Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
-
25-03-08, 18:00 #11
Bruker
- Medlem siden
- Dec 2007
- Sted
- Troms
- Meldinger
- 18
Takk til alle dere som har gitt meg et svar
Ut i fra disse svarene, trekker jeg dermed ut disse to konklusjonene:
- At det er mulig at jeg har reagert på Levaxinen med å få høyt stoffskifte.
- At jeg kan ha et tilleggsproblem til mitt lave stoffskifte, nemlig problemer med binyrene.
Dette med binyrene virker ganske skummelt, fordi min lege har ikke sjekket binyrefunksjonen min i forkant før jeg begynte på Levaxin.
Og det står jo jammen i preparatomtalen, at dette skal gjøres før behandling med Levaxin iverksettes!!
Dermed et nytt spørsmål til dere: Hvilke prøver må jeg be om hos min fastlege, for å få sjekket binyrefunksjonen min? Og hvor farlig er det å gå med 'dårlige' binyrer i lengden? Noen som vet noe om dette?
Og nok en gang; Tusen, tusen takk for hjelpen på forhånd
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
25-03-08, 18:04 #12
Bruker
- Medlem siden
- Dec 2007
- Sted
- Troms
- Meldinger
- 18
http://home.online.no/~meretlun/scorecard.htm
Fant foressten dette skjemaet for sammenligning av symptomer på lavt stoffskifte og binyretretthet på Merete's tyroida side, til dere som har interesse for dette
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
25-03-08, 18:40 #13
Jeg kan forklare hvordan jeg fikk undersøkt binyrefunksjon(ikke fått svar enda...)
1) samla urin i 24 timer på en dunk UTEN tilsetting- undersøke
kortisolet.
2) fortsatte å samle urin i enda et døgn, men nå på en dunk som
var tilsatt saltpetersyre(??), for å undersøke adrenalin og
noradrenalin.
3) etter disse to døgna møtte jeg på sykehuset hvor disse ble
levert.
4) jeg lå og hvilte en time og så tok de masse, masse
blodprøver(ca.kl.åtte om morgenen).Bl.a.
ACTH og cortisol. ACTH er svært flyktig så denne ble frosset.
5) kvelden før jeg skulle møte på sykehuset, tok jeg den
spyttprøven- tygge på den tampongen kl.23.Den skulle
oppbevares i kjøleskapet og leveres ved oppmøte.
Dunker til urin og tampong til spyttprøven henta jeg på sykehuset på forhand.....
Var endokrinolog som ordna dette. Det han hadde satt strek under på lab.arka var "OBS-HPA aksen.
Jeg går ut i fra at lab,n ut fra svara på prøvene kan finne noe ut om forhold- hypothalamus-hypofysen-binyrer
(Jeg skal snart tilbake til endoen- spennende høre-endo.privat;og det koster jo, men verdt det!)Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
25-03-08, 18:49 #14
Jeg glemte en liten kommentar.... har ikke hørt om noen hvis lege har undersøkt binyrebarkfunksjon FØR oppstart på "Levaxin"......
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
25-03-08, 20:53 #15
Legene sjekker ikke det i det hele tatt med vanlig hypothyreose... Merkelig når det anbefales, men slik er virkeligheten.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
27-03-08, 12:58 #16
Nei, dessverre så pleier de ikke å sjekke binyrene ved oppstart på Levaxin, ikke engang når du år etter år kommer tilbake og forteller at medisinen ikke virker - noe som da tydeligvis kan være et symptom på slitne binyrer.
Jeg tror du da kan få ME/at dette er det samme som ME - i alle fall for noen. Det er vel flere årsaker til ME, men jeg tror veldig mange med ME har problemer med binyrene. Noen som vet hvor mange f.eks. - prosentvis?Og hvor farlig er det å gå med 'dårlige' binyrer i lengden? Noen som vet noe om dette?
Ellers er det noe som heter Addisons og Cushings, to ytterliggående tilstander med binyrene. Vet ikke om man kan bli så dårlig etter langvarig dårlig binyrefunksjon. Men det står jo om advarsel om fullstendig krasj, bl.a. på Armour-vedlegget, tror jeg. Og om da fullstendig krasj tilsvarer Addisons, det vet jeg jammen ikke.
Og kanskje du kan trekke enda en konklusjon: At du muligens må øke Levaxin-dosen din langsommere enn først antatt? Og det enkleste (og som sikkert er lettest å få legen med på), er nok å be om å måle kortisol i vanlig blodprøve. Det er ikke fullt så nøyaktig, men vil kanskje gi en indikasjon..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Svar med sitat
Bokmerker