Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Blodprøverekvisition til en sund søn

Jeg har forklaret min voksne søn (32), at hvis han senere i livet skulle komme ud for en stofskiftesygdom (der var en del af i familien på fædrenes side) - bør han kende sine "sunde" værdier inden han evt. bliver syg senere i livet (Gud forbyde!).

De fleste af os kender standardsvarene fra lægerne: "De ligger pænt indenfor normen, Lille De". Og dette uden, at dette "indenfor normen" nødvendigvis betyder også at det er "vores" egen, individuelle norm.... når vi ikke føler os spor raske selv om vores tal siger, at vi er det.

Derfor vil jeg gerne have, at min søn får målt alt det relevante, han senere i livet kan referere/henvise til i værste fald - hvis han skulle blive syg, og på denne måde slipper han forhåbentligt udenom lægernes bortforklaringer, hvis hans tal skulle vise sig "rigtige" uden at han vil føle sig rask af den grund.

Jeg vil derfor gerne be` om hjælp til at opstille en liste af blodprøver, der bør tages for at vise det individuelle og fulde billede af hans thyreoid-status "nu og her".

Hvilke prøver skal han få taget nu, for at imødegå evt. fremtidige problemer med div. lægers div. "fortolkninger"? Hellere en prøve for meget, end en for lidt
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg ville si:

TSH
    FT4
    FT3
    Anti-TPO
    Anti Thyreoglobilin
    TRAS

Det dekker det meste, men det spørs om doktoren vil ta slike prøver av en frisk ung mann. Men enig med deg at det er en god ide.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    Det dekker det meste, men det spørs om doktoren vil ta slike prøver av en frisk ung mann. Men enig med deg at det er en god ide.
    Tak Anne Ma

Det skal han (doktoren)! Ellers betaler jeg selv OG skifter ham ud, idet det ellers er doktorens opgave, at være mindst lige så fremsynet som en forælder. Det er min mening i hvert fald. Basta! Her er jeg meget militant og meget stædig
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

baremei Gjest

Standard

Forhøyede leververdier er ofte det første tegnet på stoffskiftesykdom spesielt hos menn, så jeg ville tatt dem

I tillegg ville jeg overvåket B12, kolesterol, jern og ferritin.

TRAS og anti-TPO er greit, men det holder vel å gjøre det en gang? Har man ikke antistoffer nå får man det neppe siden heller. Tror jeg, da.
    Men har man er det grunn til å følge med, selv om legene påstår at de ikke påvirker formen er det mange som melder om det motsatte.

Vi tar faktisk blodprøver av sønnen en gang i året, av samme grunner som deg. Han blir 13 nå, vi begynte i fjor. Og det samme må jentungen gjennomgå. Her skal det ikke slites i mange år, nei, hvis sykdom skulle oppstå.
    Spesielt ikke når oldemor, farmor, far og mor alle har hatt sine varianter av dritten. :twisted:

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Antistoffer dukker jo opp en eller annen gang lenge før sykdommen ofte. Om han ikke har antistoffer er han rimlig sikker på at han ikke blir syk med det første.
    Det er nok ikke helt riktig. Det er fullt mulig å få stoffskiftesykdommer uten å ha snev av antistoffer.

Jeg har aldri hatt noen, men utviklet toksisk struma. Før det var jeg frisk-syk-frisk-syk i 10 år.

Men hvis det er stoffskiftesykdommer i familien MED antistoffer, som jo er den vanligste formen, er sjansen for å utvikle sykdom større for barna.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg hørte fra en lege at de følger med på blodprosent (hemoglobin) hos sien egne foreldre og hvis den plutsleig går ned, sendes foeldrene straks til koloskopi....
    Noe annet man bør vite hva som er normalt hos en er senkningen.

Disse ting har ikke neo med stoffskiftet å gjøre men jeg nevner det bare fordi legene selv pleier å ville følge med på det.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard værdier

Ja jeg må også sige, at jeg priser mig lykkelig for at jeg har op til flere blodprøve tal fra hvor mine værdier var normale. I de næste 5 år skal jeg have en supprimeret TSH fordi jeg har haft kræft i skjoldbruskkirtlen og det er ikke uden problemer fordi stofskiftet ligger lige på grænsen til at være for højt hele tiden. Jeg tror at grunden til at jeg har det så forholdsvis godt er, at min naturlige TSH er 0,75 og en supprimeret ligger vist nok på 0,2 - 0,3. Men alligevel kan selv små doseringsændringer på 200mg pr. uge gøre hele forskellen.

Til Anisa: Jeg har en ret progressiv endokrinolog på Aarhus Amtssygehus i Danmark. Efter jeg har læst om naturligt Thyroid har tænkt mig at teste ham næste gang jeg skal til kontrol (næste uge) Jeg vil lige teste hans holdning til Natuligt Thyroid og se det er noget man kan få adgang til. Jeg har nemlig også Hypo-symptomer selvom mit stofskifte ikke er lavt, når man kigger på tallene (stive led, tør hud... ja jeg kunne blive ved) Jeg har en klar fornemmelse af at jeg ikke er som før på eltroxin - og jeg har taget det i 2 år til august.

MVH LEne

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn