Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Er jeg overmedisinert?
-
04-07-07, 09:26 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2007
- Sted
- Møre og Romsdal
- Meldinger
- 4
Er jeg overmedisinert?
Jeg har nettopp tatt nye blodprøver,og resultatet var som følger:
Fri-tyroxin: 19 (10-23)
Fritt T3: 4,2 (2,8 - 7,1)
TSH: 0,05 (0,30 - 4,36)
Legen mener at stoffskiftet mitt er forhøyet, men sier ikke noe om hvorvidt jeg bør redusere dosen min. Jeg tar 125 mg Levaxin daglig.
Hva vil det si at TSH'en er så lav? Bør jeg ta hensyn til det?
Kan verdiene forklare søvnproblemene mine? Jeg bruker evigheter på å sovne, sover "oppå" og våkner av den minste ting. Slike problemer hadde jeg også før jeg ble medisinert, så jeg kan ikke forstå at symptomene er de sammen nå som jeg angivelig har for høyt stoffskifte?
Noen som vet råd? Er takknemlig for alle innspill! :-)
Vennlig hilsen FemaliaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-07-07, 12:17 #2
Jeg tror ikke du er overmedisnert - du er ikke det hvis du ikke har symptomer.
Stoffskiftet ditt er det målingen fT4 som best kan si noe om - og den er jo innenfor grensene.
Jeg tipper at legen din sier slik fordi TSH er for lav ??
Han har vel ikke fulgt med i en stadig strøm av info om tolkingsregler - eller bare lest opp tolkingen labben gjør. Den tolkingen gjøres uten at de kjenner pasientforhold og legen skal korrigere for dette.
TSH gjør ingenting i kroppen din - så glem hele TSH. Merk deg heller fT4.
TSH er viktig for friske mennesker. Den regulerer kjertelproduksjoinen ved å regulere jodtilgangen til kjertelen. Når kjertelen er uvirksom mister TSH sin oppgave i kroppen.
Men den fortsetter å variere etter hvor mye thyroxin som er i blodet.
Bare med den forskjell at den jo ikke lengere reagerer på ditt eget thyroxin - men et fremmed - og da kan man ikke lenger stole på at den vil vise det samme.
TSH er nødt til å bli lav hos oss.
Vi må ha et høyere fritt T4-nivå i blodet hvis vi skal greie å lage like mye T3 som da vi hadde en kjertel som fungerete. Da kom nemlig 20% av T3-mengden fra kjertelen. Nå må alt komme fra T4 og da må denne være høyere enn før.
Og da blir TSH null.
Slik er det bare.
Det er lett å henge for mange symptomer på stoffskifteknaggen.
Ikke sikkert at dine søvnproblemer er stoffskifterelaterte - men jeg tror det er mange av oss som har slike problemer.
De varierer fra å sove for mye til å sove for lite. Jeg har også et ujevnt søvnbilde. Dette kan nok værte stoffskifterelatert, men jeg tror det er vanskelig å gjøre noe med det. Jeg satser heller på å finne en dose som funker og håper da også at slike forhold bedrer seg.
Søvnprøblemer kan jo også komme av at du har for lav dose. Og det er naturlig å tenke seg det fordi du jo hadde det før også.
125µg/dag er gjennomsnittsdosen det - og det betyr at det er mange som har en høyere dose enn det. Særlig de som har hatt dette lenge bruker høyere doser.
Dosen har en tendens til å bli for liten etter en tid, og eneste måten å finne ut om man trenger mer er jo å prøve en svak økning.
Slike tall som du har kan tyde på at du enten har, eller er nær idealdosen.
Øker man fra slike tall må den være liten og en må være forberedt på å få tilpassingssymptomer etter 2-4uker - i noen dager.
Bare noen dager - varer de lengere tåler man ikke doseøkningen.
Slike tilpassingssymptomer kommer fordi enkelte vevstyper i kroppen reagerer. Det er ofte hjertet som reagerer, men en kan få alle typer symptomer.
De likner jo litt på hyper og overdosesymptomer, men disse går altså over.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-07-07, 14:59 #3
Vanskelig for andre å si om du er overdosert eller ikke. Du kan lett få problemer med å sove hvis du er det, men det trenger ikke være bare derfor.
Hvordan er humøret og formen ellers?
Er du stresset? Blir du lett utålmodig? Er du sliten?
Hvis formen er fin ville jeg ikke gjort noe med medisinen. Hvis du merker uro kan du jo prøve å redusere littegrann. Kanskje 25 mcg mindre et par dager i uken.
-
04-07-07, 15:54 #4
Hei, jeg tror at hvis du ikke føler ubehag, skjelvinger i kroppen, varmefølelse eller rask puls, så er det lite sannsynlig at du har høyt stoffskifte.
Tilført tyroksin senker ofte TSH veldig mye eller utraderer den helt så den ikke er målbar. TSH øker når skjoldbruskkjertelen må produsere mer tyroksin. Når du har jevnt og tilstrekkelig tyroksin i blodet hele tiden så mister TSH sin funksjon og blir borte.
Mange på forumet har opplevd at de ikke blir bra før TSH er så lav at den knapt kan måles. Det virker som om tilført tyroksin senker TSH mer enn naturlig produsert tyroksin i kroppen.
Hvis legen er urolig, så er det FT4 og FT3 som faktisk gjør noe i kroppen. Forhøyet FT3 kan øke risikoen for benskjørhet. Du ligger midt i og trenger ikke være redd for det.
Kan gi deg link til en artikkel om behandling av hypotyreose: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952
Det er helt akseptert å ha TSH på 0,2 i følge denne artikkelen. Sier som de andre, hvis du skal redusere så bare bittelitt.
Svar med sitat
Bokmerker