Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
29-01-08, 19:12 #1
Hjelp til å tolke prøvesvar.
Hei. Trenger litt hjelp til å tolke prøvesvar jeg. Hatt lavt stoffskifte etter fødsel for et år siden. Usikker på om jeg er riktig dosert. Mister fryktelig mye hår, og det har jeg gjort nå i et halvt år.
Fritt T3 : 5,9
Thyroxin,fri T4: 17
TSH: 0,02.
TSH har falt veldig etter at jeg begynte med 20mikrogram liothyronin daglig. Står ellers på 75 mikrogram levaxin daglig.
Er jeg overdosert? En lege sier det, mens en annen sier prøvene er fine.
Trenger hjelp av dere der ute med noen synspkt.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
29-01-08, 20:18 #2
20 µg liothyronin er da en hestedose, det er vanlig å starte med 5µg og så øke til 2x 5 µg.
(men jeg ser at din ft3 er akkurat på øvre grense, er den det? kan ikke si noeuten referanseområdene.)
Selv så små doser senker TSH en del og 20 µg senker det ganske mye.
man blir ikke nødvendigvis overdosert når liothyronin senker TSH. TSH gir ingen mening lenger når man bruker en medisin med t3, slik som liothyronin eller Thyroid.
Uansett så er det kjent at TSH kan bli ganske lav hvos man tar stoffskiftemedisn, men legene har blitt opplært til å unngå lav TSH fordi de antar at det betyr hyperthyreose pga de nye sensitive TSH-målingene.
I gamle dager så kunne TSH ikke skjelne noe under en TSH på 2 og de brukte en anne test til å stimulere hypofysen for å se om TSH var supprimert. Det for å kunne diagnostisere graves sykdom.
Så fikk de et nytt og spennede leketøy, den velig sensitive TSH-testen.
Men omtrent en tredel av pasienter som tar thyroxin får lav TSH uten å være i nærheten av å være overdosert.
pasientene på forumene harselerer med legenes tilbedelse av TSH-testen og spøker om at det er en slags religion...
(for ordens skyld: TSH skal skrike på skjoldkjertelen at den skal sette **** i gir og sende ut mer hormon. Når hypofysen og kroppen er fornøyd, trenger den jo ikke å skrike og hyle. Da blir TSH 0. Det er ikke det samme som graves sykdom.)
Svar med sitat
Bokmerker