Viser søkeresultater 21 til 30 av 51
Tråd: Skjelvinger
-
25-09-07, 11:39 #21
Ja, det er slik som du legger det n'Finn. Litt Levaxin er gjerne ikke helt korrekt, men veldig beskrivende.
Etter jeg økte dosen for ca 4 mnd siden så har jeg faktisk fått tilbake mange symptomer. Men om det er Levaxinen som mister noe av den lille effekten den har gitt eller om det er andre prossesser i kroppen som holder på er vanskelig å si sånn sikkert. Det er det bare fremtiden som kan vise. Selv lurer jeg jo på om min laaange tid før oppdagelsen av hypotyreosen ligger til grunn her. At jeg ikke er særlig trygg på at mine fine blodprøver (fra 3 uker siden) egentlig er fine.
Noe skjer i kroppen og det har holdt på noen måneder. Dette kan jo også være noe annet enn stoffskiftet. Har en tendens til å legge alt på stoffskiftet når det dukker opp.. Har jo ganske mange problemstillinger knyttet opp mot Hypotyreosen og da blir det vel litt enkelt å forklare det meste med den diagnosen også.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
25-09-07, 11:58 #22
Det er ikke så lett når en ikke kan stole på de inntrykk men får.
Første gangen jeg økte dosen utover legens råd, følte jeg meg ganske så usikker og var veldig på vakt.
Kan huske at jeg syns jeg ble verre og gikk ned igjen.
Mne det at jeg gikk ned igjen førte ikke til bedring og etter en tid prøvde jeg igjen å gå opp, så det ble mye opp og ned et helt år.
Nå er dosen nesten 3 ganger så høy !
Det fortoner seg fullstendig utenkelig å gå på en tredjedel av dagens dose - det er legen min også enig i - og har vel sikkert gitt opp ? (er det no' rart)
Det kan jo tenkes at det er flere enn meg som har det slik ?
Symptomer kan godt bli værre like etter at du øker - du kan også få nye symptomer etter en økning.
Det er ikke lett å begripe at man skal fortsette å øke da ?
Men det skulle iallfall jeg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-09-07, 13:47 #23
Nei, det er absolutt ikke enkelt n'Finn
Men, man lærer jo å leve med denne kroppen som ikke er til å stole på. Jeg sier det rett til legen min også jeg. Legger ikke noe i mellom rett og slett. Jeg stoler ikke på stoffskifteprøvene mine helt. Og det på tross av at prøvene ligger der jeg har følt meg best tidligere.. ;)
Jeg må si at naturlig fremstilt thyroxin frister enormt... Jeg vet bare ikke om jeg har penger til det. Bør gjerne mase på legen om det. Tenker egentlig at det ikke er så lurt å eksperimentere akkurat nå når jeg er på avklaring på NAV. Har så uendelig lyst til å komme meg opp og ut. Hadde store ønsker om å få gå på skole jeg.. Vanskelig å tenke på at jeg kanskje må gi meg liksom. Og da å prøve andre medisiner nå virker helt galt.
Jeg får også symptomer etter dose økning, men ikke 4 mnd etter ;) Da pleier jeg å ha justert meg for lenge siden for å si det slik.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
28-09-07, 12:08 #24
Det som slår meg når jeg leser denne tråden, er: slitne binyrer.
For binyrer kan jo reagere ved for "liten" dose (AnneMa) og for "stor" dose (Yvette). I tillegg til at selve sykdommen er en belastning, kanskje spesielt antistoffer. Og så er det jo ME, hvor også mange der har slitne binyrer.
Jeg har både skjelvinger og kramper. Skjelvingene hadde jeg i alle fall ikke de første årene på konstantert lavt stoffskifte (i alle fall ikke på dette viset - kan f.eks. ikke skrive for hånd lenger, har ikke kontroll på armen). De har kommet etterhvert og de er der i alle fall ved anstrengelser, frysing (noe jeg gjør mye av) og før menstruasjon (dellerisk.. ;) ).
Men Tor sier noe interessant: "Er jo et stort problem for oss at vi har ukontroleret stress-adrenalin utsondring, mange av oss." Jeg lurte på om du hadde noen link til dette, kunne tenkt meg å lese mer om det.
Og butikker og alle slags aktiviteter, er jo en "belastning" for binyrene. Dvs går helt fint for de som har fungerende binyrer, men for de som ikke har, så blir det nok til at man kjenner reaksjon - mener jeg, og mener også å ha lest.
Også din antakelse om at skjelvingene kan ha sammenheng med TRAS, støtter jeg Anne Ma - prøve burde i alle fall tas for å se om dette er med i bildet nå. Så lenge TRAS ikke blir avklaret, og du har hatt høye verdier av dette før, så er det kanskje ikke helt riktig å si at prøvene ligger der du har følt deg best tidligere - for da er det vel dine andre stoffskifteprøver du snakker om. Og Anne Ma, du skal jo ikke gi deg mht å gå på skole, men du må bare ha kroppen også med deg - du kan bare gå på viljen et stykke av veien (tvinge binyrene til å overkompensere), så ikke lenger... ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-09-07, 12:27 #25
Skjelvinger må vel mistenkes å komme fra det nevrologiske.
Men om dette påvirkes av hormoner på ville veier ?
Sliten binyrer forstår jeg binyrer som har gått lenge med for lavt stoffskifte og mistet sin døgnvariasjon, men produserer nesten nok i døgnurin.
Når en så starter opp med Thyroxin så kan systemet kollapse og havne i Addison. Sånn har jeg forstått det ?
For lav binyreaktivitet kan vel ikke gi skjelvinger ? Skulle heller tro at for høy kunne gjøre det ?
Noen som vet ?
"Ukontrolllert stressutsondring" må bety at binyrene er stive og produserer for mye når vi ikke trenger det, og for lite når vi trenger det.
Da vil vi i rolige perioder føle effekten av for mye stresshormon (høyt blodtrykk bla), og så blir vi stressa når vi trenger stresshormonene for å beherske stresset.
Trening er stressmestring. Trening er egentlig en fluktreaksjon, og kroppen samler seg da om å mestre denne ved å øke stresshormonene slik at pumpa aktiviseres.
Så det er enkelt å se om binyrene produserer nok - gjør de ikke det vil ikke hjertefrekvensen øke - eller øke nok - når vi trener.
Ikke så enkelt å få greie på om de produserer lite nok når du er i ro.
Og dette er viktigst - du er tross alt mest i ro........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-09-07, 14:45 #26
Jeg har jo ikke målt antistoffer mer enn 2 ganger på 2 år. Så ja jeg refererer til TSH, FT4 og FT3 når jeg snakker om blodprøver.
Var hos legen idag og ingen av blodprøvene gav utslag. Untatt B12 på 1000 noe han sa var normalt for dem som tok B12 tilskudd. (glemte å få kopi av prøvene idag).
Legen henviste meg til nevrologisk. Han var veldig klar på at dette ikke var stoffskifet. Og hvis jeg ble verre så ville han legge meg inn på flekken. Han sjekket balanse og koordinasjon og de var ikke som de skulle. Mens reflekser og følsomhet var i orden.. Så langt vi sjekket dem da.. Så er det bare å vente på time. Håper de forter seg litt. Ufattelig slitsomt dette her.. Vet jo ikke hva som menes med haste henvisning her på sykehuset..
Jeg har hatt skjelvinger hele veien jeg. Husker dem fra lenge før jeg falt helt sammen. Så det er noe som har fulgt meg. Kanskje det er ME som du nevner kanskje det er skade på det nevrologiske etter år uten tilstrekkelig Thyroxin.. Eller kanskje det er usynlig angst
Hilsen Anne Ma
-
28-09-07, 16:07 #27
Antistoffprøven du tenker på er vel anti-TPO ?
Hvis det er denne er det jo ikke noe vits i å ta den ?
Anti-TPO er en prøve som er følsom for en gruppe kjerteldestruktive autoimmune antistoffer. Har du først fått disse antistoffene, så har du dem resten av livet.
Testen brukes utelukkende i diagnostisk sammenheng og har ingen verdi utover dette formål.
Det er ikke slik at høyt tall er et kraftigere angrep enn et lavt tall - det kan være motsatt. Men et høyt tall gir sikkerhet for at det virkelig er destruktive antistoffer.
TRAS derimot vil avspeile angrepets intensitet og gi svar på om behandlingen virker etter hensikten. Det gjør ikke ant-TPO.
En fødselshypothyreose kan gi positivt lavt svar. Man vet ikke riktig hvorfor men disse kan forsvinne og man antar det kan være en feilvisning.
Når det gjelder skjelvinger vet jeg flere som har dette og det har sammenheng med både dose og thyroxinkilde. Det kan likevel ha forskjellig årsak.
En byttet til Armour og det forsvant - men kom svakt igjen når dosen var kommet opp i 4G - det kommer og går litt og har også med at det er lenge sinde hun har spist. Når hun spiser forsvinner det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-09-07, 17:40 #28
Det er TRAS vi snakker om. Jeg har ikke anti-TPO jeg. Har masse anti TG i stedet ;)
Jeg rister og rykker mer enn jeg skjelver nå, så det er så alt for mye til å passe noe jeg har lest om stoffskiftet.Hilsen Anne Ma
-
28-09-07, 17:47 #29
aiai -da går du på neomerc og måler resultatet ?
Block and replace ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-09-07, 17:53 #30
Nei, får bare Levaxin jeg.
Har uten tvil lavt stoffskifte. Graves Hypotyreose sannsynligvis. Det er også derfor jeg aldri egentlig har brydd meg så hardt med skjevingen, siden jeg har TRAS som slår seg av og på ;) . Hadde problemer en stund og ble da sendt til nevrolog. Men siden det gikk måneder, var symptomene borte da jeg kom til timen.Hilsen Anne Ma
Svar med sitat
Bokmerker