Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
19-02-08, 08:51 #1
Plantar Fascitt / helspore
Var en liten tur på NIMI i forrige uke, for å se om de kunne hjelpe meg med min såre høyre fot. Har hatt store smerter,spesielt om morgenen, de siste to årene og nå har jeg fått nok.
I 1999 ble jeg operert på NIMI for Tarsal Tunnel Syndrom. Og trodde kanskje at dette var tilbake.
Symptomene var ganske så like, men ikke helt. Noe var nytt, og noe som jeg hadde før, har jeg ikke denne gang.
Legen på NIMI undersøkte foten, og fant fort ut at jeg hadde Heelspur eller helspore som det kalles på Norsk. På latinsk er det Plantar Fascitt.
Dette er ett problem som oppstår når scenen som holder helen sammen med resten av foten blir sliten og betent.
Stort sett så skal man holde føtter med denne smerten i ro til problemet er over. Men nå har jeg haltet og gått rundt med smerten i to år, forsøkt taping, såler og fysioterapi på andre måter.
Ikke noe har virket.
Jeg fikk først og fremst beskjed om å kjøpe noen såler, men det har jeg da prøvd før. Så da var legen enig i at jeg kan gå til trinn 2. (Trinn 1 er da å holde i ro, og bruke spesial såler).
Trinn 2 består i det som heter ESWT (Ehuskerikkehvadetstårfor Shock Wave Treatment) og om det ikke fungerer - kortisonsprøyter.
Så når jeg forlot NIMI, så plukket jeg opp noen såler igjen (kr 200,- så hvorfor ikke), satte dem inn umiddelbart.
I går så hadde jeg en time for ESWT her i Porsgrunn hvor jeg jobber. Fysioterapeuten som gjorde dette han var en av de første som begynte med dette i landet etter Volvat i Oslo. Han har nå drevet med ESWT behandling i 5 - 6 år, og driver med opplæring iforhold til temaet (var viktig for meg å høre dette. For legen hadde skepsis til alle andre enn Volvat som holdt på med dette... og reise opp til Oslo en gang i uken for 30 minutter behandling er litt for mye for meg).
Uansett, så hadde jeg da ESWT behandling i går. Og fy rakker så vondt det var... men så behagelig etterpå (om jeg da endelig kunne glemme hvor kvalm jeg var ;-) ).
Behandlingen skal vare 3 til 6 ganger, så skal jeg egentlig være frisk og fin igjen... men dette får vi da se om jeg kommer meg så langt :-)
Uansett, det er mange her på forumet som har smerter i føttene som jeg, tror jeg... og dette er kanskje noe dere burde sjekke ut?
En behandling er kr 500,-. Så det er ikke så mye å måtte betale om det skal gjøre det frisk som en fisk etter 2 år i smerte helvete :-)
Uansett, jeg ser positivt på det. Og jeg skal holde dere som er evt interessert oppdatert :-)
Kommer jeg ikke ut av denne behandlingen med Trinn 2, så er alltids Trinn 3 siste utvei: operasjon. Og det vil jeg ikke... brrrr (kilen så det holder... vil ikke ha noen med kniv som poker meg under foten).
-
24-02-08, 20:57 #2
Hei!
Hadde det på samme måte som deg, men gikk til ortopedi og fikk laget såler- ble frisk etter ett par mnd etter å hinka rundt i ett år. Har ikke hatt vondt i foten etter det. Tror jeg betalte ca 750 kr for sålene??
Hias
-
24-02-08, 21:28 #3
Heisann,
Jeg har også forsøkt spesial såler. Betalte god del over 1500 (I Nederland). De ble fort tråkket ned.
Bruker nå spesial såler (som er laget mainstream) som jeg kjøpte hos NIMI. De fungerte greit de første dagene, men nå føler jeg at det kommer tilbake.
Tirsdag skal jeg ha ESWT igjen, dette fungerte bra forrige uke, så jeg holder fortsatt en knapp på denne :-) Samt bruker sålene ved siden av.
Så jeg skal ha tålmod til jeg er ferdig med ESWT. Går ikke det, er det sprøyter...
Svar med sitat
Bokmerker