Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Meldinger
    11

Standard Hvor mye kan varierer TSH sommer og vinter uten kjertel

Hei, jeg har fjernet skjoldbrukskjertelen og har problemer med å stabilisere TSH innenfor normalområdet i sommer og vinterhalvåret.
    Er det noen i forumet som kan svare på hvor mye dette kan variere
    for mennesker uten kjertel. Er det noen som har erfaringer selv eller kjenner til andre som har fjernet kjertelen og hvor mye TSH endres f.eks. i sommer-månedene ved samme dose Levaxin?

Er takknemlig for alle svar.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Roald.
    Det avgjørende er vel ikke om man har en kjertel eller ikke, men om man bruker sin kjertels thyroxin eller et fremmed thyroxin.
    Sistnevnte virker ikke like bra.
    TSH er et hormon som bestemmer hvor mye kjertelen skal produsere. Det brukes ikke av andre organer i kroppen og har således ingen funkjson hos oss.
    Hos oss brukes hormonet som en indikator på hvordan kroppen er fornøyd med antallet stoffskiftehormoner i blodet. Bare det at nå er det ikke våre egene hormoner TSH reagerer på. En må derfor legge den forutsettning at den reagerer likedan på de to hormonene.
    Og - hvis man antar at den reagerer likt, så må jo det fremmede hormonet også virke likt i kroppen. Ellers kan vi jo ikke bruke tallet til en normalgruppering som jo består av antatt friske mennesker.
    TSH skal stort sett være null hos de fleste av oss, og det er forklarlige grunner til det.

Her er det så mye usikkerhet at det er underlig at man i det heletatt bruker det på oss.
    TSH kan muligens brukes innledningsvis for å finne en nogenlunde dose, men kan ikke brukes til å finne idealdosen og den kan heller ikke si noe om hvordan du føler deg.
    Så glem hele TSH. Om legen ikke vil, så må vi iallfall stole på våre egene følelsen og reagere deretter.

Fritt T4 antas å være den målingen som best refererer stoffskiftetilstanden. Den er ikke perfekt, men vi har ikke noe bedre.
    Det er denne verdien en må konsentrere seg om nåe en vurderer stoffskiftetilstanden - og gjerne opp mot hvordan man føler seg.

Nå forstår jeg det slik at denne verdien varierer hos deg, selv om du tar samme dose.
    Og slik hadde jeg det da jeg brukte Levaxin. Aldri samme målinger, selv målinger med korte mellomrum var ganske forskjellige.
    Jeg prøvde også å variere dosen, men dette var heller ikke vellykket.

Dette ble bedre med en gang jeg kom på Armour og er helt stabilt nå.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard Også mig

Hej Roald!

Jeg har heller ingen skjoldbruskkirtel. Jeg oplever at jeg har brug for mere eltroxin i vinterhalvåret. Her hen over foråret blev jeg hyper og er trappet 300 mg. ned pr. uge.

Jeg lurer lidt på om det kan skyldes sollys og dermed d-vitamin?

Jeg gad også godt vide, hvorfor det forholder sig sådan

MVH Lene

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Vil også nevne ar Armour er meget god til å undertrykke TSH. Den blir null på lave doser.
    Tenkte at det kunne være noe å tenke på hvis man føler seg overdosert på den Levaxindose som skal til for å supprimere TSH.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard

Hej

Det var et godt argument for at skifte til Armour. Det vil jeg lige skrive på min liste til næste gang jeg skal til lægen (på fredag)

MVH Lene

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Meldinger
    11

Standard

Hei, jeg har prøvd både Liothyronin og Armour over en tid. Da ble jeg mye værre og følte at jeg var urolig og hadde topper etter at jeg hadde tatt dosen. Liothyronin eller Armour passet ikke for meg. Jeg har brukt Levaxine 250 mcg fra august 2006 til 13 juli 2007. Dette er den lengste perioden jeg har vært bra. Da hadde jeg en TSH på 2,0 og følte meg rolig og vel. Problemet er at TSH synker ned mot 0 og under det i sommermånedene og jeg blir overdosert. Jeg må sannsynligvis endre dose fra 250 i vinterhalvåret til 237,5 i sommermånedene.Jeg reagerer mye på en liten dose-endring.
    Tidligere har jeg brukt 225 i vinterhalvåret og TSH var da på 13.
    Jeg antar jeg bare må prøve meg fram med 237,5 i sommermånedene og håpe på at jeg ikke blir overdosert for det er værre enn ille.

Er takknemlig for synspunkter på dette.

Lignende tråder

1. tatt ultralyd-kjertel var helt normal?
    Av munch i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 23-06-08, 12:15
  2. Hvor mye kan TSH variere sommer og vinter uten kjertel
    Av Roald i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 28-03-08, 23:36
  3. Svar: 3
    Siste melding: 29-07-07, 12:44
  4. Ultralyd kjertel
    Av Eva35 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3