Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Gjest

Standard

Har ikkje lese så grundig om det, men melkesyre har vi jo i musklane... uansett- desse bakteriane finst over alt, men lever best i melk. Kanskje det er grunnen til navnet...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Skal helst ikke ha melkesyre i muskler da, men det er uungålig. Under all trening lages melkesyre, men i hard trening og konkuranser lages det så mye at det ikke alt blir fraktet bort. Presser vi muskulaturen til større ytelse enn oxygentilgangen gir anledning til blir vi derfor støle i flere dager.
    Det er forbrenningsrester av dårlig forbrent glykose, slaggprodukter - en slags "kropps-sot" som ødelegger muligheten for en rask gjennoppbygging av kataboliserte muskelfibre.
    Blodet kan ikke fjerne dette før stoffene er dekomponert, først til eddikksyre-lignende stoffer og så videre nedover. Kroppen bruker flere dager på å fjerne dette og mye trening på dette nivå vil degenerere istedenfor å bygge det opp.

Melkesyre er altså uønskede slaggstoffer.

Hvorfor skal vi ha bakterier som liker disse ?

Da måtte jeg google og det var ikke så lett å finne svar på akkurat dette, men sammenkok fra flere steder ble omtrent slik : Melkesyrebakterier, Lactobacillus Acidophilus og Lactobacillus Bifidus dreper sopp og senker blodkolesterolnivåer. I tarmfloraen skal det helst være minst 85 prosent melkesyrebakterier og 25 prosent koliforme bakterier.
    I dag er forholdet nesten det omvendte står det, og det kan resultere i bla. plager fra for mye sopp (Candida).
    Så på grunn av vårt usunne kosthold er det anbefalt å ta tillegg av disse.

Det var dagens Googel, men da kommer jo enda et spørsmål :
    Hva skal disse bakteriene leve av ?
    Bakterier uten substrat dør meget hurtig.
    Så det blir neste - hvis ingen.......

ramla også borti denne : http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1275100

Og - om en dåre kan spørre : Lav forbrenning = lav oxygentilgang til våre celler - hvordan påvirker dette oss ?
    Er det dette som gir symptomene ?
    osv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Bakteriane skal leve av prebiotika", som er frukt og grønsaker. Dei trivst best i melk, men normalt sett finst desse bakteriane overalt i naturen, på frukt, grønsaker, urter osv, i melk osv, men er vaska, sprøytt eller ellers fjerna med varmebehandlinig..

Gjest

Standard

Tja... Lavt stoffskifte, lite oksygen.. Lista på symptom er jo lang....

Ein kan gå kun på thyroid-hormon, eller bruke andre ting i tillegg som hjelper resten av kroppen til å fungere... Thyroid-hormona fungerar i eit samspel med andre stoff i kroppen, b.a kortisol og progesteron... (og er det så sikkert at legane veit alt om dette??) Så kva næringsstoff du får i deg av alle slag har vel litt å sei for om du bli bra etter 2 mnd eller 4 år.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Mikroorganismer er viktige for oss, men de er også meget spesielle og overlever ikke uten at artsspesifike livsvilkår oppfylles.
    Det er feks. slik i andre deler av det levende riket også. Bladlus er helt substratsellektiv. Er det en rosebladlus går den ikke på naboplanten, da dør den. En katteloppe overlever ikke på andre dyr enn en katt - osv.
    Med microorganismer er dette enda viktigere.

Så jeg lurer, for jeg vet jo ikke, men acidofilus har fått sitt navn da. Jeg tror vel denne ikke overlever på annet enn melkesyre........til noen overbeviser meg om noe annet.

Microorganismer er så viktige for oss at kommer de i ulage dør vi ganske enkelt.
    http://www.matoghelse.no/mannen-som-ikk ... cd=3&gl=no
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

finst jo mange milliardar forskjellige mikroorganisme-sortar, probiotika treng ikkje berre vere melkeglade for å sei det slik...
    men det er nå opp til kvar og ein, melkesyre eller ei. Det finst jo ein grunn for at det går an å få tak i probiotika utan melk i.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg tar ikke dette fra annet enn de spesifikke livskrav organismene generellt sett har, og jeg har ikke nok kunnskap til å si om acidofilus også kan bli probiotika-filus. For det måtte den hete hvis den skulle klare å leve på probiotika - etter det jeg vet.
    Til nå......
    Og om den nå overlever i "pakningen", så skal den jo gjennom magesyra og ut i tarmen der skal den jo formere seg. Da må den ha noe å leve av.....
    Grunnen til at det går an å få tak i probiotika ?
    Vi lever jo i et kapitalistisk samfunn da.....

Det kan være både vel og bra, men vi må kjenne begrensningene også.
    Jeg tar aldri selges ord for god fisk, for å si det slik.
    Kan hende er dette et nyttig industriellt produkt for de som er melke allergikere, men jeg vil nok holde meg til "the real thing" foreløpig.
    EU går nå systemet etter i sømmene. De vil forby det de kaller for "positivlistene". Altså at man bare nevner opp fordelene.
    Det burde vi også.

Gjest

Standard

Probiotika (tarmbakteriar) lever av prebiotika (frukt og grønsaker). Dei kan dyrkast fram i melk, men også på urter o.l. Dei høyrer til i kroppen, og er ein av dei naturlege tilskota du ka ta, i motsetning til masse anna. Levevilkåra har litt med ph-verdi i kroppen å gjere (ikkje sur), i tillegg til "maten" som bakteriane skal leve av.

Kanksje du får svar på spm dine ved å lese på mat og helse. Står div. der om temaet...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Probiotika er en konstruksjon. Salgsnavnet som er valgt er det motsatte av anti-biotika. Kanskje ment som en erstatter av de bakteriene som går tapt i en antibiotikakur ? Det er iallfall et lurt navn, nå mitt i denne anti-antibiotika tid.......

Antallet bakterier dette inneholder er lite iforhold til det som er (burde være) i tarmen, men det er en start, og nok ikke ment som ennet enn det.
    Som en igangsetter av en bakterieoppformering til et antall som er nødvendig for at det skal funke der nede.
    Men der er jeg ikke helt med mer - for hva skal melkesyrebakterien leve av når det ikke er melkesyre der ? De kan nok overleve på en liknende substrat, men de kan ikke oppformere seg på annen et det den er skapt for å oppformere seg på - uten at jeg er noen microbiolog.......

Altså, det jeg mener er at den faglige forklaringa som gis holder ikke mål og står ikke iforhold til de ønsker man har for produktet.
    Derfor må jeg trekke den konkusjon at jeg er heldig som kan bruke saker som inneholder naturskapte bakterier som lever i sitt valgte substrat. Og at jeg kan spise den mat som er nødvendig for at de skal ha noe å leve av dernede slik at de kan bli så mange som ønskelig.
    Og så får jeg jo bare håpe at de som er nødt til å bruke slike får noe ut av det.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Melkesyrebakterier lever ikke av melkesyre - de produserer melkesyre. Nærmere bestemt kan de omdanne sukker (fruktose, laktose og andre karbohydrater) til melkesyre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid

http://en.wikipedia.org/wiki/Probiotic

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn