Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
07-12-07, 11:59 #1
Trenger litt eksperthjelp
Har følgende prøveresultater:
FT4 12 (11-24)
TSH 1,0 (0,3-4,5)
Ferritin 13 (15-130)
Siste fødsel for 10 mnd siden, nettopp sluttet å amme. Har vært totalt uten energi gjennom hele denne perioden, lagt på meg MANGE kilo. Har vært veldig plaget med brystbetennelse denne gangen, og vært kjempedårlig med enorm inflammatorisk reaksjon i hele kroppen hver eneste gang. Den berømte ammetåken har vært svært tjukk, og nå når den endelig letner begynner jeg å lure på om jeg ikke burde tatt disse blodprøvene for lenge siden..
Er ferdig med fødselspermisjonen nå, men er sykemeldt på grunn av smerter i hofte/bekken og korsrygg/fingerledd. Ingen funn på røntgen.
Kan også nevne at jeg har tatt stoffskifteprøver tidligere år også, i forbindelse med utredning av reumatisme (har ingen diagnose), men jeg kjenner ikke til disse verdiene.
Fastlegen min mener stoffskiftet mitt er normalt, og det kan godt hende at han har rett, men hva mener dere ekspertene om dette?Siste fødsel for 10 mnd siden, nettopp sluttet å amme. Har vært totalt uten energi gjennom hele denne perioden, lagt på meg MANGE kilo.
-
07-12-07, 13:04 #2
Normalt og normalt - det er flere definisjoner på hva som er normalt.
Din nåværende situasjon er sårbar og bør tas hensyn til i hvilke prøver som skal tas og hvordan de skal tolkes.
Det finnes ikke blodprøver som måler stoffskiftet.
Et normalt stoffskifte fører til at du føler deg i fin form, har normal kroppstemperatur og har normale kroppsfunksjoner.
Det prøvene du viser her sier noe om, er at lageret av forhormon (fT4) til stoffskiftehormonet er innenfor det man vanligvis finner hos antatt friske mennesker - så vidt. Det er helt i bånn av det som kan aksepteres som normalt.
Stoffskiftehormonet er ikke målt. (fT3)
TSH viser hva hjernens kontrollsenter mener om den aktuelle stoffskiftesituasjonen - og 1 er mitt i blinken.
Men hjerner er kjent får å ta feil - iallfall den jeg kjenner best.
Prøven anti-TPO vil si deg om kroppen din har dannet antistoffer mot kjertelvevet og er et viktig feilsøkingsinstrument.
Dessuten finnes det mange prøver som sammen kan si noe om hvordan kroppen reagerer på den nåværende stoffskiftesituasjonen, og noen som må være tilstede for at stoffskiftehoirmonene skal få gjort jobben sin, som feks Ferritin - og din er for lav. B12 må også være høyere enn den anbefalte grensa.
Kolesterol blir høy når kroppen har lavt stoffskifte OSV.
Legen bør vite hva som skal tas.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-12-07, 13:13 #3
Stoffskifteprøvene dine ser normale ut, men det ser ut som om du kunne trenge jerntilskudd, som Hemofer eller Floradix.
-
07-12-07, 14:37 #4
Hei
Enig i postene over. Du har tomme jernlagre og trenger tilførsel.
Så litt synsing: T4 er innenfor referanseområdet, men ligger i underkant av 8 prosent, så jeg vet ikke jeg. Synes den virker lav.
fra Lie
-
08-12-07, 00:05 #5
Du har en lav FT4 som sees ved hypothyreose. Under graviditet er det ganske normalt med verdier helt i nedre del av referanseområdet. Ved systemsykdom sees ofte en nedsatt FT4 selv om pasienten er eutyreot (dvs. normal TSH).
Lave verdier av Ferritin er et sikkert uttrykk for tomme jernlagre og jernmangel. Tomme jernlagre < 10-15 mg/L.
Be legen din sjekke røde blodlegemer. Du nevner revmatisme og det er veldig vanlig å ha lavt jerninnhold ved flere revmatiske sykdommer. Dersom du mangler antistoffer som anti-tg og anti-tpo, så kan dette også indikere noe revmatisk, da man kan få lavt stoffskifte på grunn av blant annet inflammasjon.
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
08-12-07, 09:10 #6
Tusen takk for svar
Har sett litt rundt på sidene her, utrolig hvor mye dere kan, jeg er imponert!
Siste fødsel for 10 mnd siden, nettopp sluttet å amme. Har vært totalt uten energi gjennom hele denne perioden, lagt på meg MANGE kilo.
-
08-12-07, 20:09 #7
Hva mener du med å mangle antistoffer?
Opprinnelig skrevet av Shanita
Hvorfor kan man få lavt stoffskifte pga inflammasjon?
Legen min mener jo at mitt utslag på revmatisme kan indikere at jeg har problemer med stoffskiftet, men jeg har vel egentlig ikke fått noen god forklaring på hvorfor.
-
08-12-07, 23:49 #8
Det er fordi revmatisme er en inflammatorisk sykdom. De fleste av disse sykdommene som f.eks RA er forårsaket av inflammasjon i kroppen. Det er vanlig at kjertelen blir angrepet av inflammasjon og dermed klarer den ikke å produsere nok T4 lenger. Hypofysen produserer derfor mer TSH og man får lavt stoffskifte uten at man har antistoffer mot kjertelen.
Det samme gjelder for de aller fleste revmatiske sykdommer. Lupus, sjøgrens og RA er vel de meste vanlige, da alle disse går på hele systemet.Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
11-11-09, 18:55 #9
Trenger litt analysehjelp..
Jeg var såvidt innom dette forumet for 2 år siden, hadde da disse resultatene: FT4 12 (11-24)
TSH 1,0 (0,3-4,5)
Ferritin 13 (15-130)
Tok jerntabletter til nivået var akseptabelt og trengte ikke fortsette lenger ifølge legen.
Nå har jeg vært sykemeldt for depresjon noen måneder, bruker Cipralex og har det mye bedre men føler ikke at jeg har energi til å gå på jobb enda. Min søster har hatt veldig mye av de samme plagene som meg, og da hun flyttet til en annen kommune i høst og fikk ny fastlege begynte de og grave litt og ga henne diagnosen lavt stoffskifte og satte henne på medisin.
Da jeg igjen begynte å saumfare nettet for symptomer på lavt stoffskifte var det som om alle brikkene plutselig datt på plass, og jeg krevde at det ble tatt blodprøver av meg. Legen flyttet timen min, men jeg var svært nysjerrig på resultatet og var idag og hentet en utskrift av prøveresultatene.
Siden jeg vet at det finnes så mange kunnskapsrike medlemmer på dette forumet håper jeg på litt hjelp til å tolke totalbildet siden jeg ikke får komme til legen før neste uke...
S-FERR 11 (tomme jernlagre igjen...)
S-ALAT ( U/L) 35
S-FT4 (PMOL/L) 16
S-GT (U/L) 60
S-KOL (nmol/L) 7,1
S-TSH (mIE/L) 2,8
pluss endel flere som jeg ikke tror jeg trenger nevne. T3 tok hun ikke i første omgang sa hun..
Jeg ser jo at TSH har endret seg på disse 2 årene, men jeg har jo ingen erfaring så jeg aner jo ikke om det har noe å si.. Håper noen gidder se på dette for meg ;-)Siste fødsel for 10 mnd siden, nettopp sluttet å amme. Har vært totalt uten energi gjennom hele denne perioden, lagt på meg MANGE kilo.
-
11-11-09, 19:17 #10
Sv: Trenger litt analysehjelp..
Hm, nå rota jeg fælt, hadde tenkt å starte ny tråd men håper jeg fortsatt får svar da..
Siste fødsel for 10 mnd siden, nettopp sluttet å amme. Har vært totalt uten energi gjennom hele denne perioden, lagt på meg MANGE kilo.
Lignende tråder
-
Har hatt hypotyreose i 8 år. Litt viten?
Av irene i forumet Lavt stoffskifteSvar: 50Siste melding: 21-04-10, 13:28 -
Beskjed om å senke dosen med Armour fordi prøvesvarene var litt høye
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 13-05-07, 19:46
Svar med sitat
Bokmerker