Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    6

Standard Ny her og tror jeg har lavt stoffskifte

Hei.

Jeg har slitt med hypocalcemi pga d-vitaminmangel lenge og blir behandlet med rocaltrol. Likevel så er fortsatt calcium grenselav.Jeg er trett og sliten og jeg har trodd det har vært den lave kalsiumen. Men nå lurer jeg på om det kan være lavt stoffskifte. Jeg fikk et brev fra legen hvor det sto at jeg har høy tsh på 10. Men at jeg har normal t4 på 17. Han skriver også at jeg hadde noe lav magnesium på 0,63. Men det eneste som står i brevet er at jeg burde kjøpe meg magnesium og ta i en måned. Nå er jeg litt forvirret. Jeg har også hatt anemi på grunn av b12 mangel men etter at jeg begynte med sprøyter er jeg helt frisk der. Jeg har vært veldig likegyldig i det siste og jeg har ikke klart å få ut fingeren å bestille legetime . Jeg har vel litt frysefølelse som er vanlig med lavt stoffskifte.Men huden kjennes egentlig varm. Så jeg vet ikke.

Hva er egentlig reglene for medisinering? Jeg har lest litt på forumet og det høres jo ut som mange ikke blir bedre av medisin i det hele tatt.
    Jeg er i en utredningsfase enda og går ikke på noen medisiner for lavt stoffskifte. Har hatt mye trøbbel med kalsiumstoffskifte.Verdier som magnesium,kalsium og fosfat som svinger og d-vitamin mangel.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du har jo en usikker status som du nok bør utrede.
    Når TSH er såppass som 10 er det jo noe galt(om du ikke er helt spesiell) og det kan være lurt å be om antistofftesten anti-TPO.
    Siste spørsmålet ditt er jeg jammen ikke sikker på hva du mener, men det er jo riktig at fremmede hormoner ikke gjør samme jobben som våre egene, og noen av oss har det nok verre enn andre med det.
    Så tiltrer det jo ofte komplisserende tilstander.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    6

Standard Re: Ny her og tror jeg har lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av marthemaria
    Hei.

Jeg har slitt med hypocalcemi pga d-vitaminmangel lenge og blir behandlet med rocaltrol. Likevel så er fortsatt calcium grenselav.Jeg er trett og sliten og jeg har trodd det har vært den lave kalsiumen. Men nå lurer jeg på om det kan være lavt stoffskifte. Jeg fikk et brev fra legen hvor det sto at jeg har høy tsh på 10. Men at jeg har normal t4 på 17. Han skriver også at jeg hadde noe lav magnesium på 0,63. Men det eneste som står i brevet er at jeg burde kjøpe meg magnesium og ta i en måned. Nå er jeg litt forvirret. Jeg har også hatt anemi på grunn av b12 mangel men etter at jeg begynte med sprøyter er jeg helt frisk der. Jeg har vært veldig likegyldig i det siste og jeg har ikke klart å få ut fingeren å bestille legetime . Jeg har vel litt frysefølelse som er vanlig med lavt stoffskifte.Men huden kjennes egentlig varm. Så jeg vet ikke.

Hva er egentlig reglene for medisinering? Jeg har lest litt på forumet og det høres jo ut som mange ikke blir bedre av medisin i det hele tatt.

Takk for svar. Ja det er en for høy tsh. Jeg har også lært meg at referanseverdier ikke er alt. Min b12 mangel anemi gikk jeg lenge med. Prøvene viste at jeg hadde nok b12 i kroppen. Gikk så langt at jeg måtte få blodoverføringer for å holde den i sjakk. Så sa en smart lege at vi prøver b12 sprøyter.Og i løpet av 2 uker så var blodprosenten normal og har holdt seg slik siden.

Så tror jeg skal forsøke å få dette utreder. Tenker det også kan forklare min noe lave kalsium som legen er frustrert at han ikke får opp til tross for at d-vit mangel er korrigert.
    Jeg er i en utredningsfase enda og går ikke på noen medisiner for lavt stoffskifte. Har hatt mye trøbbel med kalsiumstoffskifte.Verdier som magnesium,kalsium og fosfat som svinger og d-vitamin mangel.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei...

Jeg kjenner selvfølgelig ikke til hele din problemstilling, men jeg har allikevel lyst til å spørre deg om du har vært utredet for malabsorbasjon.
    Malabsorbasjon sees ofte ved diare og tilstander som kroniske tarmsykdommer.

Alle disse manglene du har er vitaminer og stoffer som henger nøye sammen med hverandre. Det er en rekke ting som kan forårsake at du mangler dem. For å forklare litt...

Magnesium henger nøye sammen med kalsium i kroppen. Når magnesium faller, så faller kalsium også. Det er også et hormon som heter PTH som er avhengig av magnesium for å danne celler. Det kan igjen forårsake lave PTH verdier som gir deg noe som heter hypoparatyroidisme.

Vitamin D produseres i nyrene og regulerer opptaket av kalsium. NÃ…r du retter det ene så retter du det andre og skjuler den egenglige årsak til at du har mangler i først omgang.

TSH er høyt og det bør du følge opp. Det er som Finn sier ikke normalt å ha en såpas høy TSH og T4 er ofte normalt siden den henger litt etter...

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det kan være malabsorptjon på gang, og er du utredet for cøliaki? Alt kan ikke bare avfeis med B-12 mangel.
    Noen av oss tar B-12-tabletter, Trio-Be. Har du forsøkt dem?
    Hvis du mangler kasium og magnseium vil jeg tro at det virker logisk å ta både kalsium og magnesium. (Jeg tar dolo-kalk som har begge fra naturen av)
    Det er kommet nye anbefalinger for D-vitaminnivå i blodet, det skal være på minst 80 nanomol per liter, mans labsvaret man får fra laboratoriet fremdeles oppgir at 60 er nok. det er det ikke.

Hvis du tar rocaltrol, kan ikke D-vitaminnivået kontrolleres og overvåkes på vanlig måte, siden det er bare 1,25 -dihydroxy D., det aktive hormonet. Det kan være høyt eller lavt eller middels og sier lite.
    Det som det er konsensus om å følge og overvåke er 25-hydroxy D, Vamin D3. Det er det samme vi får fra solskinn, solseng og tran og sanasol og kalktabletter. D2 er laget av sopp og bare halvparten såaktivt og ikek anbefalt.
    Hvorfro tar du ikke bare D-vitamin slik som oss andre? (vi har noen D-vitamintråder her på forumet som gir en del svar på hyppige spørsmål)
    De som får rocaltrol pleier bare å være de som mangler nyrer eller har visse nyresykdommer eller noen få med parathyreoidea som ikke fungerer. (de får etapha, forresten)
    Bare lurte på D-vitaminmspørsmålet, jeg.
    Les også Moans artikkel i legetidsskriftet http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1365847
    Det ville vært logisk at du tok noe tran hver dag og noe sana-sol og et par kalktabletter for å komme opp i for eksempel 25µg per dag. Moan anbefaler sågar 100µg per dag, og Jorde har et prosjekt på gang i Tromsø hvor forsøkspersoner får 150µg per dag. Alt er vanlig vitamin D3 og ikke 1,25 vitamin D, kalsitriol.

nora

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    6

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Det kan være malabsorptjon på gang, og er du utredet for cøliaki? Alt kan ikke bare avfeis med B-12 mangel.
    Noen av oss tar B-12-tabletter, Trio-Be. Har du forsøkt dem?
    Hvis du mangler kasium og magnseium vil jeg tro at det virker logisk å ta både kalsium og magnesium. (Jeg tar dolo-kalk som har begge fra naturen av)
    Det er kommet nye anbefalinger for D-vitaminnivå i blodet, det skal være på minst 80 nanomol per liter, mans labsvaret man får fra laboratoriet fremdeles oppgir at 60 er nok. det er det ikke.

Hvis du tar rocaltrol, kan ikke D-vitaminnivået kontrolleres og overvåkes på vanlig måte, siden det er bare 1,25 -dihydroxy D., det aktive hormonet. Det kan være høyt eller lavt eller middels og sier lite.
    Det som det er konsensus om å følge og overvåke er 25-hydroxy D, Vamin D3. Det er det samme vi får fra solskinn, solseng og tran og sanasol og kalktabletter. D2 er laget av sopp og bare halvparten såaktivt og ikek anbefalt.
    Hvorfro tar du ikke bare D-vitamin slik som oss andre? (vi har noen D-vitamintråder her på forumet som gir en del svar på hyppige spørsmål)
    De som får rocaltrol pleier bare å være de som mangler nyrer eller har visse nyresykdommer eller noen få med parathyreoidea som ikke fungerer. (de får etapha, forresten)
    Bare lurte på D-vitaminmspørsmålet, jeg.
    Les også Moans artikkel i legetidsskriftet http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1365847
    Det ville vært logisk at du tok noe tran hver dag og noe sana-sol og et par kalktabletter for å komme opp i for eksempel 25µg per dag. Moan anbefaler sågar 100µg per dag, og Jorde har et prosjekt på gang i Tromsø hvor forsøkspersoner får 150µg per dag. Alt er vanlig vitamin D3 og ikke 1,25 vitamin D, kalsitriol.

nora

Jeg vet faktisk ikke. Egentlig så pleier jeg å få litt helseangst av å lese på nettet om symptomer og sånt. Så jeg pleier å skyve det fra meg å si at jeg stoler på legen og bare ikke forholde meg til det. Er en psykisk komponent her jeg sliter med. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta rocaltrol av en lege på rikshospitalet.Det var han som ga meg b12 sprøytene. Nå har jeg helt normal b12 , faktisk litt forhøy men det er nok pga sprøytene. Men blodprosenten er helt fin nå .

Man blir så vant til å gå å og småhangle. Og jeg må innrømme at jeg ikke liker å gå til legen fordi jeg føler at jeg klager.Så er det også det at jeg har litt helseangst og jeg er redd for å bli alvorlig syk eller død og sånt. Og leger og prøver og alt det bringer fram den følelsen i meg. Men samtidig så begynner jeg nå å bli så sliten og ting går såpass ille at jeg sliter med å mestre studiene noe som rett og slett gjør at jeg må krype til korset å dra til legen for studiene er ekstremt viktige for meg.. Har time hos legen i morra igjen og da skal jeg ta nye prøver. Disse prøvene ble tatt i midten av august. Så det sier litt om hvor lenge det brevet har blitt lagt i glemmeboka fordi jeg ikke orker å forholde meg til det. Fikk beskjed om å bestille ny time i brevet .

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei
    din TSH på 10 er ganske høyt og da har du vel lavts toffskifte slik som alle oss andre her.
    Et av symptomene kan nettopp være angst og depresjon (det er fordi stoffskiftehormonene trengs til å lage nok serotonin blant annet)
    Det at ft4 er på 17 såvidt jeg husker kan bety at referanseområdet er fra 9-28 og da er det helelr lavt. (vanskelig å si noen ting med mindre man vet referansområdet....)(før var det 10-20 ogmye lettere å tolke sånn på strak arm)
    Det pleier å gå greit med stoffskiftemedisin, og de som ikke har noen problemer melder seg ikke her.....så ikke heng deg opp i det at andre sliter.

det med D-vitamin, jeg lurte bare om det var noen åpenbar grunn for at du ikke tar vanlig vitamin D slik som alle oss andre men de har da ikke sagt noe.
    (jeg har lest alt jeg kunne komme over , i jcem og ajcn.org og de tar alltid vanlig vitamin D ved D-viaminmangel) (jeg er på cøliakiforums og noen der ble oppdaget fordi de hadde kalsiummangel eller D-viaminmangel)
    Hilsen
    nora
    mente ikke å forurolige deg

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn