Side 7 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 78
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Jo nivåene dine av stoffskiftehormoner er jo veldig lave, men hvis de var lavere før så går det jo rette veien Men det er ikke rart at du føler deg trøtt og sliten.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Neo er jo en TRAS kur, men har den bivirkning at kjertelproduksjonen hemmes. Derfor bruker man tilleggstyroxin for å prøve å unngå den situasjonen som du er kommet i.

Hyppige TRAS målinger er viktige for å se hvor effektiv Neo-en er - når TRAS blir lav kan Neo-dosen senkes og thyroxindosen også, slik at kjertelproduksjonen kan øke.

Du har vel målt TRAS også ?
    Hvis den er lav kan jo Neø-dosen senkes - hvis den ikke er lav kan du øke thyroxindosen.

Noen endoer går under den infoen at man ikke blir syk før fT4 er under 4 !
    Fortell ham hvordan du har det !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    31

Standard

jeg legger inn prøve svarene mine fra mars 07 og frem til nå, har ikke fått svar på TRAS prøve, legen på sykehuset snakket noe om den,men jeg fikk ikke med meg om den var bra eller ikke, ringer laben på sykehuset snart

Jeg bruker kun neo 5 mg, 2 tabletter morgen og 1 tablett kveld. Sa til legen sist (juni) at jeg følte meg dårlig,men han stod på sitt om at dette gikk riktig vei

Fikk beta blokkere forrige uke av fastlegen siden jeg skjelver og er drit nervøs, disse hjelper endel

Mars 07

FrittT4 = 45 (ref 9-22)
    FrittT3 = 23,6 (ref 2,3- 5,7
    Alat = 80 (ref < 45
    TSh = 0,02 (ref 0,20 - 4,0
    ATPO = 350

Juni 07

FT 4 = 14
    TSH = 0,04
    samme ref område

og så de prøvene fra i dag

TSH 5.1 (0,20-4)
    FT4 7.9 (9-22)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Øh, har ikke så mye peiling på hvordan prøvene skal se ut når man behandles for højt stoffskifte, men slik tallene ser ut nå ville eg trodd at du har fått lavt stoffskifte. Din TSH er for høj og din FT4 er for lav. Kanskje du burde fått et tilskudd av Levaxin eller kutta litt på Neo? Eg tviler på at Endoen kan finne på å sie at alt er fint fint med disse tallene.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    31

Standard

Pratet med eno nå og han sa at stoffskifte var litt for lavt, så jeg skulle ta 1 tablett daglig med neo og så ta nye prøver om 6-8 uker, siste TRAS prøven ble tatt i mars 07 og den var på 5.1 (ref under 1)

Sa at jeg hadde store skjelvinger og var nervøs men det hadde ihvertfall IKKE noe med stoffskifte å gjøre, at jeg var sliten og trøtt var han enig i at stemte,men mente skjelvinger måtte være pga annen sykdom som f eks sukkersyke eller liknende aner ikke hva jeg skal gjøre med det, syns ikke beta blokkene hjelper stort heller. Kunne få velge om jeg ville sette jod nå eller vente å se om det ordnet seg selv i løpet av 2 år .

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Nei vet du hva!!! Sa han virkelig at skjelving og nervøsitet ikke fulgte høyt stoffskifte? Det er jo fullstendig feilinformasjon!! Står jo oppført som symptom i fagbøkene det..

Du kan forsøke med Selen tilskudd. Det er blitt forsket på og hjelper mot antistoffene. 200 µg til dagen tror jeg dosen er.. Du kan spise paranøtter istedet for å ta pille. De inneholder mye selen de også.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Neo får man for å bekjempe antistoffer som kan gir høyt stoffskifte (en sjelden gang lavt også)
    Det som er målet med kuren er å bli kvitt disse stoffene (uten å ta knekken på kjertelen)
    Får å se om behandlingen har effekt, og kunne vurdere effekten, må man ta TRAS målinger ganske hyppig.

Det er ikke gjort ?
    Hvorfor ikke ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    31

Standard

Jeg spurte endo om tras prøven i dag og da sa han at den ikke var tatt siden mars 07 og da var den på 5.1

Jeg spurte om den ikke skulle vært tatt igjen og det var han enig i,mente jeg kunne ta den neste gang jeg tok prøver om 6-8 uker blir helt frustrert jeg, han er jo utdannet endokrinolog men høres ikke ut til å ha peiling på noe av dette, han sier at hvis prøvene er fine så skal jeg være frisk, punktum finale :evil:

Jeg sa til han at det IKKE hjelper meg at prøvene er fine hvis jeg ikke føler meg bra,men da mener han bestemt at det må være noe helt annet som feiler meg. Siktet da til sukkersyke etc siden jeg skjelver og er så nervøs

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er ikke lett når ikke en fagmann man er henvist til uten å kunne velge ikke kjenner sin besøkelsestid.
    Det er bra sikkert !
    Da håper jeg bare at noen fattigslige men gode og vel mente råd fra dine likemenn kan føre frem.
    Det kommer forhåpentlig flere enn meg.

Jeg mener du bør få tatt TRAS-prøve og anti-TPO prøve og de vanlige stoffskifteprøvene. Din lege bør være behjelplig med det, hvis ikke ville jeg straks gjort dette privat.
    Det er viktig å vite hvornår man skal avslutte neo-behandlingen - den kan knekke kjertelen helt slik at du i verste fall kan få permanet hypothyreose.
    Dessuten er det jo meningsløst å ha det slik lenger enn nødvendig........
    vel ?

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    31

Standard

Endo sa først at jeg kunne kutte neo helt men ombestemte seg og fant ut at 1 tablett om dagen var en fin dose, sannheten er at jeg ikke har vært like flink hele tiden til å ta pillene mine (glemsk ja, og ja bruker dosette ) har i snitt tatt 2 piller daglig og passet på at ukedosen ble 14 tabletter og nå skal jeg altså ta 1 tablett daglig og bli frisk i løpet av 6-8 uker han mente også at jeg måtte være tålmodig med å bli bra fordi dette kunne ta lang tid (2-3 år) men pokker, jeg sitter her med en 6 åring med ADHD , urininkontinens og hypermobile ledd og medisinene viker selvsagt ikke som de skal og han er mere i taket enn på gulvet, så har jeg en 2 åring med alvorlig refluks og den er virkelig alvorlig + at han har hostet javnt i 1.5 år hver jæ..... natt og aldri sovet natten igjennom, og nå viser det seg at han har astma i tillegg. Jeg blir jo steike gal i hodet om jeg skal være så dårlig i 2-3 år til,med 2 syke barn i tillegg . forresten så tror jeg at jeg sliter stygt med depresjon nå, tenker kun på å stikke av fra hele dritten her hjemme eller gjøre noe skikkelig ille for å slippe alt sammen.Men disse tankene kommer vel pga stoffskifte ? har aldri vært så nervøs som dette, spist alle finger neglene mine ( godt jeg er overvektig og ikke rekker ned til tærne, sorry)

Tusen takk Finn og dere andre for god info, tror jeg skal kassere han endo`n min og finne en som virkelig kan dette her ,og på mandag får jeg tatt ny Tras og Tpo prøver hos fastlegen. han hører ihvertfall på meg og tar de prøvene jeg ber om,men som han selv sier : dette har jeg lite greie på, så dette må endo`n din fikse

Side 7 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte eller ikke?
    Av Hella i forumet Normalverdiene?
    Svar: 5
    Siste melding: 19-04-11, 10:04
  2. TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
    Av Unn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 29-05-07, 18:08
  3. TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
    Av Unn i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 6
    Siste melding: 29-05-07, 18:08
  4. høyt eller lavt stoffskifte dere som har peilin på dette
    Av lene84 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 05-05-07, 08:56
  5. Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
    Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 14-01-07, 22:34

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn