Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Bør jeg be om armour?
-
18-06-07, 20:37 #1
Bør jeg be om armour?
Så bærer det avgårde til fastlege denne uken igjen-bare for å få en ny sykemelding!!!???? NEi, nå er jeg lei,har gått sykemeldt siden feb-mars og nesten ingenting har skjedd-bare en ny sykemelding hver gang, men denne gangen skal jeg være bevæpna til ørene med krav :twisted: finner ikke meg i lengre at jeg ikke får noe hjelp.
Lurer på om jeg skal kreve Armour-har lest litt om dere medlemmers erfaring og jeg syntes det høres ut som det er verdt om prøve Armour.
Som tidligere fortalt her inne har jeg balansert opp og ned med Levaxinen og føler at jeg ikke får skikkelig virkning av den. Opplever at når jeg doserer dosen opp blir jeg bedre i noen dager, kanskje en liten uke for så å rase ned igjen med masse symptomer. Hvordan kan jeg overbevise legen min om at Armour bør prøves-noen gode ideer? er det skrevet noen gode artikler om denne medisinen som kan overtale legen min om at dette bør prøves?
Kommer ellers til å kreve at det taes nye stoffskifteprøver, der iblant T3 som jeg aldri har tatt prøve på.Kommer også til å forlange at fastlegen min tar kontakt med endoen og forlanger noen svar-er 5 uker siden jeg var hos han og har fremdeles ikke fått svar av han. Videre kommer jeg til å be om henvisning til nevrolog for å finne ut av skjelvingen som jeg sliter med. Denne dagen bør legen gjøre sine ting for jeg kommer ikke til å forlate legekontoret før det skjer
-
18-06-07, 20:56 #2
Det er jo naturlig å prøve noe annet når en synes det en bruker ikke virker godt nok.
Bare så synd at vår behandling ikke har det mangfold botemidler som er en naturlig del i alle andre sykdomsgrupper.
Men jeg vil gripe fatt i noe du sier i din argumentasjon for å bytte til Armour.
"Opplever at når jeg doserer dosen opp blir jeg bedre i noen dager, kanskje en liten uke for så å rase ned igjen med masse symptomer".
Det kommer du nok til å oppleve også på Armour - og når du gjør det er tiden inne til å øke dosen. Så vil det gå en tid før det samme gjentar seg - helt til du når idealdosen.
Og slik er det vel for Levaxin også ?
Men grunnen til at jeg ikke kunne bruke Levaxin var at jeg ikke ble bedre når jeg økte - og tilslutt var dosen så høy at hjertet løp løpsk (300µg).
Jeg mener det er slik at hjertet må tilpasse seg hver gang du øker dosen. Det tar noe tid, men det går en grense der også. Jeg fikk en fT4 på over 30 og enda gikk jeg opp i vekt.
Da virker den bare ikke.
Jeg tror at det at behandlingen du mottar ikke virker, er et kraftig insitament for legen når han skal vurdere å gi deg en annen behandling.
Særlig nå den eneste aktuelle behandling til de grader er mistenkeliggjort av hans eget legeforbund.
Du må sansynliggjøre dette og argumetere overbevisende, så ta med noe print om Armour.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-06-07, 21:05 #3
n ´Finn har vel sagt det meste her.
Ikke gi deg. Jeg ønsker deg lykke til og husk eventuelt så går det an å bytte lege.
-
18-06-07, 21:31 #4
De fleste sier at man bør vente og la Levaxinen få tid på seg. Rådet er faktisk å vente seg at det vil ta 2 år før man får virkning. Hvis du bare har vært medisinert i noen måneder vil jeg råde deg til å vente med Armouren. Kanskje du heller bør fokusere på Liothyronin tilskudd.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
19-06-07, 08:25 #5
Takk for tilbakemeldinger.
Cat: bytte av lege er ikke et alternativt ennå ,har nettopp byttet lege siden min forrige flyttet til utlandet. Den nye legen er ok og lytter , men kan så lite om dette feltet -pluss at den nye legen kommer rett fra legestudie.Tenker at jeg får gi den nye legen en sjanse til å spille på lag med meg og se hvor vi ender .
Anne Ma: jeg har ikke tid til å vente i 2 år for å se om jeg blir bedre,orker ikke å gå sykemeldt eller være hjemme i 2 år til -da går jeg på veggene
Du snakker om Liothyronin hva er det,vet jeg har lest om det her en plass , men husker ikke
Og hva er forskjell på liothyronin og Armour?
Finn: Ja, argumentasjonen må bli at jeg ikke blir bedre på Levaxin og derfor bør annet bli prøvd ut. Kan det hende at jeg ikke blir bedre hvis jeg sliter med binyrer? Har ikke fått noe svar ennå på om mine binyrer er med i helseprobelmatikken min ennå-den informasjonen sitter endoen på.
Et siste spørsmål : fikk spørsmål om jeg hadde brune flekker på kroppen og det har jeg og flere er det blitt- og selvfølgelig sjekket ikke legen flekkene , men bare noterte dette. Jeg vet spørsmålet om disse brune flekkene kom i henhold til spørsmål om binyrer. Er det noen som vet hva jeg skal se etter? mine er kaffi brune og den største jeg har er på størrelse med et eple-hvilken sammenligning
Flekkene er ikke veldig brune ,men sees godt og de ligger godt fordelt på venstre side av rygg/mage,er det ikke der binyrene ligger?
Ha en solrik dag
-
19-06-07, 11:56 #6
Høyt nivå av styringshormonet ACTH kan forårsake superpigmentering.
De kan ha mange former og noen blir bare litt ekstra brune.
Du får google litt ?
ACTH er for binyrene det som TSH er for skjoldkjertlen.
Høyt nivå betyr det samme her......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-06-07, 14:57 #7
Armour inneholder både T4 og T3 og det er derfor den er på registreringsfritak. De fleste av oss tar Levaxin som er syntetisk fremstilt T4. Liothyronin er den syntetiske T3

Uansett hvilken medisin du bruker kan man desverre ikke vente kjempe bedring med det samme. Selv om jeg skulle ønske at det var slik.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
19-06-07, 15:43 #8
Nå ble jo registreringsfritaksordningen revidert i fjor. Den er nå blitt todelt. Den ene listen kan legen bare gi beskjed på et dertil egnet skjema at han ordinerer noe på listen.
Den andre listen inneholder bla. midler mer biologisk opphav, og de gjelder fortsatt søkeordingen for.
Altså ingen forandring for hvordan man behandler Armour.
Jeg har gått igjennom hele trygderetsapparatet til øverste innstans for å få Armour på blå resept.
De lavere retter avslo bla.a. med begrunnelsen om at den inneholder flere virkestoffer, og nevnte bla. t3 og t4.
Men i den siste og avgjørende rettsavgjørelsen sies det uttrykkelig at dette ikke er avslagsgrunn for preparatet Armour fordi dette er en naturlig konsekvens av fremstillingsmetoden.
Denne avgjørelsen danner presedens for lavere retters rettnigslinjer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-06-07, 16:14 #9baremei Gjest
Betyr dette at du får det dekket?
I så fall er tiden inne for meg også til å gå videre med avslaget, det samme som du fikk: to virkestoffer...
-
19-06-07, 16:24 #10
Desverre baremei.
Avlått på grått papir.
Men at det inneholder to virkestoffer kan ikke lengere brukes som avslagsgrunn. Hvis dette likevel gjøres kan man henvise til denne dommen.
Legen min ser jo framgangen og forbedringen og vil hjelpe meg selv om han ikke ville skrive ut for flere år siden.
Jeg vet bare ikke hvordan man kan få tatt opp saken igjen.
Trygderetten - eller det kontoret jeg er på jakt etter har visst flyttet til Tønsberg, og når jeg ringer dit sier de at jeg må ringe til Fredrikstad.
Og jeg har dem langt opp i halsen fra før av........
GRRRRRRRR.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker