Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Psyken ødelegger for meg
-
05-11-07, 20:15 #1
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2007
- Sted
- Kristiansand
- Meldinger
- 3
Psyken ødelegger for meg
Hei kjære alle sammen her inne.
Jeg er lei for at jeg ikke har klart å lese igjennom alle tråder for å se om det har vært flere om det samme, må bare skrive litt.
Jeg fortalte for en stund siden at jeg har fått diagnostisert for lavt stoffskifte, og jeg tar foreløpig 100 mikrogram Levaxin pr dag. Jeg måler morgentempen og denne er foreløpig ikke over 36, så jeg øker snart med 25 mikrogram i tillegg. Hvor langt opp jeg skal, det vet jeg ikke ennå.
Jeg spiser masse c-vitaminer, B, vitaminer, MSM, Glutamin, Jod, indium, tar olivenbladekstrakt, presser gulrotjuice, men jeg føler ikke at noe hjelper.
Vekta eksploderer fortsatt, og nå er jeg oppe i ca 120, det er nesten 40 kg på ett år I tilegg har jeg diare.. dette stemmer ikke, for da burde jeg vært tynn. Men slik virker det ikke for meg. Jeg er helt sprengt, men tror det er uhyggelig mye vann. Jeg har nesten ikke et klesplagg som er stort nok.
det som er ille nå er psyken. Jeg klarer snart ikke å takle det. Det skal omtrent ingenting til før jeg begynner å grine. Jeg er i full jobb, og da kan jeg jo ikke det, så jeg skynder meg inn på do eller låser kontordøra mens jeg kommer meg over det. Det skal liksom ingenting til, men det er verst hvis jeg ikke har "plassen min" eller at jeg blir utestengt. Komme inn i et rom og se etter en ledig plass.. mareritt.
Jeg skal begynne på en diett, satser på gå ned noen kilo fort. Jeg lurer på om jeg skal spørre om jeg kan bli sykmeldt i noen uker, for å se om det kan bli bedre. Så ille kan jeg ikke huske at jeg har hatt det før.
Jeg er snart 50 og det kunne vært overgangsalder, men iflg.legen så er det ikke de hormonene jeg mangler, og det er ikke dette som har skylden.
Noen som kjenner seg igjen og har et godt råd til meg? tusen hjertelig takk.
Mange klemmer fra Katinka
Med vennlig hilsen Katinka
-
05-11-07, 20:22 #2
Hei!
Så leit at du har det så ille.
Du nevner ikke noe om du er bra nok medisinert, for diare kan være et hypo-symptom hos noen. Sonja skriver om det også. Hun skriver også at det som hjelper henne er B-12 vitamin i store doser.
Jeg selv gikk ikke ned i vekt i det hele tatt før jeg begynte med glutenfritt, go 30% av cøliakerne er direkte overvektige og går først ned i vekt på glutenfritt. Bare for å nevne diverse ting.
Har din mage blitt undersøkt? IBS, Crohns og andre tarmsykdommer fins også.
Hvis du har diare, så kan det godt være at levaxinen ikke blir tatt opp skikkelig.
Og en til g til: en del mennesker får ikke effekt av stoffskiftemedisine før de også tar liothyronin, eller switcher over til svinethyroxin av den game typen.
jeg selv tar liothyronin 2x5µg.
Hvordan ser dine blodprøver ut?
Mengden levaxin sier lite for oss her, utenom at en tommelfingerregel sier 1,7µg per kg og da skulle du hatt 204µg om dagen.
-
05-11-07, 21:25 #3
Hei Katinka
Det virker som om du sliter med mye av det samme som jeg gjør. Vekta mi har også bare gått oppover de siste 2 årene.
Jeg har IBD, og har flere doturer i løpet av dagen, men går heller ikke ned i vekt. Dessverre så er det nå en gang slik at det meste blir tatt opp i tynntarmen og mageprobleme mine skyldes tykktarmen. Jeg har også gått opp fra 72 til 97 kg på litt over et år. Har du hatt noen form for tarmundersøkelse? Det kan jo tenkes at du har noe på gang...
Jeg samler også mengder med vann. Noen dager er verre enn andre, men til tider kan jeg ha problemer med å gå og merker det utrolig godt når jeg bøyer armer og knær. Har dessverre ingen god forklaring på hvorfor, men jeg har fått beskjed at siden et avtrykk blir igjen en stund etter de trykker på det så har det ikke noe med stoffskiftet å gjøre. Hva som forårsaker det er det INGEN som sier noe om...
Er ikke vondt ment dette, men det er nesten godt å høre at noen har det slik som meg. Jeg opplever akkurat det samme. Jeg gråter så voldsomt noen ganger og jeg har INGEN kontroll over det. Det er ikke lenge siden jeg måtte gå fra kjøpesenteret fordi tårene bare presset på uten at jeg kunne stoppe det. Det skjedde fordi jeg MÃ…TTE finne klær å ha på meg i et bursdagselskap. Jeg var helt fortvila på forhånd, og ville ikke dra. Følte meg deprimert og hadde ikke lyst til at noen skulle se meg. Enda mindre lyst til å lete etter klær til den tunge kroppen min.
Jeg har begynt på reductil i dag. Det var faktisk legen min som foreslo det. Har høyt blodtrykk og hun vil at jeg skal ned i vekt. Klarer ikke å trene i det hele tatt på grunn av ledd- og muskelsmerter. I tillegg får jeg en aldeles grusom utmattet følelse hver gang jeg anstrenger meg litt, må bare gå legge meg og føler meg grusom i flere dager etterpå. Kanskje reductil kunne være noe for deg? Det kan hvertfall hjelp deg til å komme i gang. En annen fordel med reductil er at den har en lett anti-depressiva i seg og hjelper på humøret også såvidt jeg har skjønt. Fikk hvertfall ikke ta cipralex eller lignende sammen med dem.
Håper det order seg for deg snart. Vet akkurat hvordan du har det!
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
05-11-07, 22:34 #4
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2007
- Sted
- Kristiansand
- Meldinger
- 3
Takk alle sammen. Dere er nydelige
Tarmsykdom, cøliaki, for lav dose levaxin, for mye jod, B-vitamin, Reductil…
Hm.. jeg har alltid mast på legene om å få målt stoffskiftet, men det har alltid vært innenfor det normale. Nå fant jeg en som mente at det kunne være lavt. Men hva sa prøvene? Ikke mye,
S-TSH, 2,1
S-Fritt T4 16,2
S-TBG 31,7
S-DHEA 3,3
De to siste var visst noe høye
Er det flere målinger som betyr noe?
Ut fra disse prøvene og en spørrerunde så kom legen frem til at jeg hadde for lavt stoffskifte, selv om noen sikkert ville ha avfeid meg med at alt var normalt. Han mener også at jeg kan ha feil på binyrene/binyrebarken? Uff, jeg vet ikke så mye. Det blir så mye på en gang.
Og så ble det sagt at jeg produserte for mye insulin.
Det med medisinmengdene er ikke endelig bestemt ennå, men jeg begynte med en pille om dagen i 3 uker. Så økte jeg til to osv. Nå skal jeg opp i 5. Morgentempen var visst en grei indikator. Den er under 36,4 og altså for lav.
Jeg fikk nettopp beskjed om å ta B-vitamin pga diareen, men jeg har ikke blitt undersøkt for noe ennå. Det er veldig plagsomt og jeg tar probiotika 500 hver dag. Gluten/cøliaki har jeg aldri tenkt på. Det skal jeg teste. Takk for det rådet,nora. Jeg har aldri hatt langvarig diare før, heller motsatt.
Jod ja, hva var nå det for? Det husker jeg ikke, men jeg har hørt at enkelte ting, for eksempel kål, kan blokkere jodopptaket i skjoldbruskkjertelen, slik at den ikke får laget hormoner som regulerer stoffskiftet.
Det er ennå langt frem med doseringen og jeg har fått beskjed om at det kan ta tid.
Alle disse plagene kunne visst vært nok, men det med psyken gjør det enda verre. Shanita, jeg kjenner meg igjen i stresset med å finne klær. Ingenting passer og ingenting ser bra ut.
Tenk om vi kunne shoppet vilt og uhemmet til våre lekre kropper i str. 40..
Big is Beautiful? Jeg føler ikke det. Nå har jeg ekstra store problemer med å takle at brystene er større en noen gang, de er rett og slett i veien, de er vonde og jeg hater dem. Reductil har jeg faktisk tenkt på, men jeg går også og fantaserer om å prøve en måned på Eurodiett. Ja vel, det er pulver og barer, og litt grønnsaker, ikke ordentlig mat, men det er bare i starten. Det fører videre til et sånn Fedonkosthold. Jeg tror at jeg trenger en tøff startfase for å komme på gli. Kanskje i en sykemeldingsperiode? Hm.. som jeg egentlig er i mot.
Ordentlig undersøkelse, hva mener du da n’Finn? Vet du om noe jeg kan spørre om å få testet? Endoskopi, sjekke for tarmkreft eller andre ting?
Jeg skjønner at dere har kjempemasse kunnskap om lavt stoffskifte. Og sikkert om forståelsesfulle leger og det stikk motsatte.
Tusen takk til dere og god natt.Med vennlig hilsen Katinka
-
05-11-07, 22:45 #5
Hei Katinka og velkommen (selv om jeg fant ut av at det er i lita stund siden du meldte deg inn...).
Det er trist å se hvor mye du sliter, men jeg fant da ut i det andre innlegget ditt at du ikke har gått på thyroxin så lenge - det tar tid før det virker i kroppen. Jeg har ikke så god greie på hvor lenge, kan lure litt på det selv, men jeg tror Nora skrev nylig en plass her at det bl.a. tok 6 måneder før nye, full-fungerende celler ble bygget opp. Og det er uansett viktig å ha stor tålmodighet med denne sykdommen. Du er i alle fall nå på rett vei, både med å få begynt på thyroxin, og med å ha funnet fram til forumet her.
Så så jeg du skrev i det første innlegget ditt:
Vet du, liker du å danse? Jeg vet at det er mange Linedance-grupper i ditt nærområde, og det gir både moro, masse trim og sosialt samvær. Men ettersom du har mann, vil han kanskje være med? Ja, du kan bare ta ham med på Linedance, men dere ha da i alle fall mange flere valgmuligheter, f.eks. Swing. Og en annen fordel med dans, hvis du fryser mye pga den lave kroppstemperaturen: Du får varmen mens du holder på i alle fall.Kroppen min har ikke lyst til å vise seg offentlig slik den er, og alt er tungt, men etterhvert skal jeg prøve å finne på noe den liker å gjøre.
(PS - Jeg har selv vært oppe i 110 kg, så jeg vet hva det vil si med en stor og tung kropp, den er bittelitt lettere nå: 90-95 kg, svinger... Og jeg holder på å bli utredet for Cøliaki, evt annet pga mange mageproblemer - det følger visst ofte med stoffskiftet...)
God bedring!"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
06-11-07, 08:51 #6
Hei
Hvis de har oppdaget at du produserer for mye insulin så kan det hende det lønner seg for deg å gå på en lavkarbodiett. Når det frigjøres mye insulin i kroppen fører det til at kroppen ikke klarer å forbrenne fett så da virker ikke vanlige slankekurer. Så hvis du spiser lavkarbo/lavglykemisk f.eks Fedon eller Atkins eller lignende vil ikke kroppen produsere så mye insulin og vil dermed klare å forbrenne fettet 
Lukk øynene og se for deg et bilde av deg selv som slank og glad så ofte du kan, det vi fokuserer på får vi mere av!
-
06-11-07, 11:50 #7pandalakris Gjest
Jeg kan absolutt anbefale Atkins dietten. Den er tøff,men mye bedre enn pulverkurene. På Atkins kan du spise mye. Og det fine er at vannet i kroppen løsner. Er også plaget med vann i kroppen til tider. Da tar jeg meg en uke på Atkins,og ettter et døgn flyr jeg på WC ustanselig. Du får også bedre energi og jeg følte at det hevet humøret.
Prøv å gå inn på forumet til lavkarbo. Der kan du få mye hjelp til å kommme i gang.
http://forum.lavkarbo.no/
-
06-11-07, 12:15 #8
Slenger meg med Nora og anbefaler Glutenfritt.
Jeg har ikke Cøliaki eller gluten intoleranse i den forstand av ordentlig gluten intoleranse (rar setning, men du forstår sikkert). Men jeg er intolerant mot hvete, havre og bygg (legen tror ikke det er gluten i seg selv jeg reagerer på).
Men pga dette så er jeg da på gluten/mel- og gjærfritt, og har gått ned kiloer umiddelbart etter at jeg started med det.
Jeg er også bedre i magen. Stoffskifte medisiene gjorde magen min 15% bedre. B12 tilskudd gjorde det til 30% bedre. Nå er jeg på 90% OK i magen med gluten og gjærfritt. De siste 10% er noe jeg må jobbe med (kutte ut sukker er en av dem;) men den er litt hard for en søtnos som meg ;-) ).
Jeg har også høyt insulin innhold i blodet. Blir spennende å se om karbohydrat/gluten kuttet har hjulpet på dette :-)
-
06-11-07, 14:44 #9
Hei, vonde bryster kan muligens komme av enten hypo, eller høyt prolaktin eller høyt progesteron. P-sprøyter har store mengder progestiner (syntetiske) og gjør såt også. Kvinner i sydamerkika tar progestreonpiller for høns for å bli fete for der er det vakkert......
Jeg vil allikevel advare mot å prøve glutenfritt før blodprøver for cøliaki ellers stemmer ikke prøvene. Cøloakiforeningen advarer om at det gjør diagnostiseringen vanskelig. etter prøvene, er det bare å prøve glutenfrtt og lavkarbo . (jeg synes det er en stor fordel å gjøre begge samtidig)
Hvis du titter på nettet så er det dem med PCOS som blant annet må gå på lavkarbo. De med PCOS har for høyt insulinnivå og insulinresistens, og det er vanlig å gi dem metformin og de går da ned i vekt.
Jeg har skrevet et referat fra et møte med en ernæringsfysiolog som ligger her i kostholds-mappa nesten helt i begynnelsen.
Ã…ssen er blodprøvene nå?
Svar med sitat
Bokmerker