Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Tråd: Endnu en ny fra Danmark
-
02-05-08, 21:43 #1
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Sted
- Danmark
- Meldinger
- 8
Endnu en ny fra Danmark
Hej
Jeg er helt ny på dette forum, som jeg tilfældigt faldt over, og som jeg med stor interesse har brugt en del timer på at læse !
Jeg har Hashimoto som blev konstateret for 1½ år siden, og jeg får Levothyroxin (Eltroxin), og jeg har det sådan set godt.
MEN den egentlige grund til at jeg meldt mig ind i dette forum er min mor, som også har for lavt stofskifte og har været i behandling med Eltroxin i ca 20 - 25 år.
Hun har rigtigt mange af de symptomer, som jeg har set beskrevet på sider her i dette forum. Især kniber det med hukommelsen og det at finde ordene, når hun taler. Regning står det også sløjt til med (hun har ellers altid været godt til tal mm).
Min mor var til egen læge for et par år siden, hvor stofskiftet var skredet, og fik justeret dosis af Eltroxin, det hjalp bare ikke på hendes symptomer, og det er kun blevet værre siden. Hun er af den grund blevet sendt til special afdeling, der har erklæret hende dement (i mildere grad), men man har ikke kunne påvise hverken Alzheimer, vascular demens eller andre typer demens trods forskellige undersøgelser og test. Så hun er mere eller mindre opgivet derfra.
Vi begyndte derfor at søge på stofskifte og fandt dette fantastiske forum med så megen erfaring, og håber her at kunne få inspiration til at komme videre.
I februar fik min mor taget blodprøver:
TPO: 40
Tyroxin: 16,4
P-tyroxin: 2,1
Cobal: 225 (må vist være B12 ?)
TSH blev ikke målt (det troede jeg var standard ?)
Så vidt jeg kan se ud fra alle råd og erfaringer i dette forum, bør vi få hendes binyre funktion testet, så det vil vi prøve at gå efter i første omgang.
Step 2 kunne så være at forsøge med en eller anden form for T3. Jeg kan forstå ud fra forumets sider at de "naturlige" varianter virker bedre for mange ?
Uha, det blev vist en lang præsentation. Men det fylder bare meget mentalt.
Hvis nogen læser dette, og har lignende erfaringer eller gode råd / forslag, vil jeg blive meget glad for at høre fra jer.
Mange hilsner
GiaroFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
03-05-08, 08:46 #2
Velkommen Giaro
Velkommen til forumet du også
Håper du får dei svara du trenger! Så flott at du søker svar for din mor!
Rørende!
Har selv høyt stoffskifte, og kan desverre ikke hjelpe deg.
Lykke til.
April
-
04-05-08, 18:57 #3
Hei Giaro.
Jeg kjenner kun til Dansk helsevesen via internett så jeg har begrenset kunnskap om mine antagelser :
I korthet undres jeg over at man ikke bruker frie verdier. Det er disse som er aktive og har størst verdi å måle.
Den lange er som følger :
80% av det kjertelen produserer er for-hormonet T4 - eller thyroxin. Dette bindes til blodproteiner og fungerer på den måten som et lager - eller et utgangspunkt.
Senere løsner 0.003% av dette kjempelager fra sin binding til protein og bilr frie fra bindingen - og det er fra dette "fritt"T4 at alle stoffskiftehormoner rekrutteres. Det er derfor mye mer relevant å måle frit T4 enn total thyroxin da denne jo varierer med tilstedeværelse av bindeproteiner.
Den er god nok i en sammenheng med flere målinger, men er til liten hjelp når dosen skal estimeres.
Ut fra størrelse kan dette være en fT4 måling - og befinne seg midt i referanseområdet ?
Målingen anti-TPO er en måling som brukes diagnostisk - altså for å fastslå hva man feiler og er ikke til noen nytte etter en langvarig behandling.
Dette er jo en samling destruktive antistoffer som befinner seg inne i kjertelen - så lenge denne finnes. Noe lekker ut i blodet når prosessen har vart en stund og kan således måles.
Kjertelen finnes ikke lengere hos mennesker som har stått på thyroxin lenge. Kroppen fjerner det som ikke brukes - også kjertler. (
Og antistoffene forsvinner med den.
Det skal sies at noen ser ut til å ha sine antistoffer livet ut, men de har ikke lengere noen funksjon (i det funksjonen jo er å angripe kjertelen)
Resten av kjertelproduksjonen er også viktig å måle og størst er T3. Denne er også viktig å måle i fri utgave. Målingen skjelner ikke på hva som kommer fra kjertelen, og hva som kommer fra omdanning fra T4.
Man har ikke kunnskap om det er noen forskjell på disse annet enn at de som kommer fra T4 er 3uker eldre. Men det er denne kroppen bruker !
Det er kun denne som har evnen til å entre cellene og åpne opp for oxygenet - og på den måten igangsette forbrenningen.
Cobalamin er B12 og de som har lavt stoffskifte har anbefalt en høyere nedre grense (360)
P-thyroxin har jeg ikke kunnskap om.......
Ut fra størrelse kan det være en lav fT3 ?
Om det er så - bør man øke Levaxindosen for å se om denne kan bli noe høyere. Hvi9s man ikke tåler den høyere fT4 som da følger - bør man prøve om et tillegg av 5µg Liothyronin/dag kan virke bedre.
TSH er ikke et stoffskiftehormon. Det deltar ikke i kroppesn stofskifte.
Så denne måling er uten betydning hos de som allerede tar sine piller.
For dem er det utelukkende fT4 og fT3 som er av betydning.
TSH produseres i hjernens kontrollsenter og styrer kjertelproduksjonen - når denne fungerer.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-05-08, 19:45 #4
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Sted
- Danmark
- Meldinger
- 8
Tak
1000 tak for både velkomst og for forklaring omkring de målte værdier. Jeg sætter virkelig stor pris på det
Hilsen GiaroFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
05-05-08, 19:54 #5
Jeg glemte å si velkommen til - - - - det er min glemsomhet som spiller.
beklager Giaro• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-05-08, 00:35 #6baremei Gjest
n'Finn: jeg må få lov til si at jeg synes ikke du skal preke om at TSH er en overflødig prøve hvis man tar tyroxin.
For mange kan den være et verdifullt hjelpemiddel for dosering, selv om det ikke gjelder deg.
Spesielt hvis den blir høy tyder det ofte på underdosering, og skulle man mistenkte overdosering kan den bistå i vurderingen HVIS FT3 og/eller FT4 er høy.
Og Giaro: velkommen til forumet.
Husk at når du ønsker at noen titter på blodprøver er vi nødt til å få normalområdene også, ellers blir det helt umulig å mene noe som helst, da analysene varierer mellom laboratoriene.
Og få sjekket B12, homocystein og folsyre hos din mor også.
B12-mangel kan gi nevrologiske skader som kan ligne demens, spesielt hos eldre kan den bli tatt for "det er sikkert bare alderen, man blir jo litt glemsk når man blir eldre".
-
06-05-08, 00:48 #7
Hei og velkommen Giaro!
Jeg tar meg den friheten å flytte innlegget ditt til kategorien Lavt stoffskifte, for da får du kanskje flere svar.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
06-05-08, 11:34 #8
Kanskje du har rett baremei.
Ser at jeg burde funnet en bedre formulering og vil prøve å klargjøre meg her.
Det er et faktum at TSH ikke deltar i stoffskiftet.
Og TSH påvirker deg ikke uansett hva verdien er. (når kjertelen er uvirksom)
Og ingen kan vite hva TSH blir på Levaxin eller Armour - eller en blanding, relativt til hva det var - eller burde ha vært når systemet var velfungerende.
I et velfungerende system har TSH et personlig område som verdien svinger mellom. Det er relativt store naturlige døgnvariasjoner, og enda større årsvariasjoner.
Dette mener jeg gir et visst belegg for å si at det er uheldig å bruke TSH målinger som et behandlingsmål.
Et generellt utsagn om at TSH pleier å bli rundt 1 er greitt - bare man ikke gjør det til et mål man styrer etter.
Jeg mener målet man skal styre etter er sitt eget vel befinnende - i den grad det finnes ......
Pasientgrupper behandles også til TSH=0 uten at disse settes eller kommer i noen særstilling.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-05-08, 21:36 #9
-
07-05-08, 22:37 #10
Re: Endnu en ny fra Danmark
Velkommen til endnu en landsmand, Giaro!
Opprinnelig skrevet av Giaro
Step 1 må være at få cobalaminen op over 360, altså B12 vitamin. Det vil være godt med en multi-B med både B6 og B12 i samt en B12 ved siden af gerne på 1000 mcg (kan bl.a. fås hos www.vitaviva.com). Det er i hvert fald min egen erfaring, og jeg havde mange neurologiske symptomer inkl. hukommelses- og koncentationsbesvær. Få tjekket jern og ferritin også.
Step 2 er jeg enig i, nemlig at prøve T3. Det er jeg også selv i gang med.
Thyroxinen ser meget lav ud, så den skulle vist også gerne højere op indenfor normalreferencerammen.
Held og lykke.
Svar med sitat
Bokmerker