Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25

Tråd: Blodtrykk

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Blodtrykk

Hva er normalt blodtrykk?

Hva er "normalt" blodtrykk ved lavt stoffskifte?

Systolisk blodtrykk Diastolisk blodtrykk
    Optimalt blodtrykk < 120 mm Hg < 80 mm Hg
    Normalt blodtrykk < 130 mm Hg < 85 mm Hg
    Høyt- / normalt blodtrykk 130 - 139 mm Hg 85 - 89 mm Hg
    Høyt blodtrykk > 140 mm Hg > 90 mm Hg
    http://www.blodtrykk.info/sider/FAQ.htm

Jeg synes det er flere her inne som nevner høyt blodtrykk, men jeg mener at jeg "alltid" har hatt lavt blodtrykk. Kom over en gammel journal, og den 19.11.96 hadde jeg BT: 110/70. (Pulsen var da på 70, og det var jo utrolig bra, for de siste årene har den bare vært på 60 - og nei, jeg trener ikke kondisjon.)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Det er vanlig med lav puls når du er hypo, akkurat som det er normalt med høyt når du er hyper.

Så lenge du ikke blodtrykket er FOR lavt, så er det sunt med lavt blodtrykk. Symptomer på dette er at du føler deg "lett i hodet", svimmel eller at du svimer av. Det å reise seg fra liggende stilling vil ofte fremkalle symtpomene dersom blodtrykket er for lavt.

Jeg har også lest at dersom du måler blodtrykket ditt etter du reiser deg og denne er lavere enn når du satt/lå, så er det tegn på binyreproblemer. Addison gir hvertfall lavt blodtrykk.

Her har du en link til en av USA's ledende endikrinologer. Står mye bra om både det ene og det andre på sidene hans...

http://www.goodhormonehealth.com/
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Shanita ;)

Jeg ba legen ta blodtrykket først liggende, så stående en gang (med tanke på binyrer, evt ME - noe jeg ikke kunne si til ham, fordi han fikk anfall når jeg spurte om ME tidligere ei gang) - det sank!
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg er ikke så sikker på om lavt blodtrykk er så sunt for meg...
    Etter et kraftig anfall for to og et halvt år siden har han vært sterkt plaget av svimmelhet... Etter mange undersøkelser hos ØNH-lege og nevrolog, har nevrologen konkludert med at det migrene kombinert med lavt blodtrykk som gir ham plagene.
    http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=331224

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Er bare sunt så sant du ikke har symptomer da... Ser ut som om du har nok av dem...

:(
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, Shanita, jeg tror visst at jeg har det. Lurer på om endokrinologen vil bry seg noe om dette med blodtrykket?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard

Hej Stina
    Jeg mener ikke at både det systoliske (det høje) og det diastoliske (det lave) blodtryk stiger når man rejser sig fra liggende til stående. Jeg mener kun at det er det diastoliske da det skal have mere tryk for at komme tilbage til hjertet pga af tyngdekraften.
    Jeg har selv hashimoto (siden 2004) . Jeg blev senere undersøgt om jeg havde addison. Det havde jeg ikke. Mit blodtryk (119/58) og puls (56) er også meget lavt. Når jeg tager blodtrykket liggende og stående er det kun det diastoliske blodtryk der er lidt højere end liggende. Det systoliske falder markant stående (ca. 10 mmhg)
    Kh Kerstin
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei Kerstin
    Jeg vet ikke om det var det systoliske eller diastoliske blodtrykket som sank, jeg turde ikke spør legen om det - i tilfelle han ville vite hvorfor. Kan jo bare håpe han har tatt det med i journalen og at jeg får tatt meg sammen til å be om en utskrift en dag.

Ja, det var da en lav puls. Er du riktig medisinert? Driver du med kondisjonstrening?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard

Hej Stina
    Ja - jeg dyrker en del konditionstræning. Da jeg var yngre var pulsen nogle gange nede på 46 (trænede dengang elitekajak) (lang tid før hashimoto). Måske har jeg bare lav puls.

Jeg ved ikke om jeg er velmedisinert. Fandt ved et tilfælde ved en helbredsundersøgelse (følte mig tit træt) at jeg var ved at udvikle lavt stofskifte (2004). Det var kun tsh der var lidt forhøjet, T4 og T3 var normale. Var hos endokrinolog og fik konstateret en anti-tpo på over 3600. Så behandlingen blev sat i gang. Faktisk har jeg efter jeg kom i behandling med eltroxin egentlig ikke følt mig specielt bedre end før - mærkeligt. Jeg har efter behandling fået mere hovedpine og har tit ondt bag det venstre øje.Jeg får 850 mcg ugentligt. Både T3 og T4 er lidt lave i "normalområdet" de har heller ikke ændret sig specielt fra behandlingen startede til nu. Min endo ville gerne have at T4 og T3 steg lidt (han kigger ikke på TSH). Han satte min dosis på 900 mcg - men med den dosis kunne jeg ikke holde vægten selvom jeg spiste meget. Så jeg satte selv dosis ned til 850 og kan lige præcis holde vægten (59-60 kg 176 høj).
    Ved du om man kan have et anti-TPO på >3600 (jeg har ikke fået det målt efter jeg kom i behandling) uden at udvikle hashimoto? Måske burde jeg slet være under behandling .
    Sidste sommer kom jeg til at halvere min dosis (havde fået et glas med 50 mcg i stedet for 100 mcg) og opdagede det først 1 1/2 måned efter . Jeg synes egnetlig jeg havde det bedre med lavere dose.
    Mine tal:
    T3 Frit: 1,2 nmol/l (1,0 - 2,6)
    T4 Frit: 13,0 pmol/l (10-22)
    T4 total: 91 nmol/l (60-160)
    Undskyld det var en lang smøre. Jeg er bare lidt forvirret. Og det er jo kun små problemer i forhold til alle jer der kæmper hver dag.
    KH Kerstin
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei kerstin.
    Kun litt (av smøren), men din T3 prøve er tenkelig ikke en fri. Normalområdet og verdien passer bedre til en totalverdi.
    Din fT4 på 13 er som jeg vil vurdere den til - er for lav.
    Du vil nok få det bedre på en høyere dose.

Jeg har også trent hele livet ( padler nå en Nelo Viper 51 )
    Har også altid hatt en lav hvilepuls (40), men nå trener jeg mindre og er på Armour, så nå er den alltid +50. Ved for høy dose stiger den, men da merker jeg også hjertebank.

AntiTPO verdien er ikke verdistabil og den kan ikke sammenlignes med andre individer. Et høyt tall varsler ikke om hurtigere kjerteldestruksjon enn et lavt tall. Det kan være omvendt.
    Men din er klart positiv - hvilket er negativt for deg. Om man skal tro dem som utfører testen vil kjertelen vil gå til grunne. De sier også at det skjer iløpet av et par år. Denne testen er utviklet spesiellt for å identifisere Hashimotos, altså thyreoiditt, på et tidlig stadium.

Da jeg startet på Levaxin hadde jeg ikke følelsen av at det hjalp.
    Senere ble jeg bare verre og verrre.
    mai 2004 skiftet jeg til Armour. Det gjorde livet levelig igjen........
    Men ikke bytt thyroxinkilde før du - langsomt - har prøvet en høyere dose
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn