Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
-
26-06-08, 14:36 #1
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2008
- Sted
- Vest Agder
- Meldinger
- 20
Verdiene blir ikke stabile.......
Nå har jeg hatt lavt stoffskifte side nov 07 og gått på levaxin siden. Men verdiene kommer ikke under kontroll.
Tsh er problemet ,ikke fritt t4 eller t3.
1 Tsh - 21,0
2 tsh - 6,0
3 tsh - 4,4
4 tsh - 0,99
5 tsh - 0,003
6 tsh - 3,0
7 tsh - 22
dette er verdiene av tsh etter blodprøvene. Jeg blir snart gal. er skikkelig dårlig form. Legen sier bare vi har det snart under kontroll dette her.
Men idag fikk jeg svar at TSH var 22 så vil jo ikke si at dette er på vei til å bli under kontroll..
Hva kan jeg gjøre?
Kan jeg kreve spesialist eller hvor lang tid tok det for dere å få stoffskifte under kontroll?
Er veldig takknemelig for svar.
Klem.Solstrålen
-
26-06-08, 15:02 #2
TSH er ikke et stoffskiftehormon - det deltar ikke i stoffskiftet og det gjør ingenting i kropper med defekt kjertel.
Glem den !
De som gjør noe for deg er fT4 og fT3. Det er de som er aktive i stoffskiftet og dem du kjenner konsekvensene av hvis de ikke har rett verdi - for DEG.
Og ingen vet DINE verdier.
Legen har bare noen ytterpunkter som er målt på mennesker som er antatt friske - og det er jo ikke du.
Legene har desverre sluttet å høre på oss - de styrer etter vedtatte regler som det kan få konsekvenser for dem å bryte. Ofte er det alderdommeligheter som "sånn har vi altid gjort det".
Dette systemet kan hjelpe legen med å regulere dosen til den kommer innenfor de vedtatte referansegrenser, men disse er så vide at de kan ikke hjelpe deg til å finne din beste dose.
Det må du gjøre selv ved å justere dosen i små steg hver 3.mnd.
Variabel TSH er typisk når dosen er for lav.
Min varierte også veldig og jeg greidde heller ikke stabilisere den med høyere dose.
Dette er helt stabilt på Armour - den er nullkommanull..........
Og jeg har bare noen få symptomer også, så det var det som skulle til hos meg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-06-08, 16:17 #3
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2008
- Sted
- Vest Agder
- Meldinger
- 20
Takk for raskt svar...
Men jeg skjønner ikke dette her helt.
Jeg var hos spesialist i janura,og da sa han at hvis jeg en gang ville bli gravid så var det viktig å ha Tsh verdien nede i 2. For ellers så kunne jeg ikke bli gravid. Er 28 år nå,så tanken streifer jo etterhvert....
Jeg har aldri hørt at det er ft4 og t3 som er hovedtyngden for å få stoffskifte under kontroll...Har bare hørt om denne evinnelige tsh en som må være ditt og datt..
Har virkelig ikke tsh noe å si?
ft4 var 16,6 og husker ikke å hun sa t3 var. for tenker bare på å høre hva tsh var..Solstrålen
-
26-06-08, 17:24 #4
TSH = ThyroxinStimulerendeHormon.
Produseres av hypofysen på grunnlag av hva hypotalamus bestemmer.
Det er den måten hjernen regulerer kjertelproduksjonen.
Om hypotalamus oppdager lite Thyroxin i blodet så produseres det mer TSH - og omvendt.
Det er kun kjertelen som har reseptorer for TSH, så det er kun kjertelen som kan motta dem - og er den borte så ........
Det TSH egentlig gjør, er å regulerer kjertelen tilgang på jod.
MEN.
Dagens behandling legger til grunn at TSH virker som før også etter at kjertelen er borte (død eller hva man skal kalle det)
Hjernen fortsetter å sende ut stimulanse til kjertelen, selv om den er død.
Det fører til at man har vedtatt at man kan regulere stoffskiftet etter hva TSH sier.
Og det kan man ikke........
Enda et MEN
Hos oss er det jo ikke vårt eget hormon som følelsesorganet hypotalamus lar seg påvirke av - det er et kunstig produsert T4.
Og reagerer den likt da ?????
Kan nevne at nikotin i blodet fører til at hypotalamus fro nedsatt sin følsomhet, den tror at det er færre stoffsjiftehormoner i blodet enn det det i virkeligheten er. Dermed produseres det med TSH, som fører til at kjertelen produserer mer enn den bør.
Og vedkommende får et for høyt stoffskifte.
Hos oss vil det bare føre til ustabile målinger - hvor lenge siden man tok en røyk vil avgjøre resultatet.......
Så liten tue velter stort lass her.........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-06-08, 21:00 #5Hildemor Gjest
Du er akkurat som meg du

Jeg har en Tsh som varierer mellom 6 og 30, men som n'Finn sier er det ikke den som avgjør formen din. Det er FrittT3 og FrittT4.
Så glem din Tsh og medisiner etter de andre verdiene. Be om at FrittT3 tas hvis det ikke blir gjort.
Jeg har selv vært hos 2 ulike endokrinologer på Aker og de har ikke klart og finne noe forklarig grunn på fenomenet, så det er bortkastet og tro at en spesialist kan endre det faktum at din Tsh til tider er for høy.
Jeg har selv som deg vært urolig pga denne Tsh'en og medisinert opp hver gang den har blitt 20-30, det ender som regel med at T4 og T3 blir for høye og jeg hyper.
Du er imidlertid tidlig i forløpet og det kan hende den blir mer stabil etterhvert - men i praksis betyr den ingenting. Selv om det medisineres/diagnostiseres mye ut i fra denne. Forstå det den som vil
Min endokrinolog sa ved siste konsultasjon: Gå ut og lev. Du er frisk hehe. Vel og merke var utsagnet mest basert på at min form er bedre enn på lenge
Jeg hadde en tsh på 22, FrittT4 på 16 og FrittT3 på 6.2.
Så forsøk og se bort fra Tsh
-
26-06-08, 21:02 #6Hildemor Gjest
Du er akkurat som meg du

Jeg har en Tsh som varierer mellom 6 og 30, men som n'Finn sier er det ikke den som avgjør formen din. Det er FrittT3 og FrittT4.
Så glem din Tsh og medisiner etter de andre verdiene. Be om at FrittT3 tas hvis det ikke blir gjort.
Jeg har selv vært hos 2 ulike endokrinologer på Aker og de har ikke klart og finne noe forklarig grunn på fenomenet, så selv en spesialist kan ikke endre det faktum at din Tsh til tider er for høy.
Jeg har selv som deg vært urolig pga denne Tsh'en og medisinert opp hver gang den har blitt 20-30, det ender som regel med at T4 og T3 blir for høye og jeg hyper.
Du er imidlertid tidlig i forløpet og det kan hende den blir mer stabil etterhvert - men i praksis betyr den ingenting. Selv om det medisineres/diagnostiseres mye ut i fra denne. Forstå det den som vil
Min endokrinolog sa ved siste konsultasjon: Gå ut og lev. Du er frisk hehe. Vel og merke var utsagnet mest basert på at min form er bedre enn på lenge
Jeg hadde en tsh på 22, FrittT4 på 16 og FrittT3 på 6.2.
Så forsøk og se bort fra Tsh
-
27-06-08, 08:55 #7
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2008
- Sted
- Vest Agder
- Meldinger
- 20
Takk for svar hildemor..
denne gang haddde jeg tsh på 22, ft4 på 16.6 og ft3 på 3,3. Og nå er formen kjempe.
sist gang hadde jeg tsh på 0,003, ft4 og ft3 var da helt på tur. Da kjente jeg virkelig at jeg var dårlig.
Men jeg leser jo alle plasser at det er så viktig at tsh er ditt og datt..det sa min endokrinolog til meg. At jeg bare skulle glemme ft4 og ft3 for de var bare lager i kroppen.. Det var tsh som var det en skulle få under kontroll..Hvorfor sier de det hvis tsh ikke har noe med stoffskifte å gjøre?
Han sa til meg at jeg kommer aldri til å bli gravid hvis ikke jeg har en tsh på 1-2.....
Er dette en sykdom legene ikke har noe greie på eller?Eller er det ren gjetting fra legenes sider?
Jeg vil bare være iform og fungere i hverdagen,det er mitt mål når jeg må leve med dette her...Solstrålen
-
27-06-08, 15:42 #8
Jeg syns alle stoffskiftemålinger er vanskelige å forholde seg til. Formen og målingene er forskjøvet i tid iforhold til hverandre så en må ha laaange stabile perioder for å si noe.
Når du tar en måling (som er så ustabil) så vet ikke du hvor lenge den har vart - ei heller hvor lenge den kommer til å vare. Derfor blir det vanskelig å forholde seg til.
Det kan være forrige måling du egentlig skulle sammenlignet med.......
Langt de fleste har en TSH på rundt 1 i "normalbefolkningen" - og det hender jo at noen blir gravide av dem da
Legen vet jo ikke hvordan det er å ha dette, så han er nok tvunget til å komme med en faglig basert gjettning.
Og det er ikke alltid så bra - det er svæært kort tid den samme faglige gjettning gikk ut på at vi bare var noen sytekopper og hypokondere.
I et normalt fungerende system tømmer hypofysen TSH-hormonene på morran og kjertelen får da noe å gjøre. 20% av det den produserer er T3, som jo ikke er et lagerhormon ! Det er kroppens eneste stoffskiftehormon, og dette som kommer fra kjertelen er meget aktivt - i noen få timer.
Den resterende produksjon er 75% T4 og dette kjøres på lager og er der 2-3 uker før kroppen (de-jodinasesprosessen) har laget T3 også av dem.
Så kroppen har TO T3 - hvor den ene altså er 3 uker eldre enn dan andre-
Og men vet ikke noe om hvorfor det er slik og om det er noen forskjell på de to.
De SER jo like ut - men det gjør jo en Rolex også selv om den er kjøpt for en 100drings i Honkong.........
Kroppen er jo meeeget avhengig av en jevn tilgang på T3 fordi det ikke er aktivt med enn få timer.
Derfor et lager - en T4 buffer - for å sikre en jevn tilgang.
Den T3 som kommer direkte fra kjertelen er nok for å øke tilgangen når det trengs som mest.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-06-08, 16:54 #9Hildemor Gjest
Hei igjen Solstråle
Det er klart at Tsh har en betydning i og med at dette er selve signalet til kjertelen om hva den skal gjøre. Produsere mer eller mindre
Men du og jeg, i hvertfall jeg har en kjertel som ikke produserer mer. Din produserer kanskje litt fortsatt fordi du er relativt tidlig i behandlingen av denne sykdommen. Det vil si at dette systemet nå er litt "ute av kontroll". Kanskje kjertelen din kjemper litt og det gjør tin litt ustabilt.
Spesialister snakker alltid om det optimale og derfor ser man gjerne dette 1-tallet nenvt overalt. Det som er pussig er at et fåtall har en tsh som ligger stabilt på 1. Hvis man ser på ref.verdiene på tsh, så skal de i følge mitt laboratorie ligge mellom 0,2-3.5. Det betyr at hos antatt friske så varierer altså tsh ganske mye. Hos oss som har sykdommen tror jeg rett og slett spesialistene ikke helt henger med på at avviket kan være enda større. Selv om de sikkert ser det daglig.
Stoffskifte er komplekst - hver celle i kroppen påvirkes av det. Derfor er ikke det viktigste hva som står på papiret, men på hvilke verdier du føler at du fungerer optimalt. For da har kroppen din det bra. Er du nærmest symtomfri - men har en tsh på 6, så fungerer kroppen din
Jeg vet at det fokuseres ekstra mye på tsh på rundt 1 i forhold til graviditet - uten at jeg sitter på noe inngående kunnskap om det. Men ser du befolkningen under ett - vet du altså at det løper mennesker rundt med tsh på 4.5, 6, 1.2, 2.3, 0.2, 0,1 (det er disse ref.verdiene er satt ut i fra) etcetc - og de blir gravide
Jeg vet imidlertid ikke hvilken betydning din tsh har for utviklingen av fosteret, men hvis det er som din endokrinolog sier ville mange i verden rett og slett aldri få barn fordi de ikke har en tsh på 1 og slik er det ikke
Jeg er sikkert på at når din kjertel roer seg litt - dette kan ta litt tid vet du, så blir verdiene mer stabile. Alt faller litt til ro i kroppen. En evnt graviditet kan jeg ikke spå noe om - men jeg tror ikke det kommer til og avhenge av din tsh
Man vet at en del med lavt stoffskifte sliter med og bli gravide, og slik er det bare. Men det er også faktum for de som ikke har stoffskiftesykdom. Så ikke tenk så mye - lev som om du var frisk når du føler deg bra
Vi må ta livet som det kommer og det det bringer oss alle sammen....
-
28-06-08, 09:51 #10
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2008
- Sted
- Vest Agder
- Meldinger
- 20
Takk for oppmuntrende svar...
Får bare ta tiden til hjelp. Nå har jeg økt dosen og føler meg faktisk bedre. er 14 dager siden jeg økte. Kjenner at verdien har sunket.. Rart det derre der,men en merker jo slikt. Så nå blir neste blodprøve spennende..
Den gangen for mnd siden da tsh var 0,98, ft4 18,5 og ft3 4,5, da følte jeg meg skikkelig god. Så hadde håpt jeg kunne klare å stablisere meg på rundt det...
Dere har hatt dette i mange år?Hvor lang tid tok det før dere fikk verdiene stabile?Solstrålen
Svar med sitat
Bokmerker