Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: prøvesvar

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Midt-Norge
    Meldinger
    15

Standard prøvesvar

prøvesvar fra 6.3.07, pluss struma som har stått i minst 4 år:

S-Anti-TPO 50
    S-Fritt tyroksin 17,4
    S-TRAS <1,0
    S-TSH 1,76

Hva mener dere?!
    Legene på St. Olavs endokrin. avd sier jeg muligens er i ferd med å utvikle thyroiditt???? Etter over 4 år med struma.
    Eva35

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Med struma, mener du at skjoldkjertelen er forstørret? Det er ikke så vanlig å se det mer.
    Før, i gamle dager, kom struma ofte av jodmangel. Det fins diverse blider i gamle legebøker av mennesker med stor struma, ofte forårsaket av jodmangel.
    Nå er jod i melk og alt mulig, og det fins neppe direkte jodmangel her.

Ved hashimotos blir skjoldkjertelen noe større. og det blir noen gnagner knuter og cyster i kjertelen.

Ved graves sykdom stimuleres kjertelen av antistoffene, reseptorene i kjertelen tar feil av antistoffene og TSH og blir stimulert til å gro og sende ut mer thyroxin. Det kalles ofte struma også.

Og jeg kan generelt si at det er lurt å få undersøkt kjertelen hvis den er stor , vokser eller har knuter.

Hos deg sier de at du har begynnende hashimotos siden de nå har fått målt positivt anti-TPO, og antagelivis har TSH gått opp noe siden sist.

Grunen til at det tok fire år er nok at de har alt for vide referansområder.

I Tyskland ville du for lengst blitt sendt til ultraslyd, de kan se hanshimotos veldig fort på ultralyd, lenge før prøvene eøøses slår ut noen ganger, og i sverige ville de tatt en finnålsbiopsi. Den vil vise om du har hashimotos. Da ser man ar kjertelen er angrepet.

Men, har su symptomer på lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Midt-Norge
    Meldinger
    15

Standard symptomer?!!!!!

Symptomer?!!!!
    Nei, ikke annet enn at jeg tåler lite før jeg blir syk, har utviklet flere allergier de siste årene, og for tiden har kondis på lavpunktet, alltid er så innmari sliten, er svimmel og aldri kommer meg opp til jobb i tide.....hehe.

Legen i dag sa, ja, du har en litt stor drøvel ja, hehe, og sa at mandlene fikk hun ikke øye på nedi der. Nå har jeg hatt sår hals i 7 uker totalt. Men nei, dette har ingen sammenheng, virus vettu!!

Men krevde litt flere blodprøver (ifølge dere på nettstedet) i dag, og blir sendt ny henvisn til endokrin. kirurgisk avd. siden enokrin. St. Olavs ikke ville undersøke meg.

Allmlegen satt og lo da jeg ba henne ta en sjekk på alle "symptomene" i min journal fra de siste åra. Ikke bare det faktum at en sykepleier oppdaget struma i år, og at jeg har 50 i anti-TPO nå. :twisted:

Virker som at dere her har mye mer peil enn noen leger jeg har truffet. Vurderer å sende den fagboka som ble anbefalt ang thyroidasykdommer til mitt lokale legekontor! :evil:

jajajajajaja......
    vi får se
    skrives vel snart igjen!
    hehe
    Eva35

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg synes du har ganske mange symptomer. Man pleier først å få den trøttheten når man har vært syk en stund.
    Allergier og mandler og bihulebetennelser går jo igjen på forumene, og det blir mye bedre ved riktig medisinering. Legen min nekter for det......

Før såvar det vanlig å få levaxin når man hadde struma, for da pelier den å krympe.

Du har litt høy ft4, det er kanskje det som gjør at de ikke mener at det er noe alvorlig.
    Men noen må ha den ganske høy.
    Tenk bare at 2,5% av alle friske normale folk har ft4 OVER referanseområdet....(slik er tallene framkommet, man tar vekk de øverste og nederste 2,5%..)

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Midt-Norge
    Meldinger
    15

Standard

Ved denne Hashimotos; bør man/kan man få behandling eller...?
    Er veldig usikker. Og hvorfor undersøkes man ikke for dette i Norge.

Forstår jeg det riktig når det er slik at legene venter til skjoldbrukskjertelen brenner helt ut (....eh...dør) sånn at man da får lavt stoffskifte og må medisineres hele livet. Det kan vel ikke stemme, siden jeg har hørt om forbigående lavt stoffskifte. Nei, nå er jeg forvirret her.

Lurer dessuten på, hvis det er Hashimotos, kan det ha virket inn på meg under svangerskap og tiden etter? Kastet opp hver dag under svangerskapet og var ekstremt trett og dårlig. Når babyen var født kom det lite/ingen melk fra brystet så hun var våken dag og natt til morsmelkserstatning ble introdusert. Har noen andre her opplevd det samme?

Uansett takker for mange fine faglige svar. Må komme hit for å få det!
    Eva35

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hashimotos er det samme som Lavt stoffskifte. Det som skiller Hashimotos fra de andre under diagnosene er at den er autoimmun. Noe som betyr at kroppen går til angerp på sin egen kropp. Det er i dette tilfellet tyreoideakjertelen

Det er f.eks Hashimotos som sjekkes ut når man tar antistoff prøver mot thyreoideakjertelen/skjoldbruskkjertelen. Behandlingen er lik som ved alle former for lavt stoffskifte.

Det er vanlig at kjertelen dør, for det vet ikke hvordan de skal stoppe ødeleggelsen av den. Forbigående lavt stoffskifte er som oftest noe som kommer i følge med graviditeter eller medisiner som demper stoffskiftet. Da blir man frisk igjen og man har ingen antistoffer mot kjertelen.

Håper det forklarte litt.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

ingen melk= hypofysen er skadet.
    Det forklarer kanskje din lave TSH i forhold til symptomene.
    At det går an for legene å overse noe så viktig.....Hos deg stemmer da ikke TSH hvis hypofysen ikke fungerer.
    Du har kanskje andre feil med hypofysen også, for eksempel lavt ACTH og derav sekundær lavt cortisol. Da blir man svimmel og trøtt.

Du bør kanskje bestille time hos noen som tar dette alvorlig, slik som Balderklinikken, men først stav dette ut for legene. Nemlig at du ikke fikk melk og var veldig dårlig også.

Ved hashimotos og hypothyreose er det tvertimot vanlig å ha mye melk. Mnage forteller om noe sånt.

Sjekk også Cheryl sin side om Schmidts syndrom (autoimun, du har vel noe som kommer av noe annet) som er samtidig binyrebarksvikt og lavt stoffskifte. www.healinglight.com

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Midt-Norge
    Meldinger
    15

Standard

Frisk likavæl????!!!

Er nå veldig i tvil ang. egen helsetilstand. Føler meg mye bedre i dag, fortsatt vondt og sårt i mandlene, men må ikke stoppe og puste før jeg kommer opp i 4. etasje (der jeg jobber). Sendt henvisn til Alderis endokrin., samt endokrin. kirurgi St. Olavs, samt får ultralyd av skjoldbrukskjertelen snart.

Men nå lurer jeg på om det eg. er noe feil med meg, selv om hoven kjertel og TPO i 50???!!!

Dere som er virkelig lave mht stoffskiftet, har dere så gode dager????!!!
    Eva35

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg har vært skiftende siden sent 80-tallet men jeg har vært bedre det siste året. Endelig.
    Kunne overhodet ikke planlegge noenting, dere skjønner vel hva jeg mener....

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn