Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
15-01-08, 20:42 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- kongsberg
- Meldinger
- 4
Har jeg lavt stoffskifte eller.....?
Hei.
Jeg har fått noen prøvesvar fra min lege, han mener at jeg ligger på grensen til lavt stoffskifte. Jeg har dem fleste symtomer som det blir beskrevet her inne på lavt stoffskifte. Har hatt disse problemene i mange år.
Burde jeg få målt. FT3, ANTI-TPO, ANTI-TG,Tras.Ut ifra dem
prøvesvara jeg har fått.
S-TSH (0,2-4,5) 2,95
S-FRT (8-20) 10
Mitt kolestrol har steget fra 3,5 på et år til 7,0
Har målt temp på morgnen under arm i tre dager den ligger på 35,2 grader den ligger ca 1 grad over på kvelden.
Jan RJ.R
-
15-01-08, 21:11 #2
Det er typisk at kolesterol stiger ved lavt stoffskifte og brukes ofte som en bekreftelse på lave stoffskifteprøver.
Enig med deg i at de testene du gjerne vil ta er neste vers.
Er feks anti-TPO positiv får du helt sikkert behanling.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-01-08, 16:36 #3
Når på dagen ble blodprøven tatt?
TSH er nemlig halvparten så høyt om ettermiddagen i forhold ti morgenen; har selv brent meg på det...
den andre prøven er ft4, thyroxin, det stoffskiftehormonet som skal måles ved en slik undersøkelse. det er noe lavt uten å se ille ut for leger, mend in lege har sett at både ft4 er litt lavt og TSH er noe høyt.
I begynnelsen av hypothyreosen så er typisk ft3 nske høyt, så det kan være misvisende....men det er mulig at din ft3 er lav.
Antistoffene er det nyttig å måle også.
Hos Hormonlabben i Oslo så går referanseområdet bar opp til 3,6 og hvis man har en måling på 3,6 samt symptomer samt antistoffer så kan man selv velge om man vil begynne med levaxin. Står under TSH på hormonlabbens sider på www.aus.no .
nora
-
17-01-08, 23:05 #4
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- kongsberg
- Meldinger
- 4
Opprinnelig skrevet av nora
Hei takk for svaret. Blod prøvene ble tatt kl 15.00 om ettermidagen. har vært i kontakt med min lege etter jeg skrev det første innlegget, svare jeg fikk var at han kom ikke til og medesinere meg å jeg behøvde ikke å forklare han hva slags prøver han skulle ta, jeg skulle komme til bake om tre måneder. Han sa også at han hadde målt THS før og da hadde jeg ligget uten for referanse området.
Jeg er vel litt fortvilet :(J.R
-
18-01-08, 08:04 #5
arrrg, jeg blir sååå sinna, for en arrogant lege du har!! :twisted: bare ikke gi deg, han må lytte til hvordan du føler deg og behandle deg utfra det..ikke bare tall på en skjerm!!! ikke gi deg, jan..stå på!! det er din helse det gjelder...sender deg masse positiv energi
klem
-
18-01-08, 09:27 #6
Jeg hadde ikke gitt meg jan - prøv noe privat, feks. http://www.balder-klinikken.no/
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-01-08, 12:06 #7
TSH- halvparten så høy om ettermiddagen, da har du vel ca.5,9 tatt kl. åtte om morgenen,da?!!!!!Ja, så ikke gi deg. Dess lengre dette får herje i kroppen,dess verre blir det å hanskes med. Til slutt husker en jo ikke hvordan en var /hva som er mest "normalt"......
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
19-01-08, 14:56 #8
Ja, jeg tipper at din TSH er 5-6 og var det ved prøver før. Du kan mase deg til ny prøve kl 8 om et par uker, kansjkje.
Som sagt har jeg selv brent meg på dette. Min ft4 var 10 og TSH var 2,5 på ettermiddagen og jeg forlangte å starte på levaxin på eget ansvar og legen lot meg gjøre det men ble pottesur men man har rett til et i norge.
Noen år senere ble jeg sendt til endokrinolog for å få en offisiell diagnose og ble tatt av levaxin og da ble minTSH straks 4,5 og så 4,6 og ft4 ble et lite lite hakk høyere en sist. Bekreftet bare det med at ettermiddagsprøver er halvparten av morgenprøver og at mine målinger var feil da i begynnelsen når jeg måtte begynne på tyroxin på eget ansvar.
det var forresten ikke noen problem å fortsette med thyroxin hos andre leger, (han første dro tilbake til island) jeg gikk bare til legesenteret her og sa jeg trengte fornyelse av resept og damene i luka ordnet resept og underskrift av en eller annen lege . Ingen stor sak. Uten journal eller noe.
nora
-
21-01-08, 17:54 #9
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- kongsberg
- Meldinger
- 4
Har jeg lavt stoffskifte eller.....?
Hei.
Jeg vil bare takke for støtten og råda til dere som har svart meg. Dette er et forum som kan gøre vei noe kortere fram til å få et svar på hva som gjør at man ikke føler seg helt i form
Jan RJ.R
Svar med sitat
Bokmerker