Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
  1. #1
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

    Standard vil en infeksjon i skjoldkjertelen vises på crp?

    jeg jobber jo nå på et legekontor, og i dag tok jeg blodprøver der.
    bestemte selv å ta ft4 ft3 tsh og crp
    er egentlig i ganske bra form, bortsett fra litt småtterier.
    det som er så kjedelig er at jeg er forkjølet hele tiden...
    så blir spennende å se resultatene i morra.
    var jo litt lave sist jeg tok
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

  2. #2
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

    Standard

    hei Rikke
    CRP er en uspesifikk prøve som blir forhøyet ved alle typer bakterielle infeksjoner og mange autoimmune reaksjoner. Såvidt jeg husker, så reagerer den ikke å virusinfeksjoner.
    Inflammasjon er betegnelse på alle typer betennelse, og infeksjon er en betennelse som er forårsaket av ytre påvirkning. Autoimmun betennelse er altså ikke en infeksjon. Thyreoiditt er vanligvis en autoimmun betennelse. Det finnes en form som er forårsaket av infeksjon, men det er en skjelden, forbigående sykdom.
    Her ble det en lang forklaring, men du spør om CRP blir forhøyet ved infeksjon i kjertelen. Den blir sannsynligvis det, men det er, som sagt, en uspesifikk prøve som må sees i sammenheng med symptomer. Behandling v/ bakteriell infeksjon er jo en annen enn ved autoimmun inflammasjon

  3. #3
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

    Standard

    Hei dere som kan om disse prøvene. Jeg har alltid lurt på hva forskjellen mellom SR (senkningsreaksjon) og CRP egentlig er. Noen som vet?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

  4. #4
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

    Standard

    sikkert andre som kan forklare dette bedre enn meg, men jeg skal forsøke: SR er forkortelse for SenkningsReaksjon (Engelsk:Sedimentation Rate) Prøven taes ved at blodet trekkes opp i et reagensrør på en bestemt størrelse. Slik det ble gjort da jeg jobbet litt med det. ble dette røret satt opp i et målestativ. Da kunne man se hvor langt ned i røret de røde blodlegemene sank i løpet av en time.Man ser på skillet mellom klar og rødfarget væske. Normal SR ble satt til ca 5-10mm for menn. Kvinner 5-20mm. Ikke dermed sagt at dersom SR er 21, så er man syk. Såvidt jeg husker, så måtte den være > 30 for å regnes for sikker patologisk.
    CRP står for c-reaktivt protein.Normalt <10. Husker ikke grense for sikker patologi, men tror den ligger på < 30. Prøven leses av i en maskin. Kan ikke så mye om den, men vet at denne prøven reagerer noe raskere både på vei opp og ned enn SR. Ofte tar man begge prøvene for å se kunne vurdere om en infeksjon/ autoimmun betennelse er på vei til å bli værre eller bedre. F.eks kan SR være på det samme på to prøver tatt til forskjellig tid, mens CRP, som reagerer raskere, kan vise om man holder på å bli værre eller bedre. :( Huff, lang forklaring igjen!)

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

    Standard

    Takk for forklaring, tror jeg skjønte det nå

    Så hvis man har SR på f.eks 50 så er det en veldig mildt utslag, som egntlig ikke er å bry seg med?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

  6. #6
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

    Standard

    SR på 50 er relativt høy og bør nok undersøkes videre,særlig hvis det er første gang den er målt så høy. Vet ikke hvordan SR pleier å ligge i forb. med autoimmune thyreoideasykdommer, men ved revmatiske lidelser er det ganske vanlig at den ligger så høyt eller t.o.m mye høyere

  7. #7
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

    Standard

    Takk for svar.

    Jeg får be legen se litt på det kanskje. Har svakt utslag på CRP også, men det er så lite over normalen at det nok ikke betyr noe. Men det ville kanskje være greit med en revmatisme prøve i hvertfall
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn