Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
    Hildemor Gjest

Standard D-vitaminmangel

Ja, da fikk jeg svar på en prøve som viser D-vitaminmangel - blæh!

Men, da er det jo lite annet og gjøre enn og få i seg mere da antar jeg. Meeeeeeen, så til spørsmålet. Dere som har lavt d-vitamin/har hatt, hva har dere benyttet for og få nok av det? Holder det med noen trantabletter om dagen med tilsatt D? Eller må jeg her gå grundigere til verks?

Jeg spiser fisk et par ganger i måneden og ganske ofte Makrell i tomat, men orker ikke mer fiskemat.

Noen som kjenner til gode D-vitaminkilder når det kommer til mat/drikke?

Solarium? Mener jeg leste et sted at det kunne fylle opp litt? Eventuelt hvor ofte. Jeg kan jo ikke ligge der hver dag.

Hvis dere bruker vitaminer, eventuelt navn og hvor mye?

På forhånd takk

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Det finnes jo tilskudd som de selger på apotek som kan tas. Har ikke legen din satt deg på noe som kan bedre mangelen? Hvis ikke synes jeg det er merkelig.

Når det kommer til solarium har jeg funnet noen artikler:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1407760
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847

Håper du finner ut av det som er best for deg!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Hildemor Gjest

Standard

Hei Anne Ma

Og tusen takk for interessante linker.

Jeg har fått blodprøvesvarene tilsendt i dag fra Aker og der stod det Lavt 25-OH-vitamin gir mistanke om D-mangel (29 var resultatet. Referanseverdi 37-131)

Jeg har ikke snakket med legen enda - de er ikke så lette og få tak i sånn på timen ;)

Jeg vet at det finnes mange kloke hoder her inne da - og sikkert en del som har kunnskap om det - da det er utbredt blant oss med stoffskifteproblematikk og mangle litt av det ene og det andre.

Jeg lurer jo også på om jeg må ta mer enn andre for og fylle opp "et lager" som er mindre hos meg enn hos andre, eller om jeg rett og slett bare kan ta 2 trankapsler som er anbefalt? Og at det da vil gjøre nok?

Jeg liker også bedre og ta "naturlig tilskudd" - altså gjennom mat og drikke hvis det lar seg gjøre - men orker jo ikke spise fisk hver dag

Men hvis 2 trankapsler eller dobbel dose er nok - så er jo problemet løst.
    Solarium skal jo være gunstig leste jeg i linkene du la ut her til meg, og den vintergustne huden min har jo ikke akkurat vondt av noen minutter der i ny og ne Men det er jo ikke noe man vil holde på med flere ganger i uken over tid - da det jo er farer forbundet med det også. Og snart kommer våren - så da får jeg tilbringe litt tid i solen før det blir for varmt for meg - puh!

Så derfor tenkte jeg at noen her inne hadde noen erfaringer, hva de selv har benyttet og eventuelt hvordan det har fungert.

Takk igjen for svar fra deg

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Fikk beskjed av legen min å ta 4 kapsler Triomar 1000 mg og 1 teskje tran hver dag da jeg fikk påvist altfor høyt Parathormon og normalt ionisert kalsium. D-vitamin ble ikke testet , men legen sa at disse verdiene kom av D-vitaminmangel

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei, man trenger ganske mye i noen måneder for å fylle opp lagrene også.
    Laveste anbefalte nivå er nå 80 nanomol per liter og referanseområdet til labben du nevner er alt for lavt.

Jeg har lagt ut noen sider om D-vitamin og hvor mye på hjemmesiden min, let litt der. Jeg har ikke helt oppdatert det, det er kommet mer i same stil men jeg har lagt det her på forumet et sted. Vi har etter hvert mye om D-vitamin her.

Har de tatt noen prøver på malabsorpsjon (cøliaki for eksempel) samt kalsium og PTH og alk.fosfatase og slikt? Helt vanlig å ta alle disse sistnevnte samtidig.

Om solarium, det er nå anbefalt å ta solarium for D-vitamin to ganger i uka. Det vil gi nok sol og du kan ikke overdosere.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Heisann. Du hadde ikke kalsium-mangel?

Husk å ta magnesium i tillegg til d-vitaminer, magnesium hjelper opptaket av d-vitaminer, og d-vitaminer hjelper opptaket av kalsium.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Hvis du helst vil få det du trenger av vitaminer og mineraler gjennom kosten, vil jeg anbefale boka "Nourishing Traditions" av Sally Fallon. Du får den fra Haugenbok og sikkert flere steder.

Boka viser hvordan tradisjonskost fra forskjellige kulturer er sammensatt for maksimalt næringsopptak. Boka er full av referanser til forskning, historie, og oppskrifer. Jeg bruker den daglig. Når man har riktig sammensatt kost, kan man være trygg på at næringen blir tatt opp i kroppen. Det er ikke alltid det skjer med kosttilskudd. Ett eks er c-vit som kroppen trenger bioflavonoider for å ta opp. Bioflavonoider finnes fx i det hvite i sitrusfrukt-skall. Spiser du hele appelsiner (ikke med skallet da..) får du alltid i deg noe av det hvite, og vips-kroppen kan nytte c-vitaminet i appelsinen...

Når det gjelder D-vitamin, anbefales meierismør/fett fra fløte. Stek maten i en blanding av olivenolje og smør, bruk kremfløte i maten fx. Andre gode kilder i tillegg til fet fisk, er egg, lever og innmat, reker og krabbe.
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av heisann
    Husk å ta magnesium i tillegg til d-vitaminer, magnesium hjelper opptaket av d-vitaminer
    Sally Fallon skriver at høyt d-vit i kroppen gir høyere magnesiumbehov. Ikke omvendt.
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Jeg hadde bare litt høyere verdi enn deg for en stund siden.

Fikk beskjed om at det ikke ville hjelpe mye å ta vanlige trantabletter e.l. Jeg fikk resept på registreringsfritak. Supersterke d-vitaminer. Har tatt 4000 IU daglig i nesten 1 år. Tar nå 2000 IU daglig. Med det holder jeg meg så vidt på greit nivå. Ble fortalt at man ideelt skulle ligge i overkant av 100.

Hildemor Gjest

Standard

Hei alle og takk for svar fra dere

Jeg har så vidt jeg kan se ikke kalsium mangel.

Det er tatt S-calsium total og S-Ca ion korrigert, begge innenfor normalverdi. Jeg antar dette er kalsiumverdier? Og magnesium 0.94 (ref.verdi 0.71-0.94), så da er det jo ingen mangler der i hvertfall.

Det er jo så mange prøver som ble tatt ser jeg her. Det er også tatt noe som heter S-1.25 (OH)2 vit D som viste 108 (ref 42-169) og PTH 5.3 (ref.verdi 1.5-7.0). Så de er jo også normale, hva enn de betyr?

Cøliaki prøver ble tatt for 2 år siden og inget funn - ble også tatt for en uke siden, men ingen svar på de enda.

Nå fikk jeg time hos legen til uken - så får ta opp litt med han da.

Jeg kjører på med litt ekstra tran og tar litt solarium, så får vi se om det hjelper på

Side 1 av 4 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn