Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
Tråd: Hva bør jeg gjøre?
-
03-09-07, 15:12 #1
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Trondheim
- Meldinger
- 4
Hva bør jeg gjøre?
Hei! Jeg har lest en del av inleggene på dette forumet og lært masse. Nå må jeg spørre om noe selv.
I april i år var jeg hos legen pga magetrøbbel og generell trøtthet. Jeg tok masse prøver og alt så bra ut, bortsett fra at stoffskiftet var litt lavt.
FT4 lå på 9 (12-22) men TSH var helt normal. Slik var det fremdeles da jeg tok nye prøver ca 2 mnd senre. En antistoffprøve var også helt normal.
I tenårene slet jeg med anorexi, og vet at stoffskiftet til tider var ganske lavt da, ikke så merkelig når man nesten ikke spiser. Nå har jeg imidlertid vært frisk i flere år og hatt et normalt sunt kosthold. Stoffskiftet normaliserte seg da jeg fikk normal vekt (ca to og et halvt år siden)
Legen snakket med noen eksperter som frarådet å gi meg medisin. Jeg tok prøver av av andre hypofysehormoner for å utelukke at det var noe mere galt. Men siden har jeg ikke hørt noe.
Nå lurer jeg på om det er noen som har erfaring med tidligere spiseforstyrrelser og stoffskifteproblemer. Jeg er fremdeles ganske slapp, sover mye, har fått en oppblomstring av kviser i ansiktet og på brystet og sliter med treg mage. Er det sansynlig at dette skyldes stoffskifte, og er det fare for at det ikke går over av seg selv? Fins det noen spesielle matvarer det lønner seg å spise. Jeg er redd for å mase på legen.Rilda
-
03-09-07, 16:00 #2
Vel. TSH skal jo avspeile stoffskiftehormonenes mengde i blodet og hvis den er normal med så lav fT4 - så er ikke det normale hormonforhold.
Hvis årsaken er at man spiser lite så vil TSH bli lav. TSH styres jo fra hypofysen som jo også baserer sitt produksjonsanslag på nervesignaler, men om du har gjort et ærlig anslag mht din spisemestring så skulle ikke dette bety noe så lenge etter.
Så er man litt skeptiske til ordet "normal", særlig i TSH-sammenheng så det vil lette vurderingen om du vet verdien.
Normalområdet er heller ikke et helt entydig begrep. Aker har 0,2-3,6 mens andre tøyer dette helt opp til 10.
Og så er vi forskjellige - vi har forskjellig reguleringsområde. Hos noen kan TSH=2 være en kraftig stimulans til kjertelen, hos andre ikke.
En god hjelp i feilsøking er antistoffprøven anti-TPO.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-09-07, 16:05 #3
Hvis det "kun" er FT4 som er i ulage, så kan du forsøke magnesium. Jeg har hørt at det muligens kan øke T4.
Hvilke(n) antistoff-prøve(r) har du tatt da? Og hva var TSH på?
Symptomene du har, er symptomer på lavt stoffskifte.
Jeg har vel sett det påstått at kokosnøtt-olje kan øke stoffskifte noe.
Ellers bør du jo nå få tatt stoffskifte-prøver med jevne mellomrom, for å se om ting endrer seg."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
03-09-07, 16:53 #4
Hm......kokosnøttolje øke stoffskiftet ?
Hvordan forklarer man det ?
Jeg kan ikke tenke meg hvordan, og spør meg selv :
Øker det antallet stoffskiftehormoner ?
Øker det celleaktiviteten ?
Øker cellenes tilgjengelighet på brennstoff eller oxygen ?
Eller ......?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-09-07, 18:32 #5
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Trondheim
- Meldinger
- 4
Takk for svarene

Jeg vet ikke TSH svarene, annet enn at legen sa de var normale. Og det var anti-TPO jeg tok, som også var helt ok. Tror egentlig at problemene kan henge sammen med anorexien, en slags seinvirkning. Og da er det vel tålmodighet som gjelder..
Det er litt vanskelig dette med stoffskifte og spiseforstyrrelser, alle med slike lidelser vil vel helst hatt et stoffskifte innen den høyeste delen av normalen. Jeg har ikke problemer med å spise nok lenger og holde ei normal vekt , men må innrømme at jeg ble skremt da jeg hørte at stoffskiftet var lavt.
Skal prøve magnesium og kokosnøttolje
Kan jo være at kroppen prøver å si fra om at den mangler noe og at den går drastisk til verk siden jeg har behandla den dårlig før.
Ha en god kveld!Rilda
-
03-09-07, 18:55 #6
Jeg ville prøvd å fått en kopi av labarket. Det får du av sekretæren.
Så lavt som dette er bør du ta nye prøver om en stund og da er det greitt å samle på labark.
Over 80% av de som får lavt stoffskifte får dette pga.antistoffer.
Men jeg har ikke antistoffer og har jo likevel fått det.
Kanskje også en medvirkende årsak til at jeg gikk så lenge ubehandlet.
Derfor er det nok verd å følge opp en stund.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-09-07, 19:33 #7
Hei,
Vil bare nevne at hos pasienter med hypothyreose pga. sykdom i hypofysen eller hypothalamus er de typiske funnene normal eller lav TSH og lav fritt T4.
Du kan lese mer her...
http://www.helsenett.no/index.php?optio ... d=99999999Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
03-09-07, 22:20 #8
Jeg har postet noen linker før her fra pubmed om at spiseforstyrrelser typisk gir avvikende blodprøvesvar, det vil si at ft4 er lav men TSH ikke er forhøyet som det skal.
Legen burde visst det, det er egentlig velkjent.
Du bør få prøve levaxin.
Ft4 skal minst midtpå, og gjerne i øvre halvdel av sitt normalområde.
Ft3 blir kanskje lav også, og du trenger siden kanskje også liothyronin . (t3, det andre stoffskiftehormonet)
Mange av oss tar det.
Jeg har også lav TSH, og mange andre også, så det kan da ikke være noe argument mot at du skal få begynne.
Min TSH blir 0,02 ved riktig behandling. Mange andre får det også.
Vi her vet at det er ft4 som teller og ikke TSH. TSH er bare et hypofysehormon.
Jeg må prøve å finne linkene igjen, eller kan noen andre kanskje gjøre det hvis de har tid inatt? Jeg skal sove...
-
03-09-07, 22:26 #9
n'Finn - jeg vet ikke, men:
http://www.matoghelse.no/index.php?id=312253Olje fra kokosnøtter har gode effekter på helsa. I tillegg er den nyttig for vekttap. Kokosolje er rik på fettsyrer som øker stoffomsetningen, demper fysing på «noe godt» og holder sulten i sjakk
http://www.matoghelse.no/index.php?id=309708Kokosfett er rikt på mellomlange fettsyrer som styrker immunforsvaret og stoffskiftet, har antimikrobielle egenskaper og er involvert i en rekke livsviktige prosesser i kroppen."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
03-09-07, 22:35 #10
"Stoffskiftet" er mye og brukes mye. Kan iallfall si for mye som et munnhell som ikke betyr noe annet enn at det kan være godt for deg.
Når ikke argumenteringen er mer presis enn dette er det nok ikke godt å si hva som menes, og best å bare glemme det.
Samme med "styrker immunforsvaret". Jaaha - hvilken del av immunforsvaret ? Er det bra at en som immunforsvaret allerede løper løpsk på styrker det ytterligere ?
Jeg mener det ofte er reklameslagord for å selge og ikke verd papiret det er skrevet på.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker