Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard For høy start dose?

Etter å ha lest masse av innleggene her, så begynner jeg å lure litt. Fikk vite rett før jul den 21 at jeg hadde lavt stoffskifte og ble satt på Levaxin med en gang. Jeg skal ta en 100mcg tablett hver dag. Men ettersom jeg har lest er det ingen andre som har startet med så høy dose, er dette noe jeg burde ta opp med min lege?
    Har time igjen den 07.01. Jeg merker ingen forskjell fra før jeg startet med tablettene, ingen hjertebank eller mer energi.

Også lurer jeg på hva som er grunnen til at jeg ble veid da jeg var å fikk resepten og de skal veie meg igjen neste time. (akkuratt som om det ikke er nok at jeg har gått opp 8kg det siste halvåret, så må jeg veie meg rett før og etter jul :( ) Tror nok sjansen for at vekta har økt noe i jula er stor.
    Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
    • Man lærer så lenge man lever, ihvertfall jeg

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Re: For høy start dose?

Hei Mari! Det høres ut som å være en høy dose. Ja, du bør snakke med legen! Her er en artikkel fra Legetidsskriftet. Egil Haug anbefaler startdose på 25 mcg Levaxin.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard

Men er det "farlig" å være på en så høy dose med en gang, når man ikke har noen symptomer på overdosering? Eller er det kanskje bare jeg som ikke har gått på det lenge nok til å få noen symptomer? Blir litt forvirra av det hele, tar nok lang tid før jeg blir klok på dette.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Repeterer meg selv. Jeg begynte for litt over 3 år siden med 50µg Levaxin. Jeg fikk vanvittige skjelvinger etter en stund og masse kroppsverk. Før jeg begynte på Levaxin hadde jeg ikke disse plagene, så det er ikke tvil om at alt skyldes Levaxinen.

Jeg ville aldri ha begynt på den store dosen din! Fikk jeg gå tilbake i tid ville jeg ha begynt med 25µg.....for så å langsomt øke...
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard

Ja, det høres ut som det er noe som jeg bør ta opp med legen min da. Har ikke noe skjelving, diare eller hjertebank enda, men siden det høres ut som man får problemer i etterkant med overdosering har jeg egentlig ikke noen lyst til å ta noen sjanse på det. Får sjekke om det er en god grunn til at jeg starter så høyt eller om det bare er det at legen min ikke har så mye kunnskap om dette.

Så får jeg håpe jeg har en grei lege som ikke blir fornærmet over at jeg setter hennes kompetanse på feltet i tvil. Det virker jo som om mange leger er lite opplyste om emnet, etter hva jeg har lest her. Så det må vel være lov til å spørre Har ikke vært hos henne så mange ganger, men hun virker som en "snill" lege

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Du begynte den 21.12? Ikke mange dagene siden....Vær obs! Jeg fikk mine skjelvinger og kroppsverk etter ganske kort tid. Husker kke helt, men 2-3 uker? Noe sånt. Kjenn etter selv. Det var helt for jævlig....for å si det mildt. Jeg håper du slipper det samme!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard

Ja stemmer det, har bare gått på de en ukes tid og merker ingen forandring av noen slag. Verken negativt eller positivt. Men det er en uke til jeg skal til legen igjen, så jeg får sjekke hvordan ting føles da, kan hende jeg har fått noen forandringer innen den tid

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Mari82
    Har ikke vært hos henne så mange ganger, men hun virker som en "snill" lege
    Det er bra at hun er det!

For høy startdose er en gjengganger her i forumet. Det virker som mange leger dessverre har liten kompetanse på behandling av hypothyreose.

Ã…rsaken til at du ennå ikke har merket noe av at du kan være overdosert, kan være at det er kort tid siden du startet på medisiner. Det første jeg merket etter at jeg begynte på Levaxin, var at jeg fikk varme i beina igjen. Jeg har aldri vært overdosert, heller tvert i mot. Doseøkningen var altfor sjelden og for liten hver gang. Først etter 2 år merker jeg en merkbar bedre form, hjernen er mer med meg og ikke mot meg! Det tar lang tid før man får full effekt av doseøkning,- ca 6 - 8 uker, er min erfaring.

Håper det går bra med deg!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard

Skal følge nøye med på kropens signaler fremover, hvis jeg får noen plager så får jeg gå ned til 50mcg til jeg har pratet med legen igjen. Så får jeg håpe hun har lest litt opp om sykdomen siden hun nå har fått en pasient med den Ellers så spørs det om vi har lite å prate om hvis hun ikke gidder å gjøre det

Nei, det virker som om man må ta ansvar for egen sykdom og ikke stole blindt på legene.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard

Jeg må faktisk si at jeg ser positivt på det hele nå, kanskje det bare er jeg som har en veldig bra dag Men etter å ha lest så og si alt som er skrevet her og søkt på lavt stoffskifte, føler jeg meg ganske trygg. Jeg tror nok jeg er bedre forberett på hva som kommer, enn hva mange andre på forumet var når de fikk diagnosen. Alt takket være dette forumet

Jeg vet nå hva jeg skal være ops på, og hva jeg kan forvente (sånn noen lunde, siden alle er forskjellige så vet man vel ikke helt) Så jeg slipper forhåpentligvis de fleste fall gruvene Og det viktigste er at jeg nå vet at jeg ikke ska godta alt legene sier, men heller kjenne etter hva jeg føler. Enn om dette kanskje kan bli ett litt vanskelig år med doseringer, så har jeg på følelsen at dette kommer til å ende bra med lit tolmodighet og akseptering.

Og jeg vet at selv om det blir oppturer så er det fare for nedturer, men att det gjelder å ikke gi seg. Man kommer forhåpentligvis til mål til slutt 8) Nå gjelder det bare å få alle i min omgivelse til å godta at slik er det, jeg har mindre energi og må få lov til å velge selv hva jeg vil bruke den på uten å få dårlig samvittighet

Begynner nesten å lure på om pillene slo inn jeg nå hehe. Ble så full av liv igjen, noe som jeg har manglet hele julen. Ser endelig positivt på noe, noe som jeg har hatt problemer med i mange år nå. Ikke så lett å være glad når det eneste du tenker på er når du neste gang du kan legge deg ned å sove. :(

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn