Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 23 av 23
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Helt enig--symptomer samt lavt cortisol på prøve samt pigmentering bør jo undersøkes.
    Gå på nett og titt på www.addison.no .
    Jeg kjøpte det som heter Livsboka fra dem.
    De bruker noen år i gjenomsnitt på å få diangose de og. Noen går inn og ut av sykehus i månedsvis før diagnose foreligger. Ikke la deg avspise med at alt er normalt, eller fordi binyrebarksvikt er så sjeden har du det ikke.
    ACTH skal tas på nedkjølt glass og pipetteres straks over på plastglass og fryses ellers fester all ACTH seg til glasset og prøven blir lav. Når de er i tvi så bare lar de det ligge på glasset det er tappet på. Nå er de fleste glass plastglass men jeg vet ikke om det holder.

cortisolprøvene er beregnet på å tas på pasienter som ligger rolig i senga og ikke er stresset på veien til labben. Vi som må reise dit har vanligvis normale prøver pga. alt stresset.

Det fins en egen antistoffprøve på autoimmun binyrebarksykdom, anti-21-hydroxylase. Den er oppfunnet av en svenske. Den er ikke så gammel. Du finner vel omtale på hormonlabbens sider, www.aus.no og klikk videre.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Det er mange brikker som faller på plass for meg om dagen:-) Likevel lurer det en ulv i meg. Jeg fikk tilbud på uførepensjon, kritisk sykdom og livsforsikring i januar. Det er blitt liggende i skuffen. Kjenner jeg blir mer og mer "redd" for at jeg kommer til å bli ufør av både stoffskifte, addison og faktisk også hepatitt. Har nemlig antistoffer som kan tyde på autoimmun hepatitt, så legen utreder det videre. Jeg har visst en kropp som bryter seg selv ned....

Hadde jeg bare skrevet under på de forsikringspapirene i januar!!! Da var jeg lykkelig uvitende om at noe var galt med meg, om ikke annet enn at jeg trodde jeg var utslitt. Jaja, det er ikke smart å være etterpåklok:-( Men jeg kan ikke la være å forestille meg betjeningen av gigantlånet vårt hvis jeg skal halvere inntekten.

Skal få testet ACHT neste gang hos legen. Hm, ja dette var dagens hjertesukk.

Forøvrig er jeg ikke blitt verken bedre eller verre etter 5 dager på Levaxin. Bortsett fra at jeg har vært våken om natta. Spennende tid dette her!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har du vurdert å helt kutte ut all gluten i kosten, for å stoppe de autoimmune tingene? Gluten er en kjent trigger for autoimmune sykdommer og autoimmun stoffskiftesykdom og autoimmun addison og autoimmun hepatitt. Fins mange artikler om sammenhengen på www.pubmed.com om dette hvis man leter.
    Gluten gjør at det dannes mye av et stoff som heter zonulin og det åpner tarmbarrieren slik at stoffer slipper gjennom som ikke skal og det gjør alt verre. Søk også på zonulin på pubmed....
    Ellers kan man begnne på lavkarbo og ta tilskudd, jeg har skrevet et referat fra et foredrag med en enrnæringsfysiolog i kostholds-mappa her. ellers kan man også vurdere lds, se alternativ -folderen.

Side 3 av 3 Først 123

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn