste måneden kommet tilbake. SR er "stabil" på mellom 70 og 90.
    Fikk diagnosen Subakutt Thyreoiditt i april 08 og har ventet på å bli frisk siden da... Men nå vet legene plutselig ikke hva jeg har igjen så da er det påan igjen med nye utredninger, og mer venting...

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Ingen som har tenkt på kyssesyke, da, siden du har forstørret milt? Har lite kjennskap til subakutt thyreoiditt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Vil og si at subakutt thyreoiditt er utelukket - iallfall kan de jo bare lukke hullet ved å ta antistoffprøver.
    Opplegget ditt mener je er svært oppsiktsvekkende. Jeg syns du bør vurdere å få noen som kan sine saker til å se på deg.
    Det går jo ikke an å finne en struma uten å ta en utredning. Subakutt Thyreoiditt er en av ganske få grunner til høyt stoffskifte - du har jo lave verdier, så glem forsøket på å gi deg den diagnosen.
    Etter min mening skal det ikke mye utdannelse til å gi et så dårlig gjett.
    Du kan jo spørre om hvor lenge en subakutt tilstand varer.........
    Syns det virker som det er helt andre årsaker til at fT4 er noe lav - bla. oppstår det lett målefeil når SR er så høy.

Og lykke til med videre undersøkelser.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Troms
    Meldinger
    13

Standard

Tusen takk for svar dere!

Sitat Opprinnelig skrevet av Bittebitt
    Ingen som har tenkt på kyssesyke, da, siden du har forstørret milt? Har lite kjennskap til subakutt thyreoiditt.
    Jo, de sjekket for det ganske tidlig og utelukket det. Andre gang jeg var på sykehuset tok de ny UL og da var milten blitt nesten normal igjen heldigvis.

n'Finn: Den utredningen de gjorde etter struma ble påvist var palpasjon, blodprøver og UL av halsen. Vet ikke hvilke antistoffprøver du tenker på, men det var jo tatt endel prøver.
    Det er litt dumt er at det ikke kan bevises at/om jeg hadde høyt stoffskifte i okt/nov, men overlegen "mente" at det er det jeg må ha hatt.
    Virker som om legen min har godtatt det overlegen sier og vi venter vel egentlig begge på at det skal bli bedring snart. Det har nå gått 8-9 mnd siden symptomstart, så nå burde man jo forvente at ting skal skje...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Veronica.
    Han helleland sier at tilstanden faktisk kan vare ett år - og jeg trodde at det var over på max 6 måneder. Så jeg må jo trekke snuten itt da.....
    http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336507

Likevel syns jeg utredningen høres amatørmessig ut.
    Ett eksempel til : Palpering hører til den kliniske undersøkelsesmetoden. Få leger kan dette særlig godt idag og de vil alltid ha støtte for sitt eventuelle funn i senere mer spesifik diagnostikk. Når et slikt funn gjøres på denne (primitive) måten skal man bare over i mer moderne undersøkelsesutstyr.
    Vi har det - og bør bruke det også.

Det bør jo tas FNB (finnålsbiopsi) av kjertelvevet i slike tilfeller isteden for å avvente en meget sjelden og - jeg syns - lite trolig variant.
    Den gir meget verdifull kunnskap.

Som feilsøker vet man aldri noe, og man kan ikke spå om noe heller.
    Man MÃ… vite - og da må man udersøke også.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Troms
    Meldinger
    13

Standard

Oppdatering:

Nå er HB: 10,4 (Ref. 11,5 - 15)
    og jernlageret på 5 (Ref. 10-110)

Legen ville ha en Hemo-fec-prøve av meg for å sjekke om jeg har mye blod i avføringa. Har jo ikke hatt mens på ett og et halvt år pga. p-pillene så det kan jo ikke være grunnen til blodmangelen. Men en annen ting jeg har tenkt på er jo alle blodprøvene som har vært tatt av meg det siste halve året. Kan de gi utslag på blodprosenten?

Nå skjønner jeg i hvert fall hvorfor jeg føler meg så elendig.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Troms
    Meldinger
    13

Standard Re: Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?

SR: 76
    HB: 11,8

Ingen blod ble funnet i avføringen heldigvis. Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg har hatt synkende blodprosent og jernmangel de siste mnd.
    Måtte kutte ut å ta Voltaren i to uker og da kom alle symptomene tilbake i fullt monn og vel så det. Da legen sa at mage-og tarm-systemet ikke var årsaken så kunne jeg starte opp igjen på Voltaren. Dermed forsvant flere av plagene heldigvis. Men det er jo tydelig at medisinen bare skjuler dem. Ã…rsaken er jo der fortsatt.

I september skal jeg ta nye prøver. Da også stoffskifteprøver. Og hvis de fortsatt er like som før og jeg er like dårlig så skal legen min henvise meg til UNN i Tromsø, og spesialist i endokrinologi, endelig!

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn