Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Variable verdier?
-
02-10-07, 09:14 #1
Variable verdier?
Har fått de siste blodprøvesvarene.
TSH 3.8
FT4 12
Skjønner ikke dette jeg for sist var TSH 2,4 er det normalt at det skal svinge sånn? Ca 1,5 mnd siden de forrige ble tatt. Formen er som vanlig elendig, og har vært utrolig mye trett i det siste. Jern ligger på 9 nå, siste lå den nede i 7 og var under normalen, men er ikke 9 også veldig lavt?
B12 ligger stabilt på 199. Har tatt opp dette med b12 men er ikke noe gehør der i gården.Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
02-10-07, 10:03 #2
Formen min ble bedre da jeg økte dosen, og jeg drev på ganske lenge før jeg fant ut at hvis jeg hadde symptomer, så var dosen for lav. Uansett.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-10-07, 11:42 #3
Du skirver ikke om du tar levaxin, men hvis du gjør det, er du jo undermdisinert .
Det er liten forskjell fra 2,4 til 3,8, begge deler er undermedisinert hvis du tar levaxin. Når det er kaldere i været forventer man en slik stigning.
En ft4 på 12 er også lav.
Du mener vel ferritin? den har slike tall. Det er veldig. veldig lavt. Skal være minst 50-70.
Ã…ssen jern tar du nå?
-
02-10-07, 12:24 #4
Ja tar Levaxin 50 mikrogram 5 dager og 75 mikrogram 2 dager. når det gjelder min verdi på jern på 9 så sa hun at det er innenfor normalen, mens 7 var utenfor grensa, skulle ikke ta noe tilskudd sa legen. Har tatt b-vitamin kompleks , og c-vitaminer, men ikke jern.
Har aldri hatt jern mangel før, men min tilstand har endret seg mye det siste året, blitt i mye dårligere form, og hukommelsen er veldig dårlig, så dårlig at den er et handikap, håret mitt mister jeg også, begynner å bli tynn i luggen. Overlegen ved sykehuset har tatt affære nå, så nå ser det ut som jeg får komme til endokrinolog, ikke for stoffskiftet, men for ei grundig utredning av flere ting, og da spesielt binyrebark problemer, hypofysesvikt.Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
02-10-07, 13:01 #5
Dosen din er omtrent halvparten av et fullt substitutt.
Hva er grunenn til at du tar så lite ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-10-07, 14:52 #6
Det har ikke vært snakk i doseøkninger før i fjor, og da hoppet jeg fra 50 mikrogram til 75 mikrogram, men dette tålte jeg dårlig, ble så og si sengeliggende, med hjertbank og angst, så gikk da tilbake til 50 igjen, skal nå prøve den doseringen som står ovenfor. Har ligget på verdier melleom 5,5 og 3,6 stort sett hele tia (siden 2000), og fått vite at jeg har normale verdier, men har skriv fra endokrinolog nå som sier hvor jeg skal ligge. Det første jeg fikk beskjed om i dag også var at verdiene mine var fine, men da ba jeg om å få de opplest. Sa ifra til dem at jeg har fått beskjed fra endokrinolog at TSH skal være 0,5-1,5, da sa legesekretæren at det syntes hun var rart, for de hadde aldri hørt om at verdiene skulle være så lave når man var under behandling..
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
02-10-07, 14:58 #7
det er en gjenganger på forumene at en lav ferritin (=under 50-70) gir hjertebank og hyperadrenerge symptomer ved forsøk på å øke levaxindosen.
Står også i pubmed.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... med_DocSum
Jeg synes dine leger er duster.
Mange pasienter forteller at legen deres vil ha ferritin opp til 50-70 i USA.
en ting til: lavt ferritin kan skyldes cøliaki. Ikke alltid, men det hender.
så først ville jeg sjekket for cøliaki og så tatt jern og sett etter to måneder om det tas opp. Hvis ikke, intravenøst jern, virker veldig bra. Så kan man øke til normal dose levaxin.
Nytter ikke å sjekke alskens exotiske ting med slike stoffskiftetall samt lavt ferritin, det er helt åpenbart at de tallene må bli bra først.
-
02-10-07, 15:18 #8
Tja duster er vel det jeg føler de er også, men har ikke mange alternativene her oppe. De fokuserer på overvekt og psyke, og stoffskifte har de ikke satt seg inn i i det hele tatt. Hvordan utarter cøliaki seg? Er en del plaget med magen. Når jeg spiser så virker det som maten ikke blir fordøyd, kjennes ut som den kommer opp i spiserøret, får en klumpfølelese, og mange ganger gulper jeg maten opp igjen og den er ikke fordøyd, kommer opp i hele biter.
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
02-10-07, 16:49 #9
De fleste med cøliaki som blir oppdaget nå har ingen spesielle symptomer... de blir oppdaget fordi de har begynnende osteopos\rose eller lavt ferritin og legen tester på hvorfor. eller at en i slekta er blitt disgnostisert og da sjekker de resten av slekta.
På cøliakiforumet så forteller de ofte om diverse tarmproblemer og diare og alt mulig.
man kan godt få diagnosen irritabel tarm hvis prøvene ikke slår ut, men at alle sympromene allikevel går vekk på glutenfri kost.
en av symptome som de ofte forteller om, er den evige trettheten og at de ikke kan tenke.
-
02-10-07, 20:40 #10
Ang. jern; Hsn og Nora:
på mitt laboratorieark med prøvesvar er det noe som heter S-Jern, hvor ref.området er 9 - 34, så er det noe som heter S-Ferritin, med ref fra 20 - 200, og S-Jernbindingsk., 49 -83, og til slutt Hb. Står ikke noe ref.områder for den, men det skal vel være 11,5 - 16.0 tror jeg.
Svar med sitat
Bokmerker